چندسالی است که طرح ساخت زائر سراهای ارزان قیمت استان های مختلف کشور در مشهدالرضا آغاز شده ولی هرکدام در وضعیت های متفاوتی به سر می برند.

تعیین تکلیف همه زائرسراهای ارزان تا نیمه شهریور/برخی استانها نتوانسته منابع مالی خود را تامین کند

 به گزارش قدس آنلاین، اسکان یکی از دغدغه های اصلی برای زائران در سفر به شهر های زیارتی است بخصوص  برای اقشار کم درآمد که امکان اقامت در هتل آپارتمان ها را ندارند.

برای همین منظور مطالعات طرح ساخت زائر سراهای ارزان قیمت  از سال ۱۳۸۲ در مشهدآغاز شد و در سال ۸۶ مطالعات به پایان رسید و در سال ۸۹ مجموعه مطالعات جمع بندی شد به این نتیجه رسید که این زائر سراهای ارزان قیمت در منطفه ثامن مشهد ساخته شوند.

 حسین عابدی مدیرعامل بنیاد مرکزی زائر امام رضا(ع) در خصوص ساخت زائر سراهای ارزان قیمت در شهر مشهد و روند ساخت آن ها در گفت و گو با رادیو ملی زیارت با اشاره به این که در سال ۸۹ قرار بر این شد تا ۳۰ هزار تخت در بافت پیرامونی حرم ایجاد شود افزود: در همان سال مقرر شد تا هزینه ای که از زائر اخذ می شود ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان باشد تا بتوان با کیفت مطلوب خدماتی را ارائه داد.

وی افزود:اما باتوجه به این که  جامعه مخاطب ما افرادی بودند که حداقل حقوق قانون کار را می گرفتند و باید ۵ درصد درامد خود را در سفر به شهرهای زیارتی صرف می کردند خود را موظف دانستیم تا این هزینه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را برای هر فرد به ۵ هزار تومان برسانیم.

مدیرعامل بنیاد مرکزی زائر امام رضا(ع) گفت:درهمان سال ۱۳۸۹ مذاکراتی با کارگروه ملی زیارت در استانداری انجام شد که تصمیم گرفتیم پروژه پیشتاز را با ظرفیت ۵ هزار شب اقامت آغاز کینم که هزینه ساخت ساختمان ها ۳۹ میلیارد تومان، هزینه خرید زمین ۲۰ میلیارد تومان و هزینه پروانه ساختمانی هم ۱۴ میلیارد تومان برآورد شد.

عابدی  با بیان این که قرار بود استانداری خراسان رضوی هزینه پول زمین را بپردازد و این امر به طور کامل محقق نشد افزود:شهرداری مشهد هزینه پروانه را به طور رایگان حساب کرد و برای هزینه ساخت این زایرسراها به سمت مردمی کردن این پروژه پیش رفتبم.
*تشکیل بنیاد زائر در ۲۱ استان کشور

وی گفت: بنابراین در همین راستا بنیاد زائر تشکیل شد؛ البه قبل از این که بنیاد زائر را تشکیل دهیم موفق شدیم تا براساس مصوبه ای مجوز ساخت و ساز در ۲۵ هزار متر زمین را از شورای شهر مشهد اخذ کنیم.

مدیرعامل بنیاد مرکزی زائر امام رضا(ع) افزود:در سال ۱۳۹۲ جلسه ای تشکیل شد و به همه استان ها فرصت داده شد تا ظرف مدت ۶ ماه بنیاد زائر امام رضا(ع) را در استان های خود تشکیل دهند و بعد از گذشت ۶ ماه در ۲۱ استان کشور این بنیاد تشکیل شد.

*منابع مالی ندارند

عابدی گفت طبق قراری که گذاشته بودیم ۲۱ قطعه زمین از سوی شهرداری مشهد به این ۲۱ استان برای ساخت زائر سراها طبق قرعه کشی اهدا شد؛ بنابراین به مرور زمان ۳۰ زمین از سوی شهرداری مشهدبرای ساخت زائرسراها داده شد که از این تعداد ۴ عدد به نهاد های مردمی عام المنفعه مثل کمیته امداد و بهزیستی داده شده است.

وی با اشاره به این که بسیاری از زائر سراهایی مثل زائرسرای لرستان و یزد در حال ساخت هستند و مشکلات زیادی را هم برای اهالی منطقه به وجود آورده اند گفت: همه زائر سراهای درحال ساخت موظفند طبق چارچوب های تعیین شده از سوی شهرداری مشهد به ساخت و ساز بپردازند.

مدیرعامل بنیاد مرکزی زائر امام رضا(ع) افزود:ما به هیچ عنوان نمی خواهیم مزاحمتی برای ساکنین ایجاد کنیم اما ساخت و ساز الزاماتی را بدنبال دارد لذا از مردم می خواهیم تا اگر مشکلی بود حتما به شهرداری منطقه مورد نظر مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنند.
عابدی در پاسخ به این سوال که چرا روند ساخت زائرسراهای آذربایجان غربی و کاشان متوقف شده است افزود:ما به کاشان ۵۱۳ متر زمین اهدا کردیم اما خود کاشان تصمیم گرفت تا ۲ قطعه زمین دیگر بخرد و متاسفانه همین امر باعث شد تا هزینه ها در امر خرید زمین صرف شده و این استان در مرحله ساخت زائر سرا دچار مشکل شود.

وی گفت: طبق گفت و گو هایی که انجام شده است استان کاشان موظف شد تا حداکثر تاریخ ۱۰ شهریور کار ساخت و ساز را در ۵۱۳ متر زمین اولیه آغاز کرده و سایر زمین ها را رها کندواستان آذربایجان غربی هم نتوانسته تاکنون منابع مالی خود را تامین کند.

این مسئول در بنیاد مرکزی زائر امام رضا(ع) افزود:در تاریخ ۱۵ تیرماه ابلاغیه ای به استان ها داده شد که هر استان تکلیف را مشخص کند و بگوید که قصد ساخت دارد یا خیر؛ بنابراین همه زائرسراهای ارزان قیمت تا نیمه شهریور تعیین تکلیف خواهند شد.

عابدی با اشاره به این که در حال حاضر زائر سراهای ارزان قیمت ما در حد هتل های ۳ ستاره و بعضی از آن ها حتی در حد ۴ ستاره خدمات می دهند گفت:  براساس صورت جلسه های مشترک، هم خود بنیاد زائر و هم سایر سازمان ها و نهاد های مسئول مثل بهداشت روی زائرسراها نظارت می کنند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر تعداد ۱۱ زائر سرای ارزان قیمت به صورت فعال،۶ تا به صورت نیمه فعال و ۱۰ عدد هم به صورت غیرفعال در مشهد مقدس داریم افزود:اگر چه هنوز به  طرح مبدا تا مقصد ورود پیدا نکرده ایم اما بنیاد زائر در هراستان موظف است تا خود به دنبال افراد نیازمند و واجد شرایط برای اسکان در این زائر سراها باشد و یکی از دغدغه های اصلی مااین است که حتما کسانی در این زائرسراها اسکان پیداکنند که نیازمندان واقعی هستند.
*گران بودن هزینه سفریکی از مشکلات زائران

مهدی میرزایی مدیر زائر سرای فدک استان قزوین هم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امکاناتی که توسط ما ارائه می شود در حد هتل ۳ ستاره می باشد و از زائر ۱۶ تومان هزینه اقامت و ۴ تومان هزینه بوفه دربافت می شود، امکاناتی که ما در اختیار زائر قرار می دهیم بسیار بالاست.

* زائرسراهای ارزان قیمت ومشکل هزینه سفر

وی یکی از مشکلات را گران بودن هزینه ی سفر زائران دانست و افزود: به دلیل هزینه های بالا مردم استان قزوین به مشهد سفر نمی کنند و در ایامی که ایام شلوغ نیست اتاق ها خالی می ماند.

مدیر زائر سرای فدک استان قزوین  گفت: ما ۲ برنامه داریم که یکی این است که زائر هزینه سفر را از ما دریافت کند وبه صورت قسطی برگرداند و دوم این که دنبال این هستیم تا خیرینی پیداکنیم تا هزینه سفر زائرین کم درامد را به طور کامل بپردازند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.