رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی اروپا شروع خوبی برای همکاری مشترک با ایران است اما کافی نیست.

بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی شروع خوبی است اما کافی نیست

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص کمک ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران، گفت: باید اذعان کرد موضوع مذکور اولین گام عملی اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام محسوب می شود؛ در واقع اروپایی ها با این اقدام می خواهند مناسبات مشارکت گونه‌شان با ایران حفظ شود.

برجام بخشی از مناسبات مشترک بین اروپا و ایران است

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برجام بخشی از مناسبات اشتراکی اروپا و ایران است، اظهار کرد: ۸ میلیون یورو مربوط به مناسبات شرکت های خصوصی، ۲ میلیون یورو برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ۸ میلیون یورو دیگر نیز مربوط به مناسبات و همکاری های زیست محیطی است.

فقط ۸ میلیون یورو از بسته ۱۸ میلیونی مرتبط با برجام است

وی ادامه داد: در واقع می توان گفت ۸ میلیون یورو مربوط به مناسبات شرکت های خصوصی مرتبط با برجام است و ۱۰ میلیون یورو مابقی مربوط به سایر همکاری های اشتراکی اروپا است. به عنوان مثال همکاری های اروپا با ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از گذشته وجود داشته و به عبارتی بیشترین بهره را نیز در این عرصه برده اند.

اروپایی ها سیاست های تنبیهی و تشویقی جدی تر تحت قانون انسداد پیش بینی کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه باید اذعان کرد واقعیت اصل اقدام انجام شده از سوی اروپا قابل قیاس با فشار بانکی، مالی و اقتصادی آمریکایی ها به شرکت های ایران نیست، تصریح کرد: بر این اساس انتظار می رود اتحادیه اروپا قانون انسداد خودش را شارژ مالی بیشتری کند؛ در واقع این قانون سیاست های تنبیهی و تشویقی برای شرکت هایی است که با ایران همکاری یا قطع همکاری می کنند و به نوعی پشتوانه مالی محسوب می شود.

فلاحت‌پیشه افزود: همچنین موضوعاتی مانند مناسبات بانکی با ایران، سرمایه گذاری مشترک در حوزه های نفتی و پتروشیمی و تضمین صادرات نفت کشورمان باید در دستورکار اتحادیه اروپا باشد.

بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی شروع خوبی است اما کافی نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین اقدام یاد شده شروع خوبی است اما به هیچ وجه کافی نیست و اروپایی ها باید مناسبات برجامی با ایران را فراتر از مناسبات اقتصادی صرف درنظر بگیرند.

به گزارشخبرگزاری خانه ملت، کمیسیون اروپا خبر داد یک بسته حمایتی از ایران به ارزش ۱۸ میلیون یورو متمرکز بر بخش خصوصی را تصویب کرده است.

همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد با این اقدامات، اتحادیه اروپا حمایت خود از مردم ایران و حمایت از توسعه پایدار و صلح‌آمیز آن‌ها را نشان می‌دهد. این اقدام مشوّقی برای مشارکت بیشتر همه طرفین، در ایران بویژه در بخش خصوصی است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.