کارگردان اثر نمایشی تجربه‌های اخیر در مورد چرایی انتخاب این متن گفت: انتخاب این نمایشنامه در درجه اول جاذبه‌های محتوایی بسیار، پاتکست های عمیق اجتماعی، روانشناسی، ماورایی واخلاقی و در درجه آخر بیان چالش‌های مختلف مردم جامعه بود.

«تجربه‌های اخیر» بیان کننده چالش‌های مختلف مردم جامعه است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سارا داروفروش فعالیت تئاتر خودرا از سال ۱۳۸۲ آغاز کرد و در تحت نظر اساتیدی چون هادی مرزبان ، دکترقطب الدین صادقی، مصطفی عبدللهی، حسین پاکدل و ... به بازیگری و کارگردانی پرداخت؛ او از بیست شهریورماه سال جاری نمایش «تجربه‌های اخیر» را کارگردانی و در خانه نمایش مهرگان به روی صحنه خواهد برد.

داروفروش در رابطه با این نمایش و چرایی انتخاب این متن در گفتگو با خبرگزاری تسنیم ابراز داشت: «در رابطه با اینکه بنده به چه دلیل این متن را انتخاب کردم؛ باید بگویم چند دلیل داشت، اول اینکه متن جاذبه‌های محتوایی بسیاری داشت و برای من به شخصه دارای یک سری پاتکست های عمیقی بود که به لحاظ اجتماعی، روانشناسی، ماورایی، اخلاقی و... درون آن به شدت جلب توجه می‌کرد. این متن کاملاً به روز است و چالش‌های مختلف مردم جامعه را بیان می‌کند؛ بنابراین به این نتیجه رسیدم که این متن در دنیای امروز می‌تواند ارتباطی درست و قابل توجه با مخاطب امروز تئاتر داشته باشد.»

وی ادامه داد: «تجربه‌های اخیر چالش‌هایی همانند ارتباط دختروپسر و زن ومرد که به صورت رابطه‌هایی خارج از عرف می‌باشد را بیان کرده است، شاید به نوعی بتوان به ازدواج سفید نیز در این رابطه اشاره کرد.»

داروفروش در پاسخ به این سؤال که آیا محور اصلی نمایش شما بیان کردن این چالش است یا خیر؛ بیان کرد: «خیر، محور اصلی نیست چراکه همانطور که از نام این اثر پیداست، نمایش درحال بیان کردن تجربه‌های مختلف یک انسان است که حتی می‌تواند ایرانی نیز نباشد. بنابراین نمایش درحال نشان دادن چالش‌های هر فرد در هرجامعه است که یکی از آنها ازدواج سفید، اختلاف نظر زوجین در زندگی مشترک، چالش‌های اعتقادی، چالش‌های روانشناسی و... است.»

وی در ادامه اضافه کرد: «یکی ازشخصیت های محوری این داستان به دنبال شجرنامه خانوادگی خود است و بنیان خانواده و خودش را از گذشته بررسی می‌کند و این امر ویژگی دیگری به نام بررسی اهمیت وجود یک خانواده منسجم را در نمایش نشان می‌دهد. به نوعی می‌توان گفت متن کاملاً درونی است و بنده به عنوان کارگردان سعی کرده‌ام تا با ارائه میزانسن های درست و ساده، آن را برای مخاطب عام و خاص گویا کنم؛ از نگاه من میزانسن های این نمایش نباید پیچیده باشد و درعین سادگی کاملاً گویا و شفاف نیز باشد.»

کارگردان اثر نمایشی «تجربه‌های اخیر» با تاکید برآنکه سعی کرده‌ام در این نمایش متن و بازی را در کنار یکدیگر به مخاطب ارائه دهم؛ اضافه کرد:«متن به اندازه‌ای منسجم و کامل نوشته شده است که از نگاه من واقعاً کم و زیاد کردن آن کار درستی نیست، پس بسیار وفادارانه به متن پیش رفته و به موازات آن نیز به بازی بازیگران نیز تکیه کرده‌ام. این متن به شدت کلام محور است و بنده سعی کردم هردو اتفاق یعنی متن و بازیگری را به موازات هم پیش ببرم.»

داروفروش ادامه داد: «از نگاه من مخاطبان این اثر، تمامی افراد جامعه می‌باشد؛ همهٔ مردم می‌بایست این نمایش را تماشا کنند و با آن ارتباط برقرار کنند، بنابراین دانشجوی هنر بودن، مخاطب خاص تئاتری بودن، هنرمند بودن و... برای تماشای این نمایش اهمیت خاصی ندارد. چراکه اثر درواقع تجربه‌های زندگی فردی را مرور می‌کند، دوران زندگی ازجوانی تا پیری وحتی مرگ؛ از هرزاویه ای فرد می‌تواند خودش را ببیند. موضوع دیگری که در این متن به آن اشاره شده است، تقابل صحنه‌ای دونسل است، اینکه چطور دوفرد از دونسل متفاوت چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و چه توقعاتی از پدر و مادر خود و یا حتی فرد دیگری دارند.»

 کارگردان اثر نمایشی «تجربه‌های اخیر» در پایان گفت: «این نمایش یک سری تسلسل را نشان می‌دهد که گویا همهٔ انسان‌ها در یک ماجرای تکراری جاری هستند و مدام گذشتگان خودرا به طور ناخودآگاه تکرار می‌کنند. درواقع افراد دستاوردهای نسل گذشته خودرا استفاده می‌کنند و به فرزندان خود نیز انتقال می‌دهند؛ این تجربه‌ها ممکن است به گونه و شیوه و زبان دیگری و شاید با اندکی تغییرات به زمان معاصرنزدیک شود. بنابراین همهٔ انسان‌ها دارای یک سری «تجربه‌های اخیر» می‌باشند.»

نمایش «تجربه‌های اخیر» قرار است از روز نخست مهرماه در تماشاخانه مهرگان روی صحنه رود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.