در حالی که مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش سفر اینفانتینو به ایران را فرصتی برای رایزنی جهت حل مشکل با عربستانی‌ها اعلام می‌کردند اما تمدید بازی در زمین بی‌طرف نشان داد آنچه گفته شد چیزی بیش از حرف و وعده و شعار نبود.

تمدید بازی با تیم های عربستانی در زمین بی طرف از سوی AFC

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، ۳ سال پیش، بعد از بالا گرفتن مناقشات سیاسی‌ بین ایران و عربستان, میزبانی‌ مسابقات فوتبال بین این دو کشور با درخواست عربستان و موافقت AFC به کشور ثالث سپرده شد. این یعنی دیدار نمایندگان این دو کشور با یکدیگر در لیگ قهرمانان آسیا به جای ورزشگاه‌های ایران و عربستان در زمینی بی‌طرف برگزار شود. رویه‌ای که هرسال سعودی‌ها موفق شده‌اند با نفوذ در کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را تداوم ببخشند, آن هم در حالی که فیفا بارها اعلام کرده بحث‌های سیاسی نباید وارد عرصه فوتبال شود.

باشگاه‌های ایرانی در این سال‌ها از عدم میزبانی مقابل تیم‌های عربستانی در کشورشان از لحاظ فنی و مادی متضرر شده‌اند و در آن سو عربستانی‌ها با کاهش حمایت هواداران پرشور ایرانی در ورزشگاه‌ها به منفعت رسیده‌اند. اتفاقی که در دنیای فوتبال به ندرت پیش می‌آید و حتی شاید مثال استمرار آن در هیچ جای دنیا دیده نشود. فدراسیون فوتبال که در این سال‌ها همیشه به عدم به کارگیری دیپلماسی ورزشی مناسب و ناتوانی در تغییر دادن این رای متهم بوده, بارهای سعی داشته تنها با محکوم کردن ظلمی که به فوتبال ایران می‌شود, بخش اصلی مسؤلیت را بر دوش سایر دستگاه‌ها بیندازد یا در مواردی با ارائه وعده‌های خوب, نوید لغو محرومیت میزبانی‌ها را سر بدهد.

مهدی تاج در تاریخ ۸ بهمن ۹۵ درباره نتیجه شکایت ایران در دادگاه عالی ورزش (CAS), گفت:«باید بگویم نتایج خیلی خوبی از این پرونده گرفته‌ایم که خودمان هم باورمان نمی‌شد نتیجه اینچنین شود». همانقدر که این مسئله برای رئیس فدراسیون باورنکردنی به نظر می‌آمد, صدور رای به نفع ایران به این راحتی آن هم با وجود نفوذ و قدرت مالی عربستانی‌ها, دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. همین هم شد, با احتمال کم تغییر رای AFC  و البته با باور کمتر رئیس فدراسیون چندی بعد باز هم بازی‌های تیم‌های عربستانی در ایران برگزار نشد.

پیش از آغاز رقابت‌های لیگ قهرمان فصل جاری (۲۰۱۸-۲۰۱۷) نیز فدراسیون فوتبال شتاب‌زده و در حالی که هنوز هیچ رایی‌ در کنفدراسیون فوتبال آسیا قطعی نشده بود از برطرف شدن مشکل میزبانی‌های ایران و عربستان خبر داد و از این ادعا با عنوان یک پیروزی بزرگ یاد کرد ، اما باز هم آب پاکی روی دست ایرانی‌ها ریخته شد و چند روز بعد دبیرکل AFC‌ به نوعی خبر فدراسیون فوتبال را تکذیب و باز هم عربستانی‌ها را پیروز این مناقشه معرفی کرد. تاج هم در ادامه با استناد به حمایت اینفانتینو (رئیس فیفا) اینطور به عدم موفقیت ایران در تغییر رای‌ واکنش نشان داد:«حق کاملاً با ماست و اظهارات دبیرکل AFC برای‌مان سند نیست». این اظهار نظر هم راه به جایی نبرد و بازی‌های تراکتورسازی و استقلال که با تیم‌های عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا همگروه بودند, در کشور ثالث برگزار شد تا حرف دبیرکل AFC که برای ما سند نبود برای کنفدراسیون آسیا حجت باشد.

امسال اما با وضع قانون جدید در رابطه با میزبانی‌ در زمین‌های بی‌طرف, باز هم آتش زیر خاکستر این بحث نمایان شد و افکار به این سمت و سو رفت که با اضافه شدن قانون جدید به این موضوع قرار نیست مشکل ایران و عربستان در فوتبال حل شود. ظلمی که قرار است به فوتبال ایران ادامه‌دار تحمیل شود و حالا در  آستانه چهار سالگی قرار دارد. شاید الان وقتش باشد که فدراسیون فوتبال با جدیت بیشتر و ارائه راه‌کارهای جدید به ادعاهایش در سال‌های اخیر جامعه عمل بپوشاند. اینفانتینو در سفرش به تهران رسماً اعلام کرده کهدر خصوص میزبانی ایران و عربستان مشکلی وجود ندارد که حل نشود و این مشکل قطع به یقین باید حل شود.حالا اینکه چرا فدراسیون فوتبال نتوانسته نظر صریح رئیس فیفا در این خصوص را تاکنون به نفع خودش پیاده کند, سؤالی است که باید مسئولان فدراسیون فوتبال و البته وزارت ورزش به آن پاسخ دهند. اسفند ماه سال گذشته حضور اینفانتینو در ایران را محلی برای رایزنی درباره حل مشکلات با عربستانی‌ها اعلام کرد و حرف‌های زیادی هم در این باره زده و مانورهای زیادی هم داده شد اما آنچه در عمل دیده شد، «هیچ» بود.

با این حال اما فدراسیون فوتبال یک آزمون دیگر را پیش رو دارد. زمان آغاز فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا خیلی زود فرا خواهد رسید و باید در این فرصت با استفاده از تجربیات گذشته و البته حمایت کلامی رئیس فیفا در میان انبوه رشته‌های نفوذ و اهرم‌های قدرت عربستانی‌ها در بوکیت جلیل (مقر  AFC در مالزی) روزنه‌ای ایجاد کرد تا برای یک بار هم که شده در این مورد حرف فدراسیون به کرسی بنشیند. اتفاق خوبی که رخ دادنش شاید مثل صعود ایران به جام جهانی سخت باشد اما خوشحال کننده خواهد بود.

مسئله‌ای که برای پایان دادن به این ظلم، پیش‌روی فوتبال ایران است, می‌تواند این باشد که فدراسیون تا زمانی که «رقم خوردن نتایج خوب» را باور نکند, نمی‌تواند از حق فوتبال ایران دفاع کند. بهتر است حق‌مان را بشناسیم و برای احقاق آن با تمام ظرفیت‌ تلاش کنیم نه اینکه اگر قرار است حکمی به سود ما تغییر کند, باورمان نشود. این تفکر باید در فدراسیون فوتبال نهادینه شود که حق گرفتنی است و باید به آن چنگ زد. اگر تفکر در فدراسیون فوتبال این باشد, دیگر زمانی که حقی به حق‌دار می‌رسد, باورش سخت نخواهد بود. در این میان البته نباید از نقش کمیته بین الملل فدراسیون هم به سادگی گذشت؛ جایی که خیلی از اتفاقات مثبت بین المللی برای فوتبال ایران می‌تواند در آنجا رقم بخورد به شرطی که کار دست کاردان باشد و افرادی باشند که بتوانند لابی‌های بین‌المللی داشته و توان رایزنی داشته باشند.

تیم‌های پرسپولیس, ذوب‌آهن, استقلال و سایپا نمایندگان فوتبال ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.