مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برخی بجای عکس گرفتن با هنرمندان به دنبال توسعه زیرساخت‌های تئاتر مشهد باشند.

برخی به‌جای عکس گرفتن با هنرمندان به دنبال توسعه زیرساخت‌های تئاتر مشهد باشند

به گزارش قدس انلاین، جعفر مروارید  در جمع اعضای شورای سیاست‌گذاری و مجریان بیست و هشتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی (رضوان) اظهار داشت: حمایت از هنرمندان یک افتخار مهم است و خدمت و حمایت از هنرمندان فضا و موقعیتی است که نباید تبدیل به موقعیتی برای فخرفروشی شود.

وی افزود: هر فعالیت و تولید فرهنگی و هنری حاصل کاری جمعی و چندلایه است که رسانه‌ها باید این جمعی بودن و نقش بخش‌های مختلف را نشان دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: رسانه نباید با ارائه یک تصویر و بزرگ کردن یک فرد یا یک لایه، کار جمعی فرهنگی را به نام یک فرد یا جریان مصادره کند؛ آن هم به گونه‌ای که شاید آن فرد فقط به دنبال یک پز سیاسی باشد.

مروارید تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که یک نمایش روی صحنه می‌رود بخش‌های مختلفی از خود گروه تا بخش‌های بیرونی و دستگاه‌های قانونی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا اتفاق خوبی بیفتد، اما برخی فقط در زمان نتیجه دادن و وقتی که نمایش روی صحنه می‌رود ناگهان ظاهر می‌شوند و با عکس گرفتن و پر رنگ کردن حضور خود به گونه‌ای جلوه می‌دهند که گویی اجرای آن کار حاصل کار آن‌ها بوده است. در واقع کار را در فضای عمومی به نام خود مصادره می‌کنند و مسئولیت‌های آن را البته هیچ گاه نمی‌پذیرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر علاقمند به هنر و به دنبال توسعه تئاتر هستیم، می‌توانیم به جای خریدن یک سانس یا دو سانس از یک نمایش و یا گرفتن عکس در هنگام اجرای نمایش‌ها، به فکر توسعه زیرساخت‌های نمایشی در شهر باشیم. چرا به طور جدی و عملیاتی به دنبال تأسیس سالن‌های متنوع در تئاتر مشهد نیستیم، که اثری ماندگارتر دارد؟ علت آن است که این گونه فعالیت‌ها زمان‌بر بوده و امکان استفاده تبلیغی و کوتاه‌مدت را ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه همه باید با کار و تلاش در مسیر اعتلای فرهنگ گام بردارند، گفت: مهم نیست که امروز شخص مروارید در این جایگاه قرار گرفته است. عمل او است که اهمیت دارد. امروز من هستم و ممکن است فردا نباشم پس به جای کار تبلیغی باید به دنبال این باشیم که کار ماندگار و موثر انجام دهیم نه اقداماتی که خودمان را مطرح نماید.

مروارید در ادامه گفت: نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صیانت از هنر و هنرمندان است، گاهی برای صیانت و حفظ جان یک فرد ممکن است لازم باشد او را جراحی کنیم. هر چند جراحی فی‌نفسه مطلوب نیست، اما گاهی برای حفظ جان فرد لازم است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی هم ممکن است گاهی برای حفظ و صیانت از یک کار جراحی‌هایی را انجام دهند، اما متأسفانه برخی رسانه‌ها و افراد به این مسئله توجه نمی‌کنند و در کلیت یک اتفاق فرهنگی بزرگ و خوب، فقط اقدامات کوچکی را که آن هم در راستای حراست و صیانت از هنر افتاده است بزرگنمایی می‌کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: برخی بدون توجه به لایه‌های مختلفی که در اجرای یک رویداد فرهنگی می‌افتد به اقدامات جزیی و کم‌اهمیت می‌پردازند و ایجاد حاشیه می‌کنند و از حفظ حقوق شهروندی سخن می‌گویند.

مروارید اضافه کرد: مثلا اگر در یک بیلبورد شهری تغییری داده شده که آن هم سلیقه‌ای نبوده و برای حمایت از خود اثر صورت گرفته، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد متهم به سلیقه‌نگری، بخشی‌نگری و تضییع حقوق شهروندان می‌گردد، اما وقتی همان نمایش با ١٣٥ دقیقه تأخیر روی صحنه می‌رود، هیچ‌کس دم از تضییع حقوق شهروندان نمی‌زند یا اینکه از وسعت و توسعه امروز تئاتر در مشهد سخن نمی‌گویند و فقط به یک اقدام بازدارنده ارشاد می‌پردازند.

وی در ادامه گفت: با سانسور مخالف هستم، اما از طرفی باید حساسیت‌ها و ویژگی‌های شهر مشهد را حفظ کنیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.