۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 617250

اسماعیلی گفت: تنهایی ربطی به تعداد دوستان و روابط اجتماعی فرد ندارد، بلکه ممکن است فرد به دلیل تفکر متفاوت خود از اطرافیان و جامعه، احساس تنهایی کند.

چرا برخی از افراد احساس تنها بودن می‌کنند؟

 به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سمیرا اسماعیلی روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه تنهایی به کیفیت فردی در روابط انسان مربوط است، اظهار داشت: بیش از 60 درصد از افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، متاهل هستند. زیرا هنگامی که زوجین از عمیق‌ترین احساسات، افکار و تجربه‌هایشان با دیگری صحبت نمی‌کنند، از نظر احساسی از یکدیگر جدا شده و گرفتار غم تنهایی می‌شوند. این افراد تصور می‌کنند که همسرانشان نمی‌توانند احساسات عمیق آن‌ها را درک کنند، بنابراین کمتر با یکدیگر صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تنهایی درک ما را از روابط‌مان منحرف می‌کند، افزود: مطالعات نشان داده است هر زمان از مردم بخواهید لحظاتی را که احساس تنهایی می‌کردند، به خاطر بیاورند، کافی است تا دوباره احساس تنهایی و روابط‌ خود را با دیگران کم اهمیت تلقی کنند. در حقیقت بیشتر افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، کمتر در ایجاد رابطه با دیگران پیشقدم می‌شوند و خود را در دام تنهایی عمیق‌تری گرفتار می‌کنند.

 اسماعیلی با بیان اینکه احساس تنهایی کردن مسری است، گفت: خیلی راحت می‌توان کسی را که گرفتار تنهایی و احساس مخرب آن است، شناسایی کرد و جالب است بدانید در تحقیقی مشخص شده افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، می‌توانند این حس خود را به دوستان و اطرفیان‌شان نیز انتقال دهند.

این روانشناس افزود: تنهایی موجب می‌شود که سلامت‌مان به خطر بیفتد، همچنین تنهایی موجب بروز فشار خون، کلسترول بالا و سایر ناراحتی‌های جسمی می‌شود. در واقع با افزایش هورمون استرس دچار مشکلات روانی و فیزیکی می‌شویم. از طرفی، تنهایی مزمن احتمال حمله قلبی ـ عروقی را افزایش می‌دهد، زیرا وقتی فرد احساس تنهایی می‌کند، بدنش تحت فشار و تنش بسیاری قرار می‌گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه تنهایی به اندازه سیگار کشیدن خطرناک است، گفت: دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تنهایی به اندازه سیگار کشیدن از عمر انسان می‌کاهد و تا 14 درصد خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.