با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی در ایران، حفظ ذخایر آبی و جلوگیری از هدر رفتن حتی یک قطره آب به عنوان دغدغه مسولان، زیربط و نیز بهره وران منابع آبی بشمار می رود.

رونق تولیدات کشاورزی با اجرای استخرهای ذخیره آب در قوچان

به گزارش قدس آنلاین،  این در حالی است که در شهرستان قوچان سال هاست آب رودخانه‌ها هدر می‌رود و کشاورزان منطقه دغدغه کم آبی و حتی بی آبی را دارنداما رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به بازگشت مهاجران روستایی از شهرها را از اهداف ساخت استخرهای کشاورزی است.

برای تهیه گزارش به سمت روستاهای قوچان رفتم، روستاهایی با زمین‌های فراوان و خاک‌های حاصلخیزی که تصاویر زیبایی از سرسبزی و تولید به چشم می خورد.

رونقی که در زمین‌های کشاورزی دیده می‌شد حاصل از دسترنج کشاورزان زحمتکش این دیار بود.

علی ملکوتی نژاد یکی از کشاورزان روستای خمارتاش از توابع شهرستان قوچان است ،کشاورزی فعال و پر تلاشکه به عنوان کشاورز نمونه کشوری هم شناخته شده است.
 
این با ذهنیت خوبی که دارد تلاشش درروستا در راستای تولید و ذخیره آب در استخرهای کشاورزی است.

 علی ملکوتی نژاد در گفتگو با خبرنگار ماگفت: با توجه به کم آبی‌هایی که در سال‌های اخیر به وجود آمده است باید در بحث آبخیزداری تدابیری بیاندیشیم.

وی افزود: امسال به کشت گیاهان دارویی روی آوردیم که در دست اقدام است و همچنین نهال بادام پوست کاغذی و گردو مقاوم به کم آبی و انواع انگوری که نیاز به آب کمتری داشته باشند در حال کشت این محصولات زراعی و باغی هستیم.
 
*اتمام عملیات احداث ۶۸ باب استخر ذخیره آب کشاورزی در قوچان

براتزاده رئیس اداره فنی و زیر بنایی جهادکشاورزی هم از اتمام عملیات احداث ۶۸ باب استخر ذخیره آب کشاورزی در این شهرستان خبر داد گفت: با هدف استفاده بهینه آب‌های موجود و ذخیره سازی مناسب برای آبیاری مزارع‌ها این استخرها با حجم قریب ۵۰۰ هزار متر مکعب احداث شده است.

وی افزود: در ساخت این استخرها عملیات آماده سازی بستر نصب ورق و خروجی از سوی بهره برداران انجام شد و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۲۵ میلیارد ریال هزینه شد.
 
براتزاده عنوان کرد: با اتمام عملیات احداث این استخرها از محل اعتبارات سال ۹۵ و ۹۶ تعداد ۶۸ استخر ذخیره آب کشاورزی در بخش‌های تابعه شهرستان قوچان احداث شد.

رئیس اداره فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی قوچان تصریح کرد: مجموع این استخرها ظرفیت ذخیره سازی ۴۸۰ هزار متر مکعب آب در مناطق روستایی را خواهند داشت.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی در ایران، حفظ ذخایر آبی و جلوگیری از هدر رفتن حتی یک قطره آب به عنوان دغدغه مسولان، زیربط و نیز بهره وران منابع آبی بشمار می رود.
 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛این در حالی است که در شهرستان قوچان سال هاست آب رودخانه‌ها هدر می‌رود و کشاورزان منطقه دغدغه کم آبی و حتی بی آبی را دارند.رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به بازگشت مهاجران روستایی از شهرها را از اهداف ساخت استخرهای کشاورزی است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.