پایگاه اینترنتی اندیشکده آمریکایی «استراتفور» در مطلبی به بررسی تلاش‌های عربستان سعودی و امارات برای همراه کردن عمان با خود برای مقابله با ایران پرداخت.

فشار سران عربستان سعودی و امارات بر عمان برای تحریک  آن به مقابله با ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی اندیشکده آمریکایی «استراتفور» در مطلبی نوشت: کشور عمان همواره با برچسب «بی طرف» نشانه‌گذاری می شود. بخشی از آن به این دلیل است که عمان تصمیم گرفته پس از جنگ سال 1971 که به استقلال این کشور منجر شد، از ورود به هر درگیری و مناقشه ای در خاورمیانه خودداری کند و شهرت بی طرفی خود را به عنوان یک اهرم دیپلماتیک موثر حفظ کند. عمان با همین دیپلماسی با قدرت های بزرگ در هر منطقه همچون ایران، آمریکا و عربستان در ارتباط است و روابط دوستانه خود را بر دشمنی ترجیح می دهد.

دیپلماسی متعادل و بی طرفانه عمان ممکن است تغییر کند. عربستان پرمدعا با خط سیر شاهزاده محمد بن سلمان و ابوظبی متعصب تحت هدایت بلندپروازانه محمدبن زاید به دنبال فرصتی هستند تا بر عمان غلبه کنند  و مسقط را مجبور کنند سیاست هایی که هماهنگ با خودشان است را بپذیرد. ریاض و ابوظبی ضمن بهره مندی از روابط خود با واشنگتن، به دنبال استفاده از دیپلماسی بی طرفانه مسقط نیز هستند. اما آنها برای دستیابی به موفقیت باید دقیق عمل کنند چراکه ممکن است با مقاومت عمان مواجه شوند.

قانون متعادل سازی عمان

عمان در حاشیه بیرونی جنوب شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده است و طولانی ترین سابقه همکاری با شورای همکاری های خلیج فارس را دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی عمان در مسیر تجاری بین شرق و غرب، این کشور قرن ها تجربه در متعادل سازی [روابط برای حفظ هویت و استقلال] بین قدرت های بزرگ -ترک، پرتغالی، انگلیسی، ایرانی و سعودی- دارد.

مساحت و منابع اندک عمان در مقایسه با همسایگان سعودی و اماراتی، اقتصاد متوسطی را برای آن رقم زده و جاه طلبی های آن را محدود کرده است. با این حال، عمان با همین منابع متوسط، روابط خود را با قدرت های بزرگ به خوبی حفظ کرده است.

سلطان قابوس بن سعید از سال 1970 پس از خروج انگلیسی ها از خلیج فارس، بر عمان حکمرانی می کند. در نخستین سال های پادشاهی سلطان قابوس، عمان شاهد درگیری هایی بود. وی همچنین از جانبداری تا حد ممکن خودداری کرد و همین سیاست عمان را به یک هم‌صحبت خوب در میان قدرت های بزرگ از قبیل ایران، آمریکا و عربستان سعودی تبدیل کرد.

هزینه های بی طرفی
تعهد کلی عمان در زمینه اتخاذ سیاست بی طرفانه به معنای حفظ همسایگان عرب خود نیز است. این کشور سال گذشته حاضر نشد در کنار همسایگان قدرتمند خود [عربستان و امارات] در اعمال تحریم علیه قطر شرکت کند و در عوض ارتباط خود را با دوحه حفظ کرد و به تجارت سالم و روابط دیپلماتیک خود با ایران [به عنوان یکی از حامیان قطر] ادامه داد.

همچنین موضع این کشور در قبال جنگ عربستان و امارات علیه یمن، همکاری با تمام طرفین درگیری و تسهیل مذاکرات بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.