معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اجلاس معاونان اجتماعی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قطب پنج کشور، از بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا در شهر صدرا، به عنوان مصداقی از اجتماعی شدن سلامت یاد کرد.

فعالیت ۸۷۵ خیریه سلامت در کشور

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سید محمد هادی ایازی در این اجلاس یک روزه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اجتماعی شدن سلامت را از اولویت های دولت دوازدهم و وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در این حوزه با چهار مولفه مشارکت مردمی، سواد سلامت، همکاری بین بخشی و عدالت در سلامت روبرو هستیم.

وی در خصوص مشارکت مردمی به عنوان اصلی مهم در دستیابی به اهداف اجتماعی شدن سلامت، گفت: هر فردی باید با اصلاح رفتار و سبک زندگی، دغدغه سلامت خود را داشته باشد که فعالیت های کانون های سلامت محله و سازمان های مردم نهاد سلامت و خیریه ها در این حوزه اهمیت می یابد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به همکاری بین بخشی، به عنوان دیگر اصل مهم در اجتماعی شدن سلامت، تاکید کرد: باید ظرفیت سازمان ها و نهادها در مسیر ارتقای سلامت مردم، فعال شود و هم اکنون وزارت بهداشت، تعامل با سازمان ها در این راستا را با جدیت دنبال می کند.

ایازی از ارتقای سواد سلامت به عنوان دیگر اصل اجتماعی شدن سلامت یاد کرد و با تاکید بر اهمیت پرداختن به این موضوع، ادامه داد: با توسعه آموزش های عمومی، به افراد کمک می کنیم تا زندگی بهتری را انتخاب کنند و این امر به کمک رسانه ها، تسریع می یابد.

وی عدالت در سلامت را دیگر مولفه مرتبط با اجتماعی شدن سلامت برشمرد که اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور نیز تلاشی در همین راستا بوده تا زمینه های دسترسی به خدمات سلامت، در تمام نقاط کشور توسعه یابد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع را از مصادیق اجتماعی شدن سلامت در حوزه بهداشت دانست و گفت: راه اندازی بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا در شیراز نیز نمودی از اجرای کارآمد برنامه های اجتماعی سلامت است که مشارکت های نیک‌اندیشانه اجتماعی، در مسیر ارتقای سلامت به کار گرفته شده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه از فعالیت ۸۷۵ خیریه حوزه بهداشت و درمان در کشور و ۶۸۰ سمن مرتبط با سلامت خبر داد و افزود: با اقدامات انجام شده، تاکنون گام های موثری در این مسیر برداشته شده است.

ایازی همچنین به گزارشی از سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد که راه اندازی معاونت اجتماعی در مجموعه وزارت بهداشت را فرصتی مناسب و قوی برای بهبود تعامل با سازمان های غیردولتی و خیریه و ارتقای سلامت اجتماعی ارزیابی کرده است.

وی راه اندازی کانون های سلامت محله را از اولویت های این حوزه برشمرد و از روسا و معاونان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب پنج کشور و همچنین روسای شبکه های بهداشت و درمان خواست تا با توسعه همکاری های بین بخشی و جلب مشارکت های مردمی، مسیر ارتقای سلامت را هموار سازند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.