استاندار خراسان رضوی: اگر به حاشیه نشینی مشهد توجه نداشته باشیم روز به روز مشکلاتمان بیشتر می شود.

حاشیه ای بر حاشیه محرومیتهای شهر مشهد مقدس

به گزارش قدس آنلاین،بامداد شنبه، سوم شهریور امسال.خیابان پورسینا، شهرک شهید رجایی، از مناطق حاشیه ای شهر مشهد مقدس.حاشیه ای بر حاشیه شهر مشهد مقدس عقربه ها، ساعت حدود یک ربع به ۶ صبح را نشان می دهند.

همه جا سکوت محض است که ناگهان، ... صدای مهیبی خیابان را به شدت می لرزاند.

مردم محله، همگی سراسیمه و شتابان از خانه های خود بیرون می دوند.

جوانی، در حالیکه با زیر پوش، متحیر و نگران از خانه بیرون آمده، می گوید: نمی دانم درست چه حادثه ای اتفاق افتاده، اما باید زلزله شده باشد.

کمی جلوتر، گرد و خاک بسیار و ابری از دود سیاه با شعله هایی از آتش که از چند خانه به آسمان زبانه می کشد حال و هوای غریبی ایجاد کرده.

صدای ناله کودکان و ضجه بلند زنان و فریادهای پیر مردان و زنانی که مدام کمک می خواهند فضای این خیابان را پر کرده است.

از دور دست صدای آژیرهای ممتد به گوش می رسد که هر لحظه به محل حادثه نزدیک و نزدیک تر می شوند.

لحظاتی بعد، صف طویل ماشین های آتش نشانی و اورژانسی که پس از ورود به خیابان اصلی پشت سرهم متوقف شده اند، حکایت از مشکلی در امداد رسانی می کند.

مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد که همراه با نیروهای خود تا عمق حادثه پیش آمده می گوید: عرض ۱ متری کوچه باعث شده تا آتش نشانان نتوانند وسایل موتوری و تجهیزات سنگین امدادی را به محل حادثه برسانند.

حسن جعفری در حالیکه قسمت هایی از صورتش با دود سیاه شده سرفه کنان ادامه می دهد: ناچاریم تا امدادرسانی را فقط از طریق تجهیزات سبک آنهم فقط با دست انجام دهیم.

آواربرداری به همین طریق چندین ساعت پس از وقوع فاجعه ادامه دارد.

۱۱ کشته، ۴ مجروح، تخریب ۱۸ منزل ۴۰ تا ۵۰ متری که ۳ تای آنها صد در صد از بین رفته اند نتیجه انفجار ناشی از نشت گاز یک دستگاه آبگرمکن است.

یک واردکننده لوازم خودرو که به گفته خود از وضع مالی مناسبی برخوردار و ساکن بلوار وکیل‌آباد است، وقتی از او درباره وضعیت خانه های اطراف مشهد می پرسیم می گوید فقط نام مناطق حاشیه شهر را شنیده است.

او اصلا تصوری از اینکه برخی همشهریانش، خانه‌ای ۶۰ متری را با ایرانیت، دو تکه کرده و خانواری دیگر را هم میزبانی می‌کنند ندارد.

او می گوید: نمی‌توانم بپذیرم در اطراف مشهد خانه‌هایی بدون سرویس‌ بهداشتی وجود دارد.

معلم ساکن بلوار دوم طبرسی: ساکنان مناطق حاشیه ای شهر؛ مذهبی‌ترین مردم مشهدند.

حسین، معلمی محجوب و ساکن انتهای بلوار دوم طبرسی در نزدیکی ‌های محله طبرسی ۵۶ از مناطق حاشیه شهر مشهد است.

او معتقد است هر از چند گاهی به علل مختلف در یکی از این محلات حاشیه ای حوادث ناگواری همچون حادثه محله پور سینا اتفاق می افتد.

معاون دادستان مشهد نیز می گوید: گرچه انفجار محله پورسینا عمدی نبود و بر اثر بی احتیاطی اتفاق افتاد اما اگر این حادثه‌ در هرکجای شهر، غیر از مناطق حاشیه ای رخ می داد تلفات بسیار کمتری داشت.

حسن حیدری افزود: این که در یک خانه ۴۰ متری ۲۵ نفر در کنار یکدیگر استراحت می‌کنند، قابل فهم و هضم نیست و همین مسأله باعث افزایش تلفات شد.

 استاندار خراسان‌رضوی نیز به تازگی در جلسه ای گفته بود: با وجود اینکه تا کنون نهادهای دولتی و شهرداری‌ها هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حاشیه شهر مشهد هزینه کرده اند اما هنوز تفاوت اختلاف امکانات بین این پهنه‌ها و داخل شهر بسیار بالا است.

رشیدیان با تأکید بر اینکه اگر به حاشیه‌نشینی در شهر مشهد توجه نداشته باشیم روز به روز مشکلاتمان بیشتر می‌شود افزود: این پدیده بسیار جدی بوده و یکی از مواردی که باید در این حوزه به آن توجه داشت نظارت و برخورد با ساخت و سازهایی است که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

شهردار مشهد نیز در این باره گفت: امروز بزرگترین معضل مشهد حاشیه نشینی ۳۰ درصد از جمعیت این شهر است.

خامسی ادامه می دهد: در نگاه نخست به سکونت گاه‌های غیررسمی مشهد احساس می‌شود، مردم و ساکنان حاشیه‌ای این شهر رها شده‌اند.

او می افزاید: تا کنون به صورت ریشه ای برای حل مشکلات حاشیه شهر کاری نشده و راهی جز این وجود ندارد که ما خود مردم را توانمند کنیم.       

عضو کمیسیون عمران وشهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: بیشتر ساخت و سازهای این محدوده به علت نداشتن مجوز به صورت شبانه و غیر قانونی انجام شده است.

شهناز رمارم افزود: به همین علت بیشتر این ساختمان ها استحکام لازم را ندارند و مطابق اصول مهندسی ساخته نشده اند.

وی گفت: همین موضوع باعث بروز حوادث تاسف بار و افزایش تلفات انسانی در شرایط بحرانی همچون: انفجار گاز شهری، اتصالات برق، و یا وقوع سیل و زلزله می شود.

رئیس پیشین کمیسیون حاشیه شهر شورای اسلامی مشهد نیز مشکلات حاشیه این شهر را ناشی از نگاه تبعیض آمیز مدیران شهری در چند دهه گذشته می داند.

غلامحسین صاحبی می گوید: هم اکنون با پهنه وسیع حاشیه نشینی درشهرستان مشهد با جمعیتی بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری روبرو هستیم.

۴ هزار هکتار از وسعت این شهر حدودا ۳۳ هزار هکتاری را بافت‌های مسکونی غیررسمی تشکیل می ‌دهند.

وجود مهاجران خارجی و بافت جمعیتی ناهمگون قومی و مذهبی وضعیت خاصی را در این مناطق به وجود آورده است.

بیشتر خانواده ها به علت ضعف مالی از اتصال شبکه فاضلاب منزل مسکونی خود به شبکه فاضلاب شهری ناتوان هستند.

 همین مساله موجب ورود فاضلاب شهری به سطح معابر و آسیب های زیست محیطی و بهداشتی در مناطق حاشیه ای مشهد شده است.

به استناد آمارهای غیر رسمی مراکزبهداشتی، حدود ۷۰ هزار تبعه خارجی در حاشیه شهر مشهد زندگی می کنند که تراکم بالای جمعیتی را رقم زده است.

منبع:صدا وسیما
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.