سنت عیدی دادن پول نو در اعیاد به ویژه عید غدیر از دیرباز در میان مردم ایران جایگاه داشته است. در همین راستا هر سال با نزدیک شدن به عید غدیر بازار سیاه پول نو رونق می‌گیرد.

قصه تکراری بازار سیاه پول‌های نو در آستانه عید غدیر/ کسی مسئولیت قبول نمی کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هرچند ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما از توزیع اسکناس نو برای عید سعید غدیر خم طی دیروز  وامروز خبر داده بود اما گزارش میدانی نشان می دهد حجم پایین اسکناس نو ارایه شده تنها باعث رونق بازار سیاه پول  نو در مقابل بانک مرکزی شده است.

* سهمیه خراسان رضوی ۴ میلیون برگ اسکناس نو

ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه اسکناس نو ۵و ۱۰ هزار ریالی از طریق تمامی  بانکهای استان توزیع شده  افزود:سهمیه اسکناس نو امسال در استان برای عید غدیر حدود ۴ میلیون برگ اسکناس نو شامل ۵۰۰ و هزار تومانی به ارزش حدود ۳۵ میلیارد ریال بوده است.

ضیایی یادآورشد:بخش قابل توجهی از سهمیه پول نو در اختیار تمامی بانکهای استان  اعم از دولتی، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز قرار گرفته است تا به مراجعه کنندگان ارائه دهند و بخش دیگری از اسکناس نو از طریق شعب بانکهای منتخب از سوی ناظر پولی بانک مرکزی در استان توزیع عمومی می شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ شعبه شامل بانکهای ملی، ملت، صادرات، کشاورزی، سپه، اقتصاد نوین و پاسارگارد برای توزیع عمومی اسکناس نو در مشهد تعیین شده است، تصریح کرد:متقاضیان می توانند طی ساعت ۹ تا ۱۲ با مراجعه به این شعب حداکثر ۵۰ برگ اسکناس نو دریافت کنند.

وی اسکناس های نو در نظر گرفته شده برای توزیع عمومی در شهرستان های استان را ۵۳۰ هزار برگ اعلام کرد.

ضیایی ادامه داد:توزیع اسکناس نو با هدف دسترسی آسان تر مردم به پول نو، از سوی ناظر پولی بانک مرکزی در استان در نظر گرفته شده است و این جدای از اسکناس های نویی است که در اختیار تمامی بانکهای دولتی، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز استان برای ارائه به متقاضیان قرار گرفته است.

* شعب منتخب یا پول نو تمام کردند یا اطلاع ندارند!  

اما مراجعه کنندگان به بانکهای منتخب طی دیروز  وامروز شاهد پایین بودن پول نو در شعب  وحتی در مواردی نبود وبی اطلاعی شعبه اعلام شده بوده اند.

یکی از این مراجعه کنندگان می گوید: هر سال برای پیدا کردن اسکناس نو مشکل داریم و نهایتا باید از بازار سیاه خرید کنیم.

وی افزود: لیست اعلام شده شعب منتخب از سوی بانک مرکزی در خراسان رضوی غالبا یا پول نو خود را زود تمام کرده اندو سکه ارایه می کنند ویا از اینکه شعبه منتخب هستند اظهار بی اطلاعی می نمایند.

یکی دیگر از متقاضیان دریافت اسکناس نو می گوید:همیشه تعداد زیادی از این اسکناس های نو از بازار سیاه و دلالی سر در می آورند و با قیمت‌های غیرمعقول به فروش می رسند و این  احتمال هست که این اسکناس‌ها از طریق کارمندان شعب از بازار سوداگری سر دربیاورند، و هیچ نظارتی هم در این باره وجود ندارد.

*بازار داغ دلالان وپاسخگو نبودن مسئولان

 در داخل شعبه اصلی بانک مرکزی مشهد که می شویم شاهد صف طولانی متقاضیان گرفتن اسکناس نو هستیم  که یکی از آنها گفت: حدود یک ساعت طول می کشد تا نوبت برسد اما چون قیمت خود پول را می دهند مجبوریم منتظر بمانیم.

البته قصه دریافت پول  نو در مقابل بانک مرکزی در مشهد کمی متفاوت تر است اینجا پول نو زیاد هست اما با قیمتهای متنوع بطوریکه برای خرید هر هر قطعه اسکناس ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ تومانی باید حدود ۵۰۰ تومان بیشتر هزینه کنیم.

در بازار سیاه پول نو به دلیل کم بودن تقاضا تنها بسته های ۱۰۰ تایی ۵۰۰ تومانی و ۱۰۰۰ تومانی بیشتر به چشم می خورد که هر کدام بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ توامن برای دلالان سود دارد.

مسئولین بانک مرکزی هم در خصوص دلالی اسکناس نو فقط می گویند: وظیفه ما توزیع پول نو در شبکه بانکی استان است و در اختیار همه بانک ها اسکناس و سکه نو گذاشته شده است اما جلوگیری از بازار سیاه اسکناس و سکه و چگونگی تهیه پول توسط دلال‌ها بر عهده ما نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.