هلدینگ دارویی آستان قدس رضوی، یکی از نهادهای فعال در چرخه نظام تأمین سلامت، بهداشت و درمان ایران اسلامی به شمار می‌رود.

داروسازی ثامن نبض دارویی شرق کشوردر مشهد

به گزارش قدس آنلاین، این هلدینگ سازمان اقتصادی رضوی به واسطه فعالیت‌های حیاتی و اثرگذار شرکت‌های داروسازی ثامن و سامان داروی هشتم در کشور مورد توجه قرار دارد چنانکه از شرکت داروسازی ثامن به عنوان یک کارخانه سرم‌سازی شناخته شده و از شرکت سامان داروی هشتم به عنوان تولیدکننده سافاکتو؛ اولین فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ساخت ایران نام برده می‌شود. در این مجال به مناسبت پنجم شهریور؛ روز داروسازی به بررسی بخشی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های شرکت داروسازی ثامن و همچنین نقش داروسازان در حوزه سلامت کشور می‌پردازیم.

*تولیدکننده محصولات متنوع دارویی
در مسیر بزرگراه آسیایی مشهد، در تقاطع فردوسی، کارخانه شرکت داروسازی ثامن در فضایی سرسبز قرار گرفته است. این کارخانه در سال ۱۳۶۳ تأسیس و در سال ۱۳۷۱ در زمینی به مساحت ده هکتار و با زیربنایی بیش از ۳۸ هزار مترمربع در مشهد به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر در پرتوی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در مسیر تأمین نیازهای دارویی کشور و صدور آن به بازارهای هدف فعالیت می‌کند. شرکت داروسازی ثامن با پیاده‌سازی اصول GMP، کنترل کیفیت (QC) و تضمین کیفیت (QA) نهادینه شده و در جهت استقرار آخرین استانداردهای جهانی داروسازی گام برداشته و تکنولوژی برتر دنیا را در زمینه ساخت فرآورده‌های تزریقی بکار گرفته است. اگرچه شرکت داروسازی ثامن در آغاز مسیرش با هدف تولید انواع محلول‌های تزریقی و شست‌وشو در اشکال دارویی ویال، بطری و کیسه‌های چند لایه پلی الفین در حجم‌های پنج الی پنج هزار میلی‌لیتر تأسیس شد، اما امروزه تولید ۷۳ نوع محصول در ۹ دسته دارویی در دستور کار این شرکت قرار دارد.
بدین‌ترتیب این شرکت داروسازی علاوه بر تولید ۴۰ نوع محصول در دسته سرم‌های الکترولیت و قندی، محصولات متنوعی را در دسته‌های دیالیز صفاقی، همودیالیز، آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی، فرآورده‌های بیوتکنولوژی، مسکن و بی‌حس‌کننده، جایگزین‌شونده‌های پلاسمای خون، دیورتیک‌ها و همچنین شست‌وشو و رقیق‌کننده‌ها تولید می‌کند. همچنین از آنجایی که شرکت حرکت پرشتابی را به سوی فرهنگ‌سازی اصول مدیریت کیفیت (QM) آغاز کرده بود، توانست در سال ۱۳۸۹ اقدام به اخذ مجوز تأسیس لابراتور اکردیته کند. این شرکت به منظور ورود به بازارهای بین‌المللی دارو و ارتقاء نظام مدیریت کیفیت، استانداردهای جهانی IQ.net، Pharma GMP و ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸ را نیز از شرکت‌های DQS آلمان و لویدز ریجستر انگلستان دریافت کرده است.

*تبلور تلاش در عرصه‌های مختلف
شرکت داروسازی ثامن، تنها تولیدکننده محلول‌های دارویی تزریقی در کیسه‌های چند لایه غیر PVC در ایران است. بسته‌بندی این محلول‌ها در کیسه‌های پلاستیکی چند لایه مزایای بسیاری دارد. بطور مثال، لایه‌های چندگانه طوری طراحی شده‌ است که ظرف کاملاً شفاف بوده و هر گونه ذره خارجی داخل محلول نیز قابل رؤیت باشد. از طرف دیگر، این شرکت تنها تولیدکننده انحصاری محلول‌های دیالیز صفاقی کشور و ارائه‌دهنده خدمات مراقبت‌های ویژه این فرآورده به بیماران کلیوی(ESRD) در ایران نیز محسوب می‌شود.
در این راستا، دفتر ارتباط با بیمار در ابتدای سال جاری در این شرکت گشوده شد تا ارتباط نزدیک‌تری بین بیماران کلیوی تحت پوشش خدمات مراقبتی دیالیز صفاقی و شرکت شکل گیرد. در حال حاضر نیز روز به روز بر تعداد این بیماران شرکت افزوده می‌شود، زیرا دیالیز صفاقی مزایای خاصی نسبت به دیالیز خونی(همودیالیز) دارد. از جمله این مزایا می‌توان به قابلیت دیالیز در مکان‌های مختلف به علت قابل حمل بودن تجهیزات و کنترل بیشتر بیمار بر زندگی شخصی‌اش اشاره کرد. شرکت داروسازی ثامن در کنار این خدمات منحصربه‌فرد در حوزه انتقال کسب و کار به کشورهای منطقه نیز پیشگام بوده است. به عبارتی در کنار صادرات محصولات خود به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، سوریه، عراق و برخی کشورهای آفریقایی، رویکرد فراسرزمینی را هم به دستور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با جدیت مورد توجه قرار داده است. بدین منظور با سرمایه‌گذاران عراقی توافق‌نامه‌هایی امضاء کرده و با طرفین خود در افغانستان و تاجیکستان نیز وارد مذاکره شده است. در رویکرد فراسرزمینی، فناوری، تکنولوژی، دانش و مدیریت تولید محصولات به کشور دیگر صادر می‌شود که امتیازات بیشتری برای شرکت‌های تولیدی نسبت به صادرات محصولات‌شان دارد. همچنین شرکت داروسازی ثامن در حال برنامه‌ریزی برای ورود به مسیر تولید محصولات داروخانه‌ای است. مطالعه برای تولید ۸۰ نوع محصول دارویی جدید برای بیماری‌های سخت‌درمان هم همچنان در دستور کار محققان و متخصصان این شرکت قرار دارد.

*سلامت مردم؛ اولویت نخست کاری
بی‌شک فعالیت در شرکت‌های داروسازی با توجه به اهمیت ویژه دارو در سلامتی مردم، حساسیت‌های خاص خودش را دارد که باید توسط پرسنل این شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد. دکتر مژگان فتاحی؛ مدیر تضمین کیفیت شرکت داروسازی ثامن که ۲۵ سال سابقه فعالیت در این شرکت را دارد، ابراز می‌کند: «کارخانه‌های تولید دارو در اصطلاح رگولاتور محور است به عبارتی به عنوان بخشی از حلقه درمان کشور باید پاسخ‌گوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند. بنابراین تمامی پرسنل آنها حتی در پایین‌ترین شغل می‌دانند که کوچکترین خطای‌شان ممکن است سلامتی و جان مردم را به خطر اندازد. از این رو پرسنل این کارخانجات با تعهد و مسئولیت بیشتری از دیگر واحدهای تولیدی فعالیت می‌کنند. کارکنان شرکت داروسازی ثامن نیز اهمیت شغل خود را می‌دانند. آنان با کادر پزشکی کشور در ارتباط هستند و مسئولیت تأمین بخشی از سلامت جامعه را بر عهده دارند». داروسازان فعال و نمونه شرکت‌های داروسازی می‌دانند که همیشه بین منافع مالی شرکت و سلامتی مردم، اولویت با سلامتی مردم جامعه است، بنابراین باید به سوگند و تعهدات کاری خود وفادار و پایبند باشند. بی‌تردید این امر نقش اثرگذاری در موفقیت‌های یک شرکت داروسازی مانند شرکت داروسازی ثامن دارد.
شرکتی که به عنوان «واحد نمونه استان خراسان رضوی» بابت عملکرد آن در سال ۱۳۹۶، در هفته کار و کارگر سال جاری در بیست و نهمین جشنواره «امتنان» در مشهد تقدیر شد. دکتر فتاحی درباره عوامل اثرگذار در موفقیت‌های سال‌های اخیر شرکت داروسازی ثامن می‌گوید: «این شرکت دارای امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای در حوزه تولید دارو در شرق کشور است و نقش حیاتی در زنجیره تأمین داروی کشور دارد. اما در کنار زیرساخت‌های عالی و تولید محصولات خاص، از مدیریتی قوی و باتجربه‌ای برخوردار است که توانسته به حسن شهرت این شرکت بیفزاید. بنابراین مجموع این عوامل موجب رشد و پیشرفت‌های کنونی شرکت شده است». او می‌افزاید: «تمامی پرسنل این شرکت اول خدا و سپس امام رضا(ع) را ناظر بر عملکرد خود می‌دانند. بی‌تردید وابستگی این شرکت به بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) برکات بسیاری را شامل حال این شرکت و کارکنان آن کرده است».

*درخشش صنعت داروسازی ایران در منطقه
داروسازانی که در کارخانه‌های داروسازی مشغول به کار هستند، در حلقه درمان و سلامت کشور، جلوتر از داروسازان داروخانه‌ها قرار دارند. مشتری آنان، داروخانه‌ها و مراکز درمانی است و با پزشکان و داروسازان در ارتباط مستقیم هستند. در واقع آنان با فرمول شیمیایی و تجهیزات صنعتی سر و کار دارند و یک داروساز داروخانه با اثر بالینی دارو و مردم در ارتباط است. مدیر تضمین کیفیت شرکت داروسازی ثامن به عنوان یکی از فارغ‌التحصیل رشته داروسازی درباره دغدغه‌های داروسازان کشور می‌گوید: «داروسازان همچون دیگر رشته‌ها پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی به دنبال جایگاه شغلی مناسب خود هستند. در بیشتر کشورهای جهان، ۷۰ درصد داروسازان برای ورود به حوزه صنعت تربیت می‌شوند و صنعت داروسازی توسط این افراد اداره می‌شود. در ایران، این مسئله اهمیت خاص چندانی ندارد و داروسازان دغدغه قرارگیری در جایگاه مناسب خود را دارند. از سویی دیگر، یک داروساز همیشه در تلاش است تا با تکنولوژی‌های روز دنیا ارتباط مناسبی برقرار کند و بتواند با ارتقای سطح دانش خود هم‌گام با پیشرفت‌های جهانی حوزه دارو، به حلقه درمان کشورش کمک کند». ایران اسلامی از جمله کشورهای فعال منطقه در حوزه تولید دارو به شمار می‌رود. دکتر فتاحی تصریح می‌کند: «داروسازی ایران در منطقه بسیار قوی است بطوری که کشورهای همسایه به دنبال انتقال تکنولوژی از ایران هستند. در بُعد جهانی نیز شرکت‌های داروسازی کشور زیرساخت‌های خوبی از نظر دانش و تکنولوژی دارند و فقط باید در زمینه ارتقای سطح استانداردسازی و مدیریت دارو تلاش کنند تا به سطح استانداردهای جهانی برسند و فاصله موجودشان با برخی کشورهای دنیا از بین برود».

منبع: آستان نیوز

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.