مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: یکی از مسیرهای پرتردد ریلی در بخش مسافری مسیر مشهد مقدس به تهران است که این مسیرریلی با ۲۸ شهر و مرکز استان مرتبط است.

نخستین واگن مناسب سازی شده برای جانبازان و معلولان رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد هادی ضیایی مهر افزود: بالغ بر ۱۲ شرکت خصوصی حمل و نقل با راه آهن خراسان رضوی همکاری می کنند که از میان این شرکت ها شرکت بن ریل، نخستین واگن مناسب سازی شده برای جانبازان را برای اولین بار در کشور بازسازی کرده است تا امکان شرایط بهتر فراهم شدن این عزیزان از مسیر ریلی فراهم شود.

ضیایی مهر اظهار امیدواری کرد که این واگن بارویکرد هر واگن یک کوپه برای معلولان و جانبازان در شرکتهای حمل و نقل دیگر نیز فراهم شود و گفت: این واگنی که امروز رونمایی شد، قبلا ساخته شده بود تا شرایط برای مسافرت توانیابان و جانبازان فراهم شود، اما واگن های جدیدی با این رویکرد نیز در دستورکار است.

وی افزود : این واگن شامل یک کوپه مخصوص برای استقرار دو معلول و دو همراه و یک سرویس بهداشتی بهسازی شده برای توانیابان با قابلیت استقرار و مانور صندلی چرخدار است.

ضیایی فر افزود: در ورودی این واگن مخصوص نیز برای حرکت صندلی چرخدار بزرگ نوسازی شده است و همچنین در این واگن مناسب سازی شده یک سرویس بهداشتی با توالت فرنگی قابل استفاده برای افراد ویچری نیز طراحی و تعبیه شده است.

وی اظهار داشت: بهسازی این واگن طی سه ماه با هزینه چهار میلیارد ریال انجام شده است که یک وسیله متحرک بالا بر و یک رمپ متحرک نیز برای انتقال افراد ویلچری به داخل واگن طراحی و ساخته شده است.

همچنین، مسعود فیروزی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزایش رویکرد جامعه محور بستر توانبخشی افراد معلول را در جامعه فراهم می کند.

وی گفت: در مناسب ترین محیطهای اجتماعی ۳۰ درصد امکان دسترسی افراد دارای محدودیت در شهر مشهد مهیاست که در تعریف مناسب سازی برای معلولان و جانبازان، مناسب سازی حق دسترسی یعنی مناسب سازی تعریف شده است.

فیروزی افزود: خراسان رضوی در رنگینک ستاد مناسب سازی رتبه اول را در کشور دارد و این درحالی است که ۹۰ درصد اماکن مذهبی شهر مشهد با وجود شهر زیارتی بودن، در بسیاری از اماکن مذهبی، قابلیت استفاده از توانیابان و معلولان وجود ندارد.

وی از مسئولین خواست از نگاه گلخانه ای به توانیابان خارج شوند و وارد فاز عملیاتی احداث سینما، پارک، مسجد، شهرک مسکونی ویژه توانیابان شوند.

 پایان پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.