عضو انجمن گوارش و کبد ایران استفاده غذاهای فراوری شده مانند کنسروجات ، سوسیس و کالباس، چیپس، نوشیدنی های صنعتی ... از عوامل ایجاد کننده سرطان محسوب میشوند.

غذاهای فراوری عامل  ایجاد سرطان/ کبد چرب نتیجه مصرف فست فود است

دکتر محمدرضا شیخیان در گفت و گو با خبرنگار قدس انلاین اظهار داشت: از عوامل موثر در سرطان معده، مصرف غذاهای فست فودی است که متاسفانه ذائقه مردم نسبت به این غذاها افزایش پیدا کرده است.
وی افزود:این غذاها بدلیل درصد چربی بالا و اینکه چربی آن از نوع چربی با زنجیره اشباع است ، نقش بسزایی در ایجاد کبدچرب دارد.
عضو انجمن گوارش و کبد ایران گفت:همچنین این غذاها بدلیل مواد نگهدارنده و افزودنی که بعنوان مواد اکسیدان عمل میکند. در سرطانهای گوارش بخصوص معده میتوانند موثر باشند.
شیخیان با بیان اینکه در سرطان های گوارشی بحث تکثیر سلولی بیش از حد و تهاجم سلولها به بافتهای اطراف و دوردست می باشد و عامل این تکثیر سلولی، موتاسیونهای ژنی و ایراد کد گذاری در میتوز میباشد. مواد اکسیدان در این موتاسیون و ایراد کدگذاری نقش ایفا می نمایند.
وی تصریح کرد:البته فست فودها بدلیل استفاده بیش از حد ادویه جات بخصوص ادویجات تند، در التهاب و ورم معده ، متعاقب آن زخمهای گوارشی میتوانند موثر باشند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.