گیلان -معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:"راتون" برنجی کم هزینه و خوش طعم است که موجب ارتقای درآمد کشاورزان و افزایش تولید برنج سفید استان شود.

"راتون"؛ طلای سفید خوش عیار شالیزارهای گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی ،لیلا بذرکار با بیان اینکه گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت: برداشت برنج در گیلان رو به اتمام است و برخی از کشاوزان برای افزایش درآمد خانوارهایشان کمرهمت به پرورش راتون و کشت دوم دیگر محصولات کشاورزی بسته‌اند.

وی افزود: سال گذشته در۴۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون پرورش یافت و پیش‌بینی می‌کنیم، امسال در ۵۰هزار تا ۸۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون پرورش یابد.

بذرکار با بیان اینکه پرورش راتون می‌تواند در ارتقای درآمد کشاورزان موثر باشد، ادامه داد: متاسفانه برخی از کشاوزان علیرغم داشتن شرایط و امکانات لازم  ترجیح می‌دهند به جای ماندن در مزارع و پرورش راتون در شالیزارهایشان در قهوه‌خانه وقت بگذرانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برخی از کشاورزان  نداشتن پول برای خرید کود و اوره و برخی دیگر رها شدن دامهای همسایه شان پس از برداشت برنج را دلیل منصرف شدن از پرورش راتون اعلام می‌کنند، این در حالیست که با مدیریت لازم می‌توان این مشکلات را حل کرد و با توجه به رطوبت خوبی که هم اکنون در مزارع وجود دارد،برای پرورش این محصول اقدام کنند.

وی ادامه داد: راتون برنجی بسیار سالم و خوش پخت است که معمولا کشاورزان برای مصرف خانوار خود از آن بهره می‌برند و اگر قصد فروش آن را داشته باشند،محصولشان از مشتریان فراوانی برخوردار است.

بذرکار با اشاره به اینکه تلاش برخی از کشاورزان گیلانی برای بکارگیری مجدد از زمینهایشان پس از برداشت برنج اولیه کم است ،خاطرنشان‌ کرد: کشاورزانی که در تمام طول سال از زمین هایشان استفاده می‌کنند و به طور مرتب در حال کشت و تولید محصول هستند، تعدادشان کم است و به صورت الگویی فعالیت دارند.

وی گفت: راتون برنجی است که در ردیف بهترین برنج های دنیا از لحاظ کیفیت و سلامت قرار گرفته است. برندسازی در این چنین مواردی می‌تواند موجب کسب بازارهای مختلف بازار برنج گیلان در دنیا شود.

بذرکار تصریح کرد:در کمیته تخصصی برنج استان برنامه‌ریزی‌هایی برای برندسازی این محصول انجام داده ایم و امیدواریم به زودی شاهد راتون‌های با بسته‌بندی شیک و دارای برند در فروشگاههای کشور باشیم.

انتهای پیام/

      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.