یک روزنامه لبنانی از توطئه جدید آمریکا برای مسدود کردن مسیر محور مقاومت و اشغال مثلث مرزی عراق و اردن و سوریه خبر داد.

تحرکات مشکوک آمریکا در مناطق مرزی عراق ، اردن و سوریه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، آمریکا تحرکات نظامی خود را در نوار مرزی بین سوریه و اردن و عراق افزایش داده تا در تلاش مجدد خود شاید بتواند این مسیر بین‌المللی را تحت کنترل بگیرد و این منطقه استراتژیک که نقطه ارتباطی حیاتی محور مقاومت است را مسدود کند.

الاخبار بنابر اطلاعات موجود اعلام کرده است که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق پوشش لازم برای این عملیات را فراهم می‌کند تا مناطق درگیری‌های احتمالی آمریکایی‌ها با نیروهای الحشد الشعبی را پاکسازی کرده و احتمال وقوع درگیری میان دو طرف را افزایش دهد.

از زمان اعلام پیروزی بزرگ دولت عراق و گروه تروریستی داعش در پایان سال گذشته میلادی، آمریکا بلافاصله از موضع‌گیری مجدد نیروهای خود در عراق خبر داده و مدعی ضرورت باقی ماندن نیروهای خود به بهانه‌های مختلف در این کشور شد. در طرف مقابل، پیروزی‌های ایران و متحدانش صحبت از هلال مقاومت را بر سر زبان‌ها انداخت که از تهران آغاز شده و با عبور از بغداد و دمشق به بیروت می‌رسد. این موضوع بخشی از مسائل اساسی منطقه شده و واشنگتن و متحدانش باید این واقعیت جدید را بپذیرند و تسلیم این موضوع شوند که عراق یکی از ساختارهای اساسی محور مقاومت است. چرا که نیروهای الحشد الشعبی و جریان‌های مقاومت در این کشور طی سالهای گذشته پیروزی‌های زیادی به دست آورده‌اند.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در میان این دو اردوگاه مواضع مبهمی را به صورت علنی و حتی در پشت درهای بسته اتخاذ می‌کند. در پایان سال ۲۰۱۱ آمریکایی ها از عراق عقب نشینی کردند، اما همچنان در برخی پایگاه‌های نظامی این کشور طی سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ استقرار داشته‌اند و همین موضوع استقرار مجدد آنها در قالب ائتلاف بین المللی ضد داعش در سپتامبر ۲۰۱۴ را آسان‌تر کرد.

طی سال‌های گذشته و همزمان با آغاز شکست هیبت داعش، فرماندهی عملیات مشترک مناقشه جدیدی را در خصوص فواید مشارکت ائتلاف در عملیات نظامی انجام دادند. چرا که دستاورد های به وجود آمده در ابعاد برنامه‌ریزی و اجرایی کاملاً عراقی و داخلی بود و خدمات مستشاری نیز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان برای این نیروها ارائه شده بود.

این در حالی بود که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا جنایت‌های متعددی را در عراق مرتکب شده بود که مهمترین آنها در شهر موصل رقم خورده و باعث شهادت صدها غیرنظامی شد. با این وجود العبادی و دولت وی طی سال‌های گذشته از این که نیروهای خارجی در عراق را اشغالگر بخواند، امتناع داشت. اما در عین حال تاکید می کرد که به دنبال بیرون کردن آنها از کشور است و نیروهای امنیتی عراق بار دیگر کنترل مناطق مورد تنازع با اقلیم کردستان را در اختیار بگیرند.

العبادی از آن زمان تصور می‌کرد که برای دوره دوم نیز در پست نخست وزیری عراق ابقا خواهد شد. به همین علت کمترین حد تفاهم با متحدانش در داخل عراق را حفظ کرد. اما انتخابات پارلمانی که در روز ۱۲ می گذشته برگزار شد، رویکردهای دو طرف را تغییر داد. جانبداری العبادی به سمت اردوگاه آمریکایی تقریبا قطعی شد و امیدهای وی برای رسیدن به دومین دوره نخست‌وزیری کاهش پیدا کرد.

اتفاقاتی که اخیراً رخ داده، جانبداری العبادی به سمت آمریکایی‌ها را ثابت می‌کند. وی به آمریکایی‌ها مجوز آزادی عمل در استقرار مجدد نیروهای خود در صحرای غربی را صادر کرده و همچنین به آنها اجازه تقویت نیروهای خود در مرزهای عراق و سوریه را در حد فاصل مناطق گذرگاه الولید عراق یا التنف سوریه تا گذرگاه القائم عراق یا البوکمال سوریه داده است. طول این منطقه تقریباً ۲۲۴ کیلومتر است.

منابع عالی رتبه در محور مقاومت اعتقاد دارند که العبادی با این تصمیم به دنبال قطع کردن مسیرهای محور مقاومت است که از تهران آغاز شده و تا بیروت ادامه پیدا می‌کند. برخی منابع عراقی اعتقاد دارند که نخست وزیر این کشور به بخشی از پروژه آمریکا تبدیل شده و آمریکا به دنبال سوء استفاده از آن در زمان مناسب است. آن هم در شرایطی که العبادی به دنبال ادامه نخست‌وزیری خود در دوره دوم است.

در همین رابطه برخی منابع به روزنامه الاخبار گزارش دادند که آمریکایی‌ها طی روزهای اخیر اقدام به تقویت نیروهای خود در منطقه التنف واقع در مثلث مرزی بین عراق و سوریه و اردن کرده‌اند. آنها تلاش دارند این منطقه استراتژیک را تا گذرگاه القائم واقع در شمال مسدود کنند. آنها از آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون یک پایگاه نظامی بزرگ در نزدیکی گذرگاه التنف ایجاد کرده‌اند.

منطقه پیرامونی این پادگان به اندازه دایره‌ای به شعاع ۶۰ کیلومتر در اشغال نیروهای آمریکایی قرار دارد. بنابر اعلام این منابع، نیروهای آمریکایی نقاط متعددی را در بخش عراقی مرزها ایجاد کرده‌اند تا بتوانند مسیرهای بین‌المللی ورود و خروج عراق را تحت کنترل خود داشته باشند.

این در حالی است که اخیراً صحبت از ورود شرکت‌های امنیتی آمریکایی شده که مسئولیت تسلط بر گذرگاه بین‌المللی بین بغداد و عمان را به بهانه حمایت از تاسیسات اقتصادی آینده در آنجا را بر عهده خواهند داشت.

برنامه‌ای که آمریکا برای عراق در نظر گرفته، برنامه جدیدی نیست. اما شرایط کنونی بهترین فرصت را برای اجرای این برنامه ایجاد کرده است. چرا که عراقی‌ها مشغول تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی هستند و خلأ دولتی نیز در این کشور وجود دارد. از سوی دیگر سوری‌ها نیز مشغول عملیات ادلب و گروه های مسلح مستقر در آنجا هستند.

به نوشته الاخبار، این تحولات باعث شده العبادی به صورت عملی پوشش اجرای عملیات آمریکایی‌ها را دنبال کند. در این مورد نباید تحرکات داعش طی دو روز گذشته را نادیده گرفت. این گروه تروریستی اخیراً یک ایستگاه امنیتی در منطقه القائم را هدف قرار داد که به کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر منجر شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.