اندیشکده «استراتفور» آمریکا از فشار ریاض و ابوظبی به عمان برای تغییر موضع خود در قبال پرونده‌های منطقه‌ای به خصوص رابطه با ایران خبر داد.

فشار عربستان و امارات برای تغییر موضع عمان

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، اندیشکده استراتفور آمریکا ضمن گزارشی با بیان اینکه عمان تلاش دارد سیاست موازنه روابط را در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی حفظ کند؛ از فشارهای عربستان و امارات به این کشور جهت چرخش به سمت سیاست‌های این دو کشور خبر داد.

بنا بر این گزارش عمان در تلاش است تا در منازعات حوزه خلیج‌فارس سیاست بی‌طرفی را پیشه کند. در حالی که ایالات متحده آمریکا، ایران را با تحریم‌های اقتصادی هدف قرار داده، امارات و عربستان نیز با فشار بر عمان تلاش دارند این کشور را به سمت قطع روابط با تهران سوق دهند.

عمان اما تلاش دارد از روابط وسیع و ویژه خود با قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جهت مقاومت در برابر این فشارها، یاری بطلبد. طبق نوشته استراتفور «عمان در سیاست توازن قوا، خبره است».

این اندیشکده آمریکایی در ادامه تأکید می‌کند که عمان در حال پرداخت هزینه بی‌طرفی خویش است؛ هزینه‌ای که برخی همسایگان خشمگینش تلاش دارند بر این کشور تحمیل کنند. خشمی که در پی موضع مخالف عمان در برابر تلاش‌های عربستان و امارات برای تغییر شورای همکاری خلیج فارس به «اتحاد خلیجی» به وجود آمد.

بنا بر این گزارش، «مسقط» همچنین اتحاد علیه قطر را در سال گذشته نپذیرفت و ترجیح داد ضمن روابط تجاری و دیپلماتیک با ایران، روابط خود با دوحه را نیز حفظ کند.

عمان همچنین در قائله‌ی حمله عربستان و امارات به یمن، تصمیم گرفت جهت تسهیل گفت‌وگوها با تمامی طرف‌های درگیری در ارتباط باشد. در همین حال تلاش کرد مانع از تسلط امارات بر استان «المهره» یمن که همواره تحت نفوذ عمان قرار داشت؛ شود.

استراتفور می‌افزاید: ریاض و ابوظبی خواستار این هستند که مسقط در راستای سیاست‌ها و منافع منطقه‌ای آن‌ها حرکت کند و از این رو بر عمان جهت توقف روابط تجاری با ایران و بستن هر گونه کانال ارتباطی با حوثی‌ها و پیوستن به کشورهای محاصره کننده قطر فشار می‌آورند.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه به راههای فشار عربستان و امارات به عمان می‌پردازد. طبق این یادداشت، عربستان و امارات تلاش خواهند کرد واشنگتن را قانع سازند که عمان جهت دور زدن تحریم‌های ایران، به این کشور کمک می‌کند و در  استراتژی ضد ایرانی آمریکا یک حلقه معیوب به شمار می‌رود.

گزینه بعدی برای تحت فشار قرار دادن عمان، در تنگنا قرار دادن اتباع و شرکت‌های عمانی در امارات است که بزرگ‌ترین شریک تجاری عمان محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های عربستان و امارات در عمان نیز گزینه دیگر فشار محسوب می‌شود.

استراتفور در پایان می‌نویسد که دو کشور مزبور، تلاش دارند بر مسأله جانشینی سلطان قابوس تأثیر بگذارند. همراستا با برخی خبرها در خصوص شرایط جسمانی وی، امارات و عربستان نیز تلاش دارند از طریق سرویس‌ اطلاعاتی خود در خصوص جانشین وی و گزینه‌های مطروحه کسب اطلاع کنند.

روزنامه الاخبار لبنان نیز در تیرماه گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که به اسنادی از سفارت امارات در چند کشور عربی از جمله عُمان دست پیدا کرده که بررسی مجموع این اسناد و نامه‌ها نشان می‌دهد، امارات در پی فشار بر عمان برای همراه کردن این کشور با سیاست‌های ابوظبی و ریاض از جمله سیاست ضد قطری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.