رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت هفته دولت، از پیشبرد برنامه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خاج از کشور با تأکید بر اقتصاد مقاومتی خبر داد.

پیشبرد برنامه‌های فرهنگی ایران در خاج از کشور با تأکید بر اقتصاد مقاومتی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان به مناسبت هفته دولت به تشریح برخی از برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی یک سال اخیر پرداخت.

وی در آغاز سخنانش از پیشبرد برنامه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خاج از کشور با تأکید بر اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: سال ۱۳۹۶ برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سال تثبیت راهبردها برای اصلاح روندها و بهره‌مندشدن از نتایج این راهبردها بود. راهبردهایی همچون بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی، اصلاح درصد هزینه بودجه در داخل و  خارج در راستای اقتصاد مقاومتی، انسداد مسیرها و روش‌هایی که فرسایش توان سازمان را در پی داشت و هم‌افزایی هرچه بیشتر برای حضور مؤثرتر در عرصه‌های فرهنگی جهانی.

وی افزود: بر این اساس در سال قبل اقداماتی از قبیل دانش‌بنیان کردن سازمان، بومی‌سازی و برون‌سپاری فعالیت‌ها، چابک‌سازی سازمان و ساماندهی منابع انسانی، تبیین دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، توسعه گفت‌وگوهای فرهنگی، توسعه حضور مؤثر در فضای مجازی، گسترش گفت‌وگو با ادیان ابراهیمی و آیین‌ها، ساماندهی و تقویت نهضت ترجمه، توجه به اصول اقتصاد مقاومتی و ... را در عمل انجام دادیم.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: برنامه‌های سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۷ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در ادامه راهبردهای تبیین‌شده در دوره مدیریت اخیر سازمان اجرا شدند که در این میان می‌توان به موادری همچون فعالیت‌های علمی و پژوهشی با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی در کشورهای مختلف،  فعالیت‌هایی در حوزه دین و اندیشه، فعالیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری، دیدارها و مذاکرات و تفاهمنامه‌ها و ... اشاره کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: برگزاری روزها و هفته‌های فرهنگی در کشورهایی همچون افغانستان، یونان، اندونزی، الجزایر، جمهوری آذربایجان، اسپانیا و چند کشور دیگر و همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته فرهنگی در روسیه در روزهای آینده، برگزاری هفته‌ها و جشنواره‌های سینمای ایران در هند، ژاپن، ونزوئلا و ... و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و هنر جمهوری اسلامی ایران، از جمله فعالیت‌های شاخص این سازمان طی چند ماه اخیر بوده است.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در ادامه سخنانش اظهار کرد: از آنجا که بحث گفت‌وگوهای بین‌الادیانی و بین‌ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سپرده شده است، در این عرصه نیز شاهد برگزاری نشست‌های بین‌الادیانی با پیروان ادیان و آیین‌هایی مانند مسیحیت کاتولیک، مسیحیت ارتدوکس، بودیسم و شینتوئیسم و همچنین گفت‌وگوهای فرهنگی ایران با افغانستان، ایتالیا، جهان عرب و ... بوده‌ایم که به ترتیب به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور اندیشمندان مطرح کشورمان برگزار شدند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش عنوان کرد: در بحث انتشار آثار اندیشمندان ایران به خارج از کشور نیز، مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان علاوه بر پیگیری برای چاپ و انتشار کتاب‌های فارسی در کشورهای مختلف در قالب طرح تاپ (ترجمه از فارسی به دیگر زبان‌ها)، در جریان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری قراردادهای مطلوبی را با ناشران بین‌المللی از کشورهای مختلف منعقد کرده است که در راستای توسعه ترجمه آثار فارسی می‌گنجد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.