۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 617227

جمعه بازارمشهد از مکانی که سالیان متمادی مشهدی‌ها برای خرید ملزوماتشان به آنجا مراجعه می‌کردند به محلی دیگر که ضمن دارا بودن ظرفیت بیشتر از مشکلاتی همچون پارکینگ و شلوغی‌های بی‌مورد آن کاسته شود، منتقل شد. جمعه بازار منتقل شد، مشکل پارکینگ آن هم حل شد، اما مشکل بزرگ دیگری جایگزین آن شد که به نوعی صدای همه را در آورده است.

جمعه بازار مشهد در جاده مخاطرات

مشقات رسیدن به جمعه بازار جدید مشهد که در حال حاضر در انتهای بلوار پنجتن و در جاده‌ای روستایی جانمایی شده است، هر جمعه مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه و مراجعه کنندگان به آن را به وجود می‌آورد.

رئیس پلیس راه استان حدود یک ماه و نیم پیش در گفتوگو با خبرنگار ما از جانمایی اشتباه مکان فعلی جمعه بازار گفته بود و یاد آور شده بود به لحاظ روستایی بودن مسیر منتهی به جمعه بازار و نیز وجود پل کم عرضی که روی کشفرود ساخته شده است، در صورت برطرف نشدن نقایص موجود در مهلت معین، از تردد خودروهای شهرداری و به تبع مردم به جمعه بازار جلوگیری خواهد شد. اما مشاهدات عینی خبرنگاران ما که همین دیروز اتفاق افتاد، نشان از آن دارد که هیچ تلاشی از سوی ارگانی اعم از شهرداری یا راهداری برای سامان بخشیدن به شرایط فعلی راه دسترسی به جمعه بازار صورت نگرفته است. البته سرهنگ امیدوار اگرچه بحث مهلت را در این مورد مطرح کرده بود، اما از مدت آن سخنی به میان نیاورده بود، با این تفاسیر هر مهلتی هم اگر قرار بوده اجرایی شود، حداقل گوشه‌ای از آن اقدام‌های ساماندهی باید تاکنون قابل مشاهده بود، نه اینکه از آن زمان تاکنون همان باشد که بوده!

*تهدیدهایی که کوچک دیده می‌شوند

تصور کنید در آن شلوغی بازار دچار حریق شود، با حجم وسیعی که جمعه بازار دارد به نظر می‌رسد وجود تنها یک ماشین آتشنشانی نتواند حجم زیاد آتش زیاد را فروبنشاند، آن وقت است که باید از ایستگاهی دیگر درخواست ماشین شود، قطعاً با آن حجم ترافیک بالا و راه دسترسی مشکلدار، ماشین‌های بعدی آتش نشانی موقعی خواهند رسید که کار از کار گذشته باشد!

شکی نیست که جمعه‌ها حجم بالایی از تردد در مسیر منتهی به جمعه بازار مشهد انجام می‌شود و خانواده‌های زیادی به آنجا مراجعه می‌کنند و همین امر موجب می‌شود تجمع جمعیت در آن نقطه به طرز قابل توجهی بالا رود، آیا مسئولانی که این مکان سخت دسترس را انتخاب کرده‌اند و چاره‌ای هم هنوز برای آن نیندیشیده‌اند، فکری به حال مباحث امنیتی آن کرده اند؟ چنانچه حادثه‌ای در این منطقه رخ دهد نیروهای امنیتی چطور و چگونه خواهند توانست در کمترین زمان ممکن خودشان را به محل برسانند؟

اگر هم بخواهیم از موضوع امنیتی فاکتور بگیریم که البته مبحث خیلی با اهمیتی، به فرض مشکل جسمانی، بیماری یا حادثه‌ای برای هر کدام از مردم چه در روستاهای اطراف چه مردمی که در محل جمعه بازار هستند، چطور می‌شود با این راه راهی برای نجات جان آن‌ها پیدا کرد؟

این‌ها شاید بخشی از معضلات موجود بر سر راه مسیر نامناسب جمعه بازار مشهد باشد و قطعاً چنانچه ریزتر به موضوع نگاه شود، تعداد این موارد بیشتر و بیشتر خواهد شد. آنچه که اکنون عنوان شد گوشزدی دوباره به مسئولان و متولیان امر است که موضوع را جدی‌تر ببینند و در پی چاره‌ای اساسی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.