سید حسین نقوی حسینی اظهار داشت: دیوان بین المللی لاهه دارای ظرفیت حقوقی است که باید از آن در جهت اثبات حقانیت کشورمان در موضوع برجام استفاده کرد. حق اعتراض به نقض عهد طرفین باید در خود برجام پیش بینی می‌شد. اگر این سازو کار در برجام بود جمهوری اسلامی اکنون می‌توانست با استناد بر همین مورد از آمریکا شکایت کند و بدین ترتیب قدرت الزام آوری بیشتری داشته باشد.

رأی دیوان لاهه می‌تواند در برد دیپلماسی ایران تاثیر گذار باشد/ امکان شکایت آمریکایی‌ها وجود دارد

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی «قدس آنلاین» درباره وضعیت پرونده شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری لاهه، اظهار داشت: شکایت ایران به دادگاه لاهه از دولت آمریکا به دلیل خروج از توافق برجام و نقض عهد در مجموع  اقدام مثبت و سازنده‌ای است. دیوان بین المللی لاهه دارای ظرفیت حقوقی است که باید از آن در جهت اثبات حقانیت کشورمان استفاده کرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: آمریکا برخلاف تمام کنوانسیون‌ها و موازین بین المللی در اقدامی یکجانبه از معاهده بین المللی برجام خارج شده است، بطوریکه به هیچ یک از تعهدات و وظایف خود در قالب آن عمل نکرد. البته این موضوع یک ایرادی دارد و آن هم این است که ای کاش ظرفیت شکایت حقوقی در خود معاهده برجام پیش بینی می‌شد تا وزارت خارجه مجبور نشود برای احقاق حقوق ملت ایران به عهدنامه مودت سال ۱۹۵۵ متوسل شود. همچنین در این عهدنامه مودت آمریکایی‌ها هم حق شکایت را دارند، بنابراین ممکن است آمریکایی‌ها هم بر اساس همین عهدنامه علیه ایران اقامه دعوی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: حق اعتراض به نقض عهد طرفین باید در خود برجام پیش بینی می‌شد و برجام مکانیزم خودکاری را برای مجازات و برخورد با ناقضان توافقنامه لحاظ می‌کرد. اگر این سازو کار در برجام بود جمهوری اسلامی اکنون می‌توانست با استناد بر همین مورد از آمریکا شکایت کند و بدین ترتیب قدرت الزام آوری بیشتری داشته باشد.

نقوی حسینی گفت: گرچه چنین ضعفی در توافق برجام وجود دارد اما  از آنجاییکه ایران استدلال قوی در دادگاه لاهه دارد و با توجه به اینکه به تعهدات خود عمل کرده اما آمریکایی‌ها از عمل به تعهدات خود سرباز زده‌اند، امیدواریم دیوان تصمیم خوبی در این زمینه بگیرد. اگر ما بتوانیم در داگاه لاهه رأی مثبت را به نفع ایران بگیریم قطعاً این موضوع می‌تواند در برد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاثیر گذار باشد، تاجاییکه حتی اروپایی‌ها تشویق و ملزم شوند در راستای کمک و حمایت از ایران در برجام اقداماتی را انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.