وزیر امور خارجه سوریه ضمن تأکید بر عمیق بودن روابط ایران و سوریه و اینکه کشورهای عربی خلیج فارس صاحب اختیار خود نیستند، تصریح کرد که روابط سوریه با ایران اصلا قابل چانه‌زنی نیست.

وزیر خارجه سوریه: روابط با ایران قابل چانه‌زنی نیست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیا الیوم» که بخشی‌ از آن روز گذشته منتشر شد، در پاسخ به سوالی درباره ایران و روابط آن با سوریه گفت، دمشق و تهران روابطی عمیق دارند. 

المعلم در پاسخ به سوالی درباره بازسازی سوریه و اینکه چه کشورهایی پیشنهاد داده‌اند و برخی گفته‌اند که برخی کشورهای عربی پیشنهاد کرده‌اند که در مقابل کاهش روابط با ایران، به بازسازی سوریه کمک می‌کنند، گفت: روابط سوریه ایران قابل چانه‌زنی از جانب هیچ کس نیست. این روابط راهبردی است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 شکل گرفته و این به دلیل موضع ایران در مقابل فلسطین است. اگر مواضع جمهوری اسلامی را با زمان شاه مقایسه کنید، تحولی واقعی را شاهد خواهید بود.

وزیر خارجه سوریه افزود: روابط سوریه و ایران، به شکلی سریع و عمیق گسترش یافت. حالا هر چقدر هم پیشنهادها وسوسه‌انگیز باشد،‌ باید اعلام کنیم که رابطه با ایران محل چانه‌زنی ندارد. 

المعلم در پاسخ به ادامه این سوال که «سوریه نیاز به پول دارد و هزینه بازسازی از کجا خواهد آمد زیرا برخی می‌گویند، روسیه نیز درگیر مشکلات و تحریم اقتصادی است»، گفت:‌ اولا کسی چیزی را گدایی نمی‌کند. ما منابع زیادی از جمله نفت در خاک و آب خود داریم، از جمله در ساحل مثل بانیاس و لاذقیه که منابعش از منابع ما در مدیترانه غنی‌تر است. دوم اینکه ما عملا تلاش‌هایی دولتی را برای بازسازی آغاز کرده‌ایم. بیشتر روستاهایی که آزاد شده‌، شاهد آغاز کار بازسازی است. طبیعی است که زیرساخت‌هایی که تخریب شده، (برای بازسازی) نیازمند سرمایه و تجربه خارجی است که کشورهای دوست ما این را دارند، مثل روسیه، ایران، هند، مالزی، چین، برزیل و... همه اینها امکانات زیادی دارند. 

المعلم در پاسخ به اینکه آیا کشورهای عربی خلیج فارس، پیشنهادی در این خصوص نداده‌اند، گفت: کشورهای خلیج (فارس) صاحب‌اختیار خود نیستند. کشورهای خلیج (فارس) دستوری را که از واشگتن بیاید، اجرا می‌کنند. نمی‌دانم اصلا پولی برایشان مانده است یا نه. آمریکا پول حضور خود در سوریه را از کشورهای (عربی) خلیج (فارس) می‌گیرد.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به حضور آمریکا در خاک کشورش گفت:‌ حضور آمریکا غیرقانونی است. هیچ کس در سوریه خواستار این حضور نبوده است. دولت قانونی کاملا قاطعانه ایستاده است که این حضور غیرقانونی است. آنها به سوریه آمده‌اند تا اینکه در تعیین راه‌حل نهایی (بحران) نقش داشته باشند. این نقش، مطمئنا ضد منافع مردم سوریه است. برای همین می‌گوییم که حضورشان غیرقانونی است و دربرابر آن مقاومت می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه از بازگشت آوارگان کشورش استقبال کرد و گفت، لزوما آنها در خارج سوریه مثل لبنان یا ترکیه زندگی بهتری ندارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.