پس از رسوایی‌های جنسی و لغو شدن نوبل ادبیات ۲۰۱۸، جایزه جایگزینی معرفی شد که حالا چهار نامزد آن اعلام شده است. به نظر کارشناسان احتمال برنده شدن موراکامی بیشتر از سه نامزد دیگر است.

آیا «موراکامی» جایزه جایگزین نوبل را دریافت می‌کند؟

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، پس از رسوایی‌های جنسی و لغو شدن نوبل ادبیات ۲۰۱۸، جایزه جایگزینی برگزار می‌شود که حالا چهار نامزد آن اعلام شده است. به نظر کارشناسان احتمال برنده شدن موراکامی بیشتر از سه نامزد دیگر است.

پس از کنسل شدن نوبل ادبیات ۲۰۱۸ و موکول شدن آن به سال ۲۰۱۹ که قرار شد دو جایزه دوسال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ طی یک رویداد و یک مراسم اهدا شود، چهره‌های شاخص فرهنگی ادبی سوئد از پای ننشستند و جایزه‌ای موازی برگزار کردند که دیروز ۴ نامزد را برای این جایزه جایگزین نوبل ادبیات اعلام کردند. «هاروکی موراکامی» نویسنده نامدار ژاپنی، «نیِل گِیمَن» رمان‌نویس بریتانیایی، «مَری کُنده» داستان‌نویس رنگین‌پوست فرانسوی، و «کیم توی» نویسنده کانادایی چهار نامزد نهایی دریافت نوبل جایگزین هستند.

البته این جایزه جایگزین دقیقا بر طبق برنامه ریزی جایزه اصلی نوبل و در همان زمان بندی برنامه‌ریزی شده لیکن پنل و هیأت انتخاب‌کننده آن محدودتر و اعضای آن جدیدتر و حدوداً شامل ۱۰۰ نفر از چهره‌های فرهنگی ادبی سوئد هستند.

«آن پالسن» ریاست این هیأت را برعهده دارد که چندی پیش ابتدا فهرست نامزدهای اولیه را که شامل ۴۷ نفر می‌بود منتشر کردند تا اینکه دیروز اسامی چهار نامزد نهایی منتشر شد که برنده نهایی این جایزه در ماه اکتبر اعلام خواهد شد. جایزه نوبل اصلی نیز در سال ۲۰۱۹ در یک مراسم دوجایزه به عنوان برندگان سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اعلام و اهدا خواهد شد.

«هاروکی موراکامی» نویسنده شهیر ژاپنی که با اثر «جنگل‌های نروژی» به شهرت جهانی رسید، همواره به عنوان یکی از بخت‌های اصلی نوبل ادبیات مطرح می‌شده و حالا در یک قدمی رسیدن به نوبلی‌ست که به دلیل اتفاقاتی که افتاده و نوع جایگزینی جایزه شاید هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد. 

آکادمی جدید نوبل در مورد موراکامی نوشت: موراکامی همواره یکی از بخت‌های اصلی و پیشگام دریافت جایزه نوبل بوده و او یکی از ستودنی‌ترین نویسندگان و مترجمان است.

«نیِل گِیمَن» هم در حساب توئیتری خود نوشت: از اینکه به عنوان یکی از چهار نامزد انتخاب شده‌ام بسیار خرسندم و حتی اگر به عنوان برنده نهایی هم اعلام شوم به این اندازه که از قرار گرفتن در این فهرست چهارتایی خوشحال شدم، خرسند نخواهم شد.

از نکات جالب این فهسرت این است که از فهرست چهار نفره آن دو نفر نویسنده زن هستند. «مَری کُنده» نویسنده فرانسوی آثاری چون «دِزیرادا» و «سِگو» با مفاهیم ضد استعماری و «کیم توی» نویسنده کانادایی که آکادمی جدید در مورد او نوشت: داستان‌های کیم طیف‌های متنوعی از ویتنام را به تصویر می‌کشد و به همان نسبت از خطرات تبعید و جستجو برای هویت سخن می‌گوید.

برخلاف خواسته آکادمی اصلی نوبل که به دنبال اعلام نویسنده‌ای به عنوان برنده است که «برجسته‌ترین کار و اثر در جهتی آرمانی» باشد، این آکادمی نو به دنبال نویسنده‌ایست که روایت‌گر «بشر در جهان» باشد.

آکادمی جدید در مورد هدف و رویکرد خود نوشت: در دورانی که ارزش‌های انسانی به‌طور فزاینده‌ای زیر سوال رفته‌اند، ادبیات به عنوان عاملی برای مبارزه با ظلم  و رمزی از سکوت تبدیل شده است. حال از هر زمان دیگری مهم‌تر است که بزرگ‌ترین جایزه ادبی جهان باید اعطا شود.

امسال هیچ جایزه‌ای با عنوان نوبل ادبیات اهدا نمی‌شود و آکادمی سوئد در سال ۲۰۱۹ دو جایزه را به‌صورت همزمان اعلام و اهدا خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.