همینکه دیگر قرار نیست صورت شطرنجی شده ببینیم و در روزنامه‌ها مدام با «ب. ز» و «ر. خ» روبه‌رو شویم، خودش گام بلندی برای شفافیت است و اصلاً دستور دین و امامان معصوم (ع) است که مفسد اقتصادی باید بی‌آبرو شود.

متخلفان اقتصادی را نقره‌داغ کنید

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی قدس آنلاین، «مفسدان اقتصادی دستگیر شدند»، «دادگاه چند نفر متهمان اقتصادی برگزار می‌شود»، «طبق دستور مقام عالی قضایی کشور همه دادگاه‌های مفسدان اقتصادی علنی برگزار می‌شود». این روزها تیتر اصلی بیشتر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ایران همین چیزهاست و مردم با اشتیاق هرچه تمام‌تر این خبرها را دنبال می‌کنند تا ببینند بالاخره چه برسر مفسدان اقتصادی می‌آید که تا چندماه قبل، آزادانه ارز می‌خریدند، کالا احتکار می‌کردند و زندگی مردم را تحت فشار قرارمی‌دادند.  
برای اطلاع از نظر شهروندان در این زمینه، به برخی مناطق شهر رفتیم.

دستگاه قضایی همه چیز را به مردم بگوید
واکنش‌های مردم به خبرهای دستگیری و برگزاری دادگاه‌های مفسدان اقتصادی، حد وسطی ندارد؛ یا نسبت به موضوع، کاملاً خوش‌بین هستند، یا بدبینِ بدبین. رضا شهسواری که در خیابان رسالت مغازه‌ دارد و اوضاع اقتصادی این روزهای ایران را خیلی خوب درک می‌کند، می‌گوید: تنها چیزی که فعلاً می‌تواند مردم را کمی آرام کند، خبر دستگیری و محاکمه مفسدان اقتصادی است. البته به شرط اینکه قوه قضائیه تمام و کمال جریان را به اطلاع مردم برساند. اینکه بروند و فقط حکم صادر کنند، هیچ فایده‌ای ندارد.  
او ادامه می‌دهد: اقدام اخیر قوه‌قضائیه برای پخش علنی دادگاه‌های مفسدان اقتصادی، یک گام بلند برای بیشتر شدن اعتماد مردم به دستگاه قضایی است که امید وارم مستمر باشد و پس از عبور از بحران‌ها هم ادامه یابد.

راحت از مفسدان اقتصادی گرفته شود
جوان‌ها هم که در این روزها به خاطر شرایطی که وجود دارد، بیشتر از بقیه نا امنی اقتصادی را احساس می‌کنند، با وجود همه انتقادهایی که به قوه‌قضائیه دارند، فعالیت‌های اخیر این نهاد را در مبارزه با مفسدان اقتصادی مثبت ارزیابی می‌کنند. مسعود غلامی که دانشجوی رشته فلسفه است دراین‌باره بیان می‌کند: من خیلی کاری ندارم که قوه‌قضائیه قبلاً با مفسدان اقتصادی چه‌کار کرد و چرا بعضی‌هایشان راست‌راست در خیابان راه می‌روند و برای خیلی‌هایشان هم حکم صادر شده، ولی اجرا نمی‌شود، ولی نامه‌ای که اخیراً رئیس قوه‌قضائیه به مقام معظم‌رهبری نوشت و بعد از آن موج دستگیری‌ مفسدان اقتصادی و... شروع شد، نشان می‌دهد که درون قوه قضائیه یک عزم جدی برای مبارزه با متخلفانی که خون مردم را در شیشه کرده‌اند، وجود دارد. این موضوع ما را دلگرم می‌کند تا دست‌کم آن هایی که دارند با زندگی مردم در این شرایط بازی می‌کنند، شب‌ها راحت نمی‌خوابند و هرلحظه احساس می‌کنند که امروز و فردا گیر خواهند افتاد.  

از شر صورت‌های شطرنجی راحت شدیم
اما یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم ازدستگاه قضا، برخورد جدی‌تر با دانه‌درشت‌های فساد است که هزاران میلیارد تومان به بیت‌المال آسیب زده‌اند. حسین سعیدیان که بازنشسته شرکت مخابرات است در این خصوص می‌گوید: شفافیت و علنی شدن به شرطی خوب است که اول از همه آن دانه‌درشت‌ها را بیاورند پای میز عدالت و محاکمه شان کنند. نه اینکه آن‌ها برای خودشان آزاد بچرخند و با پولشان هرکار که می‌خواهند بکنند، البته همینکه دیگر قرار نیست صورت شطرنجی شده ببینیم و در روزنامه‌ها مدام با «ب. ز» و «ر. خ» روبه‌رو شویم، خودش گام بلندی برای شفافیت است و اصلاً دستور دین و امامان معصوم (ع) است که مفسد اقتصادی باید بی‌آبرو شود. هرچند که این اقدام دیر انجام شد، اما باز جای تشکر دارد.

■ برای اعلام کننده تخلف، جایزه مقرر کنید
«چرا روی کمک مردم حساب نمی‌کنند؟» محمود جمال‌زاده که سوپر مارکت دارد و دارای مدرک فوق لیسانس است، صحبت‌هایش را این‌طور شروع می‌کند که هرروز دارند اعلام می‌کنند که در فلان نقطه کشور یک انبار کالاهای احتکار شده کشف شد و مواردی از این دست. خداخیرشان بدهد که ماجرا را علنی کرده و قوه‌قضائیه هم که قول داده با آن‌ها بدون اغماض برخورد کند.  
اما مسئولان قضایی بیایند روی کمک مردم هم حساب باز کنند. حالا که خودشان صادقانه جلو آمده‌ و با کارهای اخیرشان دوباره اعتماد عمومی را به دست آورده‌اند، بیایند به مردم بگویند اگر هرکسی انباری پیدا کرد که در آن کالا احتکار شده است، نیم یا یک درصد از مبلغ کل محموله را به عنوان جایزه به او می‌دهند. همان کاری که در برخی از کشورهای دنیا انجام می‌شود. آن وقت ببینند که محتکران می‌توانند براحتی جولان بدهند یا نه؟

■ محل‌های توزیع کالاهای احتکار شده را هم اعلام کنند
چند روز پیش در روزنامه قدس خواندیم که توزیع کالاهای احتکار شده آغاز شده است و اولین محموله آن هم 900 تن شکر بود. در ادامه هم اعلام شد که کالاها در مناطق کم درآمد اولویت توزیع دارد. این اقدام جای تشکر و قدردانی دارد و اصل هم همین است، اما سؤال مهم این است که چرا مکان‌های توزیع اعلام نشده است؟  
یکی دیگر از شهروندان در این باره می‌گوید: چند روز پیش گفتند که یک انبار پُر از لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی و شکر در مشهد کشف و ضبط شده است. دستشان درد نکند و خسته هم نباشند، اما چرا وقتی آغاز طرح را در مشهد اعلام می‌کنند، محل‌های توزیع را مشخص نمی‌کنند؟ امیدوارم عاملان احتکار با یک جریمه مالی سروته قضیه تخلفشان هم نیاید و متولیان، آن‌ها را به مردم معرفی کنند. چرا باتوجه به دستور مقام معظم رهبری در مورد برخورد با مفسدان، ما هنوز در مشهد اسامی و تصاویری از متخلفان ندیده ایم؟
حتی در ابتدای راه مشخص شد که برخی افراد و مالکان شرکت‌های تجاری با ارز دولتی تعداد زیادی گوشی تلفن همراه وارد کرده‌اند و بعد آن‌ها را با قیمت آزاد به مردم فروخته‌اند. بنابراین از دستگاه قضایی درخواست می‌کنیم دادگاه این گونه افراد علنی باشد.
متولیان امر باید مراقب باشند و برای توزیع محموله‌های توقیفی که با قیمت‌های مصوب راهی بازار می‌شوند، مسیر مطمئنی ترسیم کنند تا خدای نکرده باز محموله‌ها سر ازانبارهای سود جویان در نیاورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راستگو ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
    0 0
    طبق دستور صریح مقام معظم رهبری در این برهه از زمان که خانواده هایی برای کمترین مایحتاج عمومی خود در سختی بسر می برند و میلیو نها پدر و مادرهایی که هر روزه خجالت زده فرزندانشان بخاطر سفره خالی هستند ) باید مفسدان کوچک و بزرگ را در ملاء عام به اشد مجازات برسانند