رئیس اتحادیه صنف بارفروشان گفت: اگر بخواهم بگویم وضعیت حال حاضر اقتصاد بر این بازار اثر گذاشته لازم به ذکر است که بگویم این مواردی چون مثل بسته بندی و حمل و نقل و کارگری بوده که بر این بازار اثرمستقیم داشته است.

میوه اصلا گران نیست/برخی میوه ها سال قبل افت شدید قیمتی داشتند

سایت خبری تحلیلی قدس آنلاین خراسان رضوی ــ- تکتم بهاردوست: قیمت میوه در هفته‌های اخیر با نابسامانی‌های زیادی روبرو شده است که این شرایط باعث شده فروش میوه در میوه‌فروشی‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. این در حالی است که گرانی بازار تنها به مربوط به میوه های نوبرانه نیست و تقریبا گریبا همه محصولات را گرفته است. در واقع سئوال اینجاست که عدم مدیریت در توزیع، شکاف بین عرضه و تقاضا، اختلال در سیستم حمل و نقل و ...کلی دلیل دیگر تا چه اندازه در گرانی و تب این بازار دخیل بوده اند.

مشروح گفتگوی قدس آنلاین با حیدر ساکن برجی، رئیس صنف اتحادیه بار فروشان مشهد را شما بخوانید:

قدس آنلاین: از دلایل گرانی بازار میوه در این روزها بگویید. آیا این بازار هم مانند خیلی صنوف دیگر ربطی به گرانی دلار دارد؟

برجی:با توجه به مسائل حاشیه ای که در این چند سال گذشته برای بازار میوه افتاده است اتفاقا می خواهم بگویم میوه اصلا گران نیست. ولی در خصوص بحث ارزی که شما از آن یاد کردید این قضیه شامل همه میوه ها نیست و فقط میوه هایی چون موز و اناناس و انبه است که این میوه ها نسبت به سالهای قبل یک قیمت چند برابری به خودش گرفته که دلیلش هم ارز است و واقعیت هم دارد. مثلا قیمت انبه از اول فصل چرخش قیمتی اش بین ۱۲تا ۱۶هزار تومان بوده است و این افزایش قیمتی برای میوه و انانس هم هست.

قدس آنلاین: ولی چیزی مثل سیب زمینی هم گران شده است؟

برجی: بله درست است که از قبل از عید قربان افزایش قیمتی داشت که بنا بر تحقیقات ما دلیلش این بود که با وجود اینکه دراین زمینه هم تولید جاریه داشتیم و هم انبارها از سیب زمینی پر بود ولی چون کشاورزان برای عرضه از شهرهایی مثل همدان، اصفهان و شمال دست نگه داشته بودند و کمتر به بازار عرضه کردند و باعث افزایش سیب زمینی شد.

اما بقیه محصولات قیمتی که الان در عمده فروشی در حال عرضه است با شرایط کارگری، هزینه های جمع آوری و...خیلی قیمت های حادی ندارند. ما در سالهای قبل افت شدیدی در میوه های انگور و خربزه داشتیم ولی امسال افزایش قیمت ارز باعث شده جذابیت این کالا بال برود و ما داریم این میوه ها را به چند کشور از جمله روسیه صادر کنیم.

به هر شکل اگر بخواهم بگویم وضعیت حال حاضر اقتصاد بر این بازار اثر گذاشته لازم به ذکر است که بگویم این مواردی چون مثل بسته بندی و حمل و نقل و کارگری بوده که بر این بازار اثرمستیقم داشته است از طرف دیگر باید بپذیریم که تولیدات ما نسبت به سال های قبل دارای نوساناتی است ما ان اب ارزان قیمتی در بخش کشاورزی و به فراوانی سالهای قبل را امسال نداشتیم.

قدس آنلاین: اختلال در سیستم حمل و نقل تا چه اندازه بر گرانی میوه تاثیر گذار بوده است؟

برجی:بی تاثیر نیست چون ما یک مقطع ۱۰، ۱۵روزه را داشتیم که چون عرضه خیلی کم شده بود قیمت میوه را به شدت بالا برد ولی خوشبختانه بعدا با تلاش هایی که صورت گرفت مشکل برطرف شد.

قدس آنلاین:شکافی که بین عرضه و تقاضا پیش امده است هم تاثیر داشته است؟

برجی:قطعا! این شکاف در هر محصولی اثر گذار است در تره بار که سریع تر چون میوه ها دپو خاصی ندارد و زود به فروش می روند چون این بازار از یک پشتوانه تامینی اماده برخوردار نیست. مثلا در خصوص میوه ای مثل انگور مگرچقدر فضای نگهداریم.

قدس آنلاین: عدم مدیریت هم در تب بالای این بازار دخیل بوده است؟

 برجی: بی هیچ عنوان تاثیری نداشته است. چون میوه و تره باز اصلا امکان نگهداری در داخل میادین میوه و تره بار را ندارند و باید به سرعت به فروش برسند. چون به مرور روی کفیت آن تاثیر می گذارد و بالطبع قیمت محصول هم پایین می اید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.