مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس اعلام کرد: طرح اکوتوریستی کردن دریاچه بزنگان در دست اقدام است.

از اکو توریستی کردن بزنگان تا راه حل‌های مشکلات فاضلاب و هوای آلوده

تورج همتی اظهار کرد: طرح توجیهی و تفصیلی اکوتوریستی کردن دریاچه بزنگان تهیه شده و توسط پیمانکار به اجرا در می‌آید.

وی گفت: محیط زیست استان اِلِمانی از محیط زیست کشور است و از همین رو چالشهایی که پیش رو دارد، همان چالش‌های آب، گرد و غبار، تالاب‌ها و پسماندهاست.

او اظهار داشت: ما در استان ۴۱ محوطه تحت مدیریت داریم که حفظ کمیت و کیفیت آن‌ها برایمان حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: رودخانه تجن، تندوره و چهل میر از جمله این محوطههاست که با توجه به تنوع جانوری و زیرساخت‌های گردشگری می‌توان از آن برای اسکان و آشنایی گردشگران با جاذبه‌های جانوری و طبیعی استفاده کرد.

وی افزود: البته برخی رودخانه‌ها کارکرد اکولوژیک ندارند که به دنبال احیا و بازیابی آن‌ها هستیم. او یکی از این رودخانه‌ها را کشف رود عنوان کرد.

*مقابله با آلودگی آبها

همتی ضمن اشاره به همکاری آب منطقه تصریح کرد:مجبوریم به سمتی برویم که از آلودگی منابع آب زیرزمینی جلوگیری کنیم، از این رو با کانون‌های آلاینده که به تذکرات توجه نمی‌کنند، برخورد قانونی می‌کنیم.

وی علاوه بر این اذعان داشت که در در حوزه دشت‌های مشهد بشدت با کسری مخزن مواجهیم؛ به طوری که در استان یک میلیارد متر مکعب کسری آب داریم که پیگیر جایگزین هستیم.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی در این زمینه به پساب‌های صنعتی و شهری برای مصارف کشاورزی اشاره کرد و گفت: در صددیم پس از تصفیه پساب‌های صنعتی و شهری و رساندن به حد استاندارد آن را برای آبیاری در اختیار کشاورزان قرار بدهیم و در مقابل چاه‌های آب کشاورزان را برای تأمین آب شرب در اختیار شرکت آب و فاضلاب بگذاریم.

• مقابله با آلودگی هوا

او همچنین درباره مقابله با آلودگی هوا خاطرنشان کرد: با فعال کردن کمیته‌ها و کارگروه‌ها اقدام‌های خوبی در راستای مقابله با آلودگی هوای مشهد صورت گرفته است.

او در خصوص این اقدام‌ها به سوخت یورو ۴ اشاره کرد و گفت: در چند ماه آینده در تمام جایگاه‌های سوخت، گازوئیل و بنزین با استاندارد یورو ۴ ارائه خواهد شد، سوخت نیروگاه‌های صنعتی بخصوص نیروگاه‌های اطراف شهر گازی خواهد شد، تعدادی از خودروهای فرسوده نیز از مدار خارج شده و وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس‌های جدید به سیستم حمل و نقل اضافه می‌گردد.

وی افزود: البته در راستای مقابله با آلودگی هوا و دست یافتن به هوای پاک نیازمند همکاری مردم هستیم و برای رسیدن به این هدف برنامههایی در جهت آموزش‌های عمومی داریم.

• آبیاری فضای سبز

همتی درباره آبیاری فضای سبز شهر مشهد خاطر نشان کرد: با توجه به منابع آبی محدود شیوه آبیاری فضای سبز توسط شهرداری از حساسیت برخوردار بوده و نیازمند مدیریت است.

وی اظهار داشت: ما به شهرداری پیشنهاد دادیم برای آبیاری فضای سبز از فاضلاب‌های محلی استفاده کنند.

او اضافه کرد: محیط زیست با۱۶ فاضلاب لوکال در سطح شهر موافقت کرده تا پس از تصفیه برای فضای سبز استفاده شده و جایگزین چاه هایی شود که در سطح شهر برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او گفت: این چاه‌ها به آبفا برگردانده می‌شوند.

همتی خاطر نشان کرد: ما از ظرفیت‌های اجتماعی همچون سازمان‌های مردم نهاد ۱۰۰ درصد دفاع می‌کنیم و به دنبال ارائه الگوهای مختلف به طیف‌های گوناگون جامعه هستیم تا برای حفظ محیط زیست به کار آن‌ها جهت بدهیم.

منبع:روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.