روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت، نشست روز جمعه سران ایران، روسیه و ترکیه به تشکیل ائتلاف منطقه ای جدید در برابر نقشه‌های شوم آمریکا و مزدورانش برای منطقه و همچنین وضع نقشه راه سوریه جدید و یکپارچه تحت رهبری بشار اسد منجر می‌شود.

نشست سه جانبه تهران ائتلاف منطقه ای علیه آمریکا را شکل می‌دهد؟

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در یادداشتی با عنوان «چراغ سبز اردوغان برای نابودی جبهه النصره»، به تشریح اسباب و پیامدهای تصمیم ناگهانی و غیرمنتظره ترکیه در قرار دادن جبهه النصره در لیست تروریسم پرداخت.

در این یادداشت آمده است: ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه (۹ شهریور) طی فرمانی اعلام کرد که ائتلاف «هیئة تحریر الشام» یا همان گروه تروریستی «جبهه النصره» سابق را در لیست تروریستی این کشور قرار داده است، این اقدام ترکیه درباره گروهی که بیش از 60 درصد از شهر ادلب و حومه آن را در تسلط خود دارد به معنای موافقت با نابودی این سازمان و قطع هر گونه ارتباط مخفیانه یا آشکار با آن است.

نویسنده تصریح کرد: مقامات ترکیه با تروریستی خواندن جبهه النصره ضمن اینکه همه اتهامات درباره حمایت آنکارا از این گروهک تروریستی را از سر خود رفع کرد به ائتلاف روسیه و سوریه برای حمله قریب الوقوع به ادلب و سرکوب این گروهک تروریستی به منظور بازپس گیری حاکمیت بر این استان اشغالی سوریه چراغ سبز نشان داد.

وی افزود: «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه متوجه شده که روسیه توان نظامی و سیاسی خود را برای حمایت از حمله به ادلب بکار گرفته است حتی اگربه هر شکلی مستلزم درگیری با آمریکا باشد از همین روست که با قرار گرفتن در کنار روسیه دست از کارشکنی برای این حمله برداشته است .

عطوان تاکید کرد: اردوغان این پیامی قوی را به متحد آمریکایی و شریک خود در پیمان ناتو فرستاد که  تصمیم خود را نهایی کرده و حداقل در قضیه سوریه سلاح خود را از دوش آمریکا به دوش روسیه گذاشته است.

اردوغان چه معامله‌ای کرده؟

رای الیوم آورده است: برای آنهایی که رئیس جمهور ترکیه وسیاست پراگماتیک و سابقه پربار وی در تغییر ائتلاف‌ها و مواضعش را می شناسند، تغییر راهبرد ترکیه غیرمنتظره نیست، چون مطابق با منافع ترکیه و همچنین منافع شخصی و حزبی او بوده است.

این روزنامه ادامه داد: کسی که با آغاز حمله روسیه و سوریه به حلب در دو سال پیش به گروه‌های تروریستی مستقر در آنجا پشت کرد، مشخص است که با نزدیک شدن به مهم ترین و آخرین نبرد سوریه در مبارزه با تروریسم هم همین کار را بکند تا به عنوان پاداش هم شده بیشترین سهم از بازسازی ادلب را به خود اختصاص دارد.

نویسنده آورده است: اردوغان از لحاظ سیاسی و اقتصادی قادر به قطع ارتباط خود با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و اتخاذ موضعی مغایر با برنامه‌های وی در ادلب نیست کما انیکه رئیس جمهور روسیه هم بدون حضور اردوغان در کنارش امکان موفقیت در این حمله را ندارد .

وی افزود: بنابراین احتمالا معامله ای بین روسیه و ترکیه در این خصوص صورت گرفته که از جزئیات آن در آینده نزدیک مطلع خواهیم بود بخصوص در سایه وخامت رابطه اردوغان با آمریکا و جنگ شدید اقتصادی که ترامپ برای تضعیف سریع اقتصاد ترکیه به راه انداخته است.

عطوان اظهار داشت: از مهم ترین دلایل آمریکا برای به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ترکیه، طرفداری اردوغان از روسیه، امضای توافقات تجاری بین آنکارا و مسکو با افزایش مبادلات تجاری بین دو طرف تا سطح سالانه یکصد میلیارد دلار، همچنین گسترش خط لوله گاز روسیه و خرید موشک‌های اس 400 و بومی سازی تولید آن در داخل ترکیه و پایبندی آشکار ترکیه به حمایت از ایران در رویارویی با تحریم‌های اقتصادی آمریکاست.

به نوشته رای الیوم، اردوغان با اظهارات چند روز پیش خود درباره عزم کشورش برای مبارزه با تروریسم در سوریه و بازگرداندن ثبات به آنجا برای قطع علنی و رسمی ارتباط ترکیه با جبهه النصره مقدمه سازی کرده بود تا هم به مواضع مبهم کشورش در این خصوص پایان داده و هم متحمل پیامدهای این حمله قریب الوقوع نشود که لزوما مهم ترین آن گشودن مرزهایش به روی تروریست‌های جبهه النصره و صدها هزار نفر از آوارگان سوری است.

این روزنامه آورده است:  ترکیه تصمیم گرفت با پیوستن به برنامه ائتلاف روسیه و سوریه اجازه نابودی 10 هزار نفر از مزدوران خود در سوریه را بدهد که تصمیمی مطابق با توافق منطقه ای و بین المللی است بخصوص که جبهه النصره هم   تسلیم فشارهای ترکیه برای انحلال این گروه و اخراج عناصر بیگانه از صفوف خود نشده بود.

تشکیل ائتلاف منطقه‌ای در نشست تهران

رای الیوم ادامه داد: نشست سه جانبه روز هفتم سپتامبر(16 شهریور ماه) در تهران که قرار است اردوغان به همراه همتایان روسی و ایرانی خود در آن حضور یابند، نقشه راه «سوریه جدید و یکپارچه» را وضع خواهد کرد که آغاز فرآیند آشتی ملی و بقای چند ساله یا شاید چند دهه‌ای بشار اسد در قدرت از محورهای آن محسوب می‌شود.

به عقیده نویسنده، این نشست همچنین نقشه «ائتلاف خاورمیانه‌ای جدید و غیرفره‌ای» را ترسیم می‌کند که در برابر محور موسوم به «میانه‌روهای سنی» می‌ایستد که قرار است ترامپ در کنفرانس اکتبر آتی در واشنگتن رسما تاسیس آن را اعلام کند و شامل شش کشور عربی حاشیه خلیج (فارس)، اردن، مغرب و چه بسا مصر خواهد بود و البته اسرائیل هم شریک پنهان این ائتلاف است.

سکوت رسانه‌های حامی تروریسم در برابر نبرد سرنوشت ساز ادلب

مساله قابل توجه این است که بر خلاف حمله‌های سابق ارتش سوریه به حلب و غوطه شرقی، این بار هجمه‌های سیاسی ورسانه ای علیه جنگ در ادلب از سوی جریان‌های سلفی و اخوانی یا اصلا وجود ندارد یا بسیار ضعیف است، با وجود اینکه در صورت وقوع این جنگ که مادر جنگ‌های سوریه خوانده می‌شود، شمار قربانیان آن بسیار بیشتر خواهد بود.

امروز کانال‌های ماهواره ای و همچنین شبکه‌های اجتماعی خیلی غیرمعمول در خصوص جنگ ادلب سکوت اختیار کرده‌اند که نشان می‌دهد، نابودی گروه‌های تندرو مسلح در سوریه که هم اینک در ادلب تجمع کرده‌اند، مورد توافق و استقبال همه قرار دارد بخصوص ترکیه و متحدانش که بخش اصلی آن هستند و سیاست‌های کنونی شبکه الجزیره و همقطاران آن در دیگر رسانه‌ها بهترین نمونه این قضیه است.

رای الیوم آورده است: وقتی «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا لو می‌دهد که «سرگئی لاوروف»، همتای روسی خود که اخیرا با وی دیدار داشته به شدت از حمله قریب الوقوع به ادلب دفاع می‌کند، این یعنی، حمله، قطعی است و نیاز به شرح و تفسیر ندارد و احتمالا طی فردا یا روزهای آتی خبرهایی از گشایش گذرگاه‌های انسانی برای تخلیه شهر ادلب و ریف آن از غیرنظامیان خواهیم شنید تا مقدمات حملات هوایی روسیه و سوریه به این شهر فراهم شود.

به عقیده عطوان، هر اتفاق غیرمنتظره‌ای مطرح است و از جمله آن بروز شکاف  در داخل جبهه النصره است به گونه‌ای که در لحظات پایانی عناصر مسلح سوری که خواهان تسویه وضعیت خود و آشتی با دولت سوریه هستند از عناصر بیگانه جدا می‌شوند.

نویسنده در پایان نوشت: اقدام اردوغان در قرار دادن جبهه النصره در لیست تروریسم بازتاب‌های بزرگی در بیشتر نقاط منطقه اگر نگوییم همه آن، خواهد داشت و زنجیره آشتی‌هایی به راه خواهد انداخت که  در راس آن آشتی سوریه و ترکیه قرار دارد که از هر زمان دیگری نزدیک‌تر شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.