مسجد گوهرشاد مشهد، وسیع‌ترین مسجد موجود در میان بناهای آستان قدس رضوی است. مساحت این مسجد ۹۵۷۲ مترمربع بوده و از نظر قدمت یکی از قدیمی ‌ترین بناهای احداث ‌شده در جنوب حرم مطهر رضوی می‌باشد.

موقوفه‌ای در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی

ساخت بنای مسجد جامع گوهرشاد در سال ۸۲۱ هجری قمری به دستور بانو گوهرشاد توسط یکی از معماران معروف عصر تیموری، قوام‌الدین‌بن‌زین‌الدین شیرازی، با استفاده از آجر و گچ و به شیوه معماری اسلامی ساخته شد. نام بانو مهدعلیا در بالای درِ ورودی ایوان دارالسیاده و در کتیبۀ ایوان مقصوره، به‌عنوان بانی این مسجد با کاشی معرق ذکر شده است.

صحن مسجد تقریباً به شکل مربع است. این صحن از نظر وسعت، نهمین صحن از مجموع ۱۰ صحن قدیمی و جدید در اماکن متبرکه رضوی است.

این بنای مقدس به لحاظ سبک معماری و قدمت تاریخی و زیبایی‌های هنری یکی از مهم‌ترین آثار باستانی مشهد مقدس و صنعت معماری ایران اسلامی است که مورد علاقۀ زائران و مجاوران حرم رضوی است.

مجموعه‌ مسجد گوهرشاد، به‌وسیله‌ هشت ورودی بزرگ و کوچک، به دیگر بخش‌های حرم مطهررضوی مرتبط می‌شود.

پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی، مرمت‌هایی در بخش‌های گوناگون مسجد گوهرشاد انجام شد. همچنین در این دوره مجموعه‌ای از آب‌نماها و آبخوری‌ها در وسط صحن، جهت زیبایی هرچه بیشتر این مکان تاریخی احداث شد.

عواید وقف

رئیس اداره اوقاف ناحیه ۲ مشهد (موقوفه گوهرشاد) در گفتوگو با خبرنگار ما می‌گوید: هزینه‌های مسجد جامع گوهرشاد ازمحل موقوفه گوهرشاد تأمین می‌شود. علاوه بر موقوفه گوهرشاد موقوفات دیگری نیز، مانند قائم مقام رضوی (چناران)، عبدالکریم ناظر (گوندوک) و رقبات وقفی واقع در نیشابور نیز وقف این مکان مقدس شده است.

ابراهیم صفرزاده می‌افزاید: این وقف درسال ۸۲۹ (هجری قمری) توسط بانوگوهرشاد بیگم، شامل املاک شهری سرده و سعدآباد و روستایی شامل روستاهای قازقان، مرغانان، حصار افغان، لقمانی و محسن آباد وقف شده که عواید حاصل از آن طبق نظر واقف اجرا می‌شود.

فعالیت‌های اقتصادی موقوفه

وی خاطر نشان می‌سازد: همچنین این موقوفه درزمینه‌های اقتصادی گام‌های خوبی را برداشته است.

صفرزاده در ادامه تأکید می‌کند: خوشبختانه بهره برداری از این پروژه‌ها در راستای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی و اشتغال زایی بسیار مؤثر بوده است.

پرورش ماهی قزل آلا و دام سبک

رئیس اداره اوقاف ناحیه ۲ مشهد (موقوفه گوهرشاد) درخصوص سایر پروژه‌های اقتصادی این موقوفه به پرورش ماهی قزل آلا در روستای محسن آباد در پنج کیلومتری گلبهاراشاره کرد و افزود: سال گذشته ۴۴ تن ماهی از پرورش ماهی برداشت شد که امسال با تزریق ۶۰ هزار قطعه بچه ماهی پیشبینی می‌شود ۵۰ تن ماهی برداشت شود. همچنین پرورش ۳۵۰ رأس دام سبک در اراضی فیانی از دیگر پروژه‌های اقتصادی این موقوفه می‌باشد.

قنات ۶۰۰ ساله

صفرزاده در ادامه از وجود یک رشته قنات با ۶۰۰ سال قدمت خبرداد و گفت: طبق وقفنامه این قنات هنوز دایر است و استحصال آب کماکان جاری و برای زراعت رقبه وقفی معروف به مزرعه فیانی به مساحت ۱۰۳ هکتار و یک واحد دامپروری سبک در محل فوق استفاده می‌شود.

منبع:روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.