سال‌ها یکی پس از دیگری در حال گذر است و بسیاری از انسان‌های خردمند تلاش کردند تا در طول گذر زمان برای خود میراثی ارزشمند به جای گذاشته تا بتوانند سودی به خود و دیگران در طول زمان رسانند.

۱۲ هزار و ۴۰۰ختم قرآن برای موقوفه «صاحب دیوان»درمشهد

به گزارش قدس آنلاین، انسان‌های خیر و توانمند بسیاری تلاش داشته تا با چشم بستن از این عالم فانی نام و یادشان از بین نرود، بلکه با نیکی و خوبی به دیگران هر روزه خیراتی را در پرونده اعمال خویش به جای گذارند.
این سبک زندگی منش بسیاری از ائمه اطهار(ع) در دوران مختلف بوده که با پیروی از آنان می‌توانیم ما نیز نام خویش را در زمره انسان‌های نیکو مقام و والای زمانه جاودان سازیم.
حرم مطهر رضوی چشمه‌ای از بهشت است که نسیمش به روح بشر جان می‌دهد و خواندن قرآن در صحن و سرایش جان آدمی را زنده می‌کند، تدبر و اندیشه در یکایک آیات الهی موجب می‌شود تا بشر از هر آنچه که او را لغزانده، رهایی یابد و طعم شیرین نجات از روزمرگی‌ها و سختی‌های دوران را احساس کند.

*«صاحب دیوان»
یکی از جمله این خردمندان و نیکو منشان «میرزا فتحعلی خان» است که در سال ۱۳۱۰ هجری قمری املاک و مزارع خویش را برای آستان قدس رضوی وقف کرده است.
موارد موقوفاتی ایشان شامل: تمام اعیان یک دربند کاروان‌سرا، ۱۲ باب دکان در حاشیه‌ی خیابان علیا و یک ثلث مشاع از یک دربند کاروان‌سرا در کوچه چهارباغ مشهد و همچنین تمام هفت سهم و طاق از مدار ۱۰ سهم مزرعه انابد کاشمر است که ایشان برای بارگاه ملکوتی رضوی وقف کرده‌اند.
در مصارف موقوفاتی این موقوفه موارد متعددی بیان شده که از آن میان می‌توان به «حق‌التولیه»، «حق‌النظاره»، «روشنایی و سوخت حرم مطهر رضوی»، «خدام»، «اعیاد»، «حفاظ و مقابر خانوادگی واقفان» و «اولاد و ذوی الارحام» اشاره کرد.
براساس توضیحات واقف هر ساله پس از کسر مخارج مختلف از جمله: حق‌التولیه، حق‌النظاره مابقی برای صرف مخارج روضه‌خوانی و تعزیه‌داری حضرت سیدالشهداء در شب‌های دوشنبه و جمعه هر هفته بایستی صرف شود.

*قرآن‌خوانی صبحگاهی
ختم قرآن، به معنای قرائت قرآن از ابتدا تا انتهاست؛ در فرهنگ اسلامی برای ختم قرآن فضائل و اثرات معنوی و مادی بسیاری برشمرده شده و از جمله مواقع استجابت و قبولی دعا، پس از ختم قرآن است، از این رو ختم قرآن، گروهی نیز صورت می‌پذیرد.
از جمله دیگر مراسم مربوط به این موقوفه قرآن‌خوانی صبحگاهی توسط ۸ قاری است که در رواق دارالزهد هر روزه انجام می‌شود؛ این مراسم در ساعت ۸ صبح برپا شده که هر کدام از قاریان روزانه یک جزء قرآن از آیات الهی را تلاوت می‌کنند.
این مراسم از سال ۱۳۱۰ هجری قمری برپا شده و هم‌اکنون ۱۲۹ سال از قدمت اجرای این موقوفه می‌گذرد و به این ترتیب تا کنون حدود ۱۲ هزار و ۳۸۴ ختم قرآن برای مرحوم «میرزا فتحعلی خان ملقب به صاحب دیوان» در حرم مطهر رضوی انجام شده است.
منبع:آستان نیوز
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.