این جهان را به چشم ندیده است! نابیناست؛ رنگ‌ها و نقش ها را با چشم ادراک می‌بیند. مشاهده آثار «هاتف شرار» برای بسیاری یک تجربه شگفت‌انگیز است؛ همان‌طور که نقاشی از طبیعتی که هرگز به چشم ندیده برای خودش تجربه‌ای شگرف است.

این نقاش جوان ویژگی جالبی دارد؛کشیدن چیزهایی که نمی بیند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، امین رحیمی: نقاشی را از کودکی دوست داشت اما سال‌ها باید می‌گذشت تا برای اولین بار قلم به دست بگیرد. یک اتفاق ساده باعث شد به دنیای رنگ‌ها و نقش‌ها قدم بگذارد و حالا در ۳۲ سالگی هنرش به‌جایی رسیده که از آثارش نمایشگاه‌هایی نیز برپاشده است. نقاشی را با یک شیوه بدیع تجربه می‌کند و خودش می‌گوید قصد دارد نقاشی نابینایان را به‌عنوان یک هنر در یونسکو به ثبت جهانی برساند.

حس خوب بودن در طبیعت

آشنایی هاتف با دنیای شگفت‌انگیز رنگ‌ها از سال ۸۲ آغاز شد. خودش این‌گونه تعریف می‌کند: «یکی از اساتید نقاشی به نام سعد الله احمدی مدتی با جانبازان نابینا، نقاشی واقع‌گرا و نقاشی از طبیعت کار کرده بود و می‌خواست این کار را درباره نابینایان مادرزاد نیز امتحان کند. در این کلاس‌ها شرکت کردم ولی کار را ادامه ندادم. سال‌ها گذشت و دوست داشتم دوباره نقاشی را امتحان کنم. علاقه دوران کودکی‌ام دوباره ظهور کرد و علاوه بر آن حس خوبی که از بودن در طبیعت به من دست می‌دهد تشویقم می‌کرد تا از عناصر طبیعت نقاشی کنم. دست‌به‌کار شدم و این بار شیوه جدیدی را امتحان کردم. شیوه‌ای که جواب داد و توانستم آثاری خلق کنم که با استقبال مواجه شد.»

تکنیک بافت برجسته

شیوه جدیدی که هاتف برای نقاشی در پیش گرفت به او کمک کرد تا بتواند به محدودیت‌هایش غلبه کند. شیوه‌ای که مناسب او بود و ابتکاراتی هم داشت. می‌گوید: «با کمک برادرم که هنرمند نقاشیخط است دوباره اصول طراحی و رنگ‌شناسی را مرور کردم. چون رنگ و روغن دیر خشک می‌شود و کار با آن برایم دردسر داشت و مثلاً ناخواسته دستم به گوشه‌ای از تابلو می‌خورد و رنگش به هم می‌ریخت برای نقاشی روی بوم از رنگ آکریلیک استفاده می‌کنم که زود خشک می‌شود. دیگر اینکه از تکنیک جدیدی برای ایجاد بافت برجسته روی بوم استفاده می‌کنم و سپس روی آن را رنگ می‌زنم. این‌طوری می‌توانم آنچه را می‌کشم با انگشتانم احساس کنم.»

نمایشگاه‌های انفرادی

شیوه جدید هاتف برای نقاشی به شکل‌گیری آثار متفاوتی منجر شد که به همراه باقی نقاشی‌های آکریلیک وی در نمایشگاهی انفرادی استقبال و تحسین اهل هنر را در پی داشت. موزه دکتر حسابی میزبان این نمایشگاه بود که طی مردادماه امسال برپا شد. نمایشگاه دیگری از آثار هاتف از ۱۰ شهریور به مدت یک هفته در خانه هنرمندان اصفهان برپا می‌شود و به نمایش ۱۱ اثر نقاشی وی اختصاص دارد. حالا هاتف برای ادامه کار دلگرم شده و قصد دارم به عرصه‌های دیگری قدم بگذارد؛ اولین علاقه‌مندی‌اش هم نقاشی به سبک انتزاعی است.

باید کار کرد و پیش رفت

نقاشی برای هاتف یک علاقه‌مندی است و با موفقیتی همراه شد که استعدادهایش را به رخ کشید؛ اما کار اصلی هاتف که از طریق آن امرارمعاش می‌کند موسیقی است. تابه‌حال ۲ آلبوم موسیقی نیز منتشر کرده است تا صوت خوش و قدرت حنجره‌اش همگان را به شگفتی وادارد. از تجربه‌های جدید ابا ندارد و از سختی‌ها و محدودیت‌ها نمی‌هراسد. یک شعار همیشگی هم در زندگی‌اش دارد که خودش این‌گونه بیان می‌کند: «آدم باید کار کند و کار کند و کار کند. نباید آرام بگیریم، نباید متوقف شویم. باید تجربه کرد و پیش رفت و پیش رفت.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.