مرجع تقلید شیعیان گفت: امروز در حوزه‌های علمیه با کمبود مبلغ به‌ویژه در حوزه بین‌الملل مواجه هستیم بنابراین باید استعدادسنجی کرد و برنامه خاصی برای طلاب در نظر گرفت تا دچار این‌گونه کمبودها در حوزه‌های علمیه نباشیم.

آیت‌الله سبحانی: حوزه‌ علمیه با کمبود مبلغ مواجه است/"شناخت فرقه وهابیت" به‌عنوان واحد درسی در حوزه‌ها گنجانده شود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن جلسات مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد، اظهار داشت: اگر بنا باشد برای حوزه‌ها نکوداشتی برگزار کنیم در صدمین سال تحصیلی حوزه‌های علمیه قرار داریم.

وی با اشاره به برکات عظیم حوزه‌های علمیه گفت: شورای مدیریت باید از حالا این طرح را داشته باشد که خدمات و آثار حوزه و شخصیت‌های عظیمی که تربیت‌کرده و کتاب‌های مفیدی که نوشته‌شده را درجایی منعکس کند و باید برای آن فکر جدی کرد.

مرجع تقلید شیعیان انسان را حیوان ناطق دانست و ابراز کرد: ازنظر علمای اخلاق علاوه بر ناطق بودن دارای غرایز و تمایلاتی است که مال‌اندوزی، تجاوز به حقوق دیگران را شامل می‌شود بنابراین اگر می‌خواهیم تعریف کاملی از انسان را بیان کنیم باید بر غرایز او نیز تکیه کنیم.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر اینکه غرایز انسان باید توسط علما تعدیل شود، تصریح کرد: در بیان امام علی(ع) آمده که انبیاء آمده‌اند آنچه در غرایز انسان دفینه است را آشکار کنند، و درواقع آن‌ها یادآوران فطرت انسان بوده‌اند، بنابراین انسان مسئولیت تهذیب را به عهده داشته و این غرایز را یا بالا ببرد و یا تعدیل کند.

وی با اشاره به ۲ مرحله‌ای که باید در درس اخلاق مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: درس اخلاق یک آموزش بوده اما آموزش تنها کافی نیست، در اخلاق حوزه دو مرحله را باید داشته باشیم مرحله اول اخلاق قرآنی است که باید آموزش داده شود، البته در کنار آموزش باید انسان‌هایی دست آدمی را گرفته و او را بالا ببرند.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه قم روحانیت را معلم اخلاق جامعه دانست و خاطرنشان کرد: عمل باید همراه توصیه زبانی باشد،  و تنها اخلاق زبانی کافی نیست،‌ باید اخلاق و وضع ما باید منعکس‌کننده اخلاق اولیاء و انبیاء باشد و دو مرحله آموزش و گرفتن دست طلاب توسط اشخاص بامعرفت مدنظر قرار گیرد.

آیت‌الله سبحانی با تأکید بر انجام کار علمی به‌صورت ممتد گفت: کار علمی که به‌دنبال کشف حقایق و افق‌های بالاست باید به‌صورت مستمر باشد، کسی که می‌خواهد درس تفسیر بده باید دارای هم واحد باشد.

وی با تأکید بر استعداد سنجی طلاب عنوان کرد: همه برای هر کاری ساخته نشده و باید استعدادسنجی کرد که طلبه برای چه‌کاری آفریده‌شده است،‌ اگر بخواهیم همه را با یک برنامه واحد پیش ببریم کاری از پیش نخواهیم برد، امروز در حوزه‌های علمیه با کمبود مبلغ به‌ویژه در حوزه بین‌الملل مواجه هستیم بنابراین باید استعدادسنجی کرد و برنامه خاصی برای طلاب در نظر گرفت تا دچار این‌گونه کمبودها در حوزه‌ها نباشیم.

مرجع تقلید شیعیان معمم‌شدن طلاب را مورداشاره قرارداد و گفت: طلاب باید همیشه معمم باشند و معمم‌شدن باید حتمی باشد و نمی‌شود یک‌بار کت وشلوار پوشید و درجایی نیز معمم بود، و معمم‌بودن باید در حوزه‌های علمیه باید رسمی و الزامی شود.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: از القاب حوزه‌های علمیه باید بهره گرفت و نباید از اصطلاحات خارجی بهره‌مند شد، چراکه استفاده از تعبیرات خارجی نشانه عجز ماست و باید اصالت خود را حفظ کرد.

وی مسئله تکفیری‌ها را مورداشاره قرار داد و گفت: ریشه تمام گروه‌های تکفیری به وهابیت برمی‌گردد، باید شناخت تکفیری‌ها و فرقه وهابی به‌عنوان یک واحد درسی در حوزه‌های علمیه گنجانده شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.