سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در خصوص حوزه‌های مختلف مالی، پولی، بانکی با طرف اروپایی گفتگوهای بسیاری داشتیم که فعلا از بیان جزئیات آن خودداری می‌کنم.

یه گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، پیرامون نشست سران سه کشور ضامن آستانه در تهران اظهار داشت: این نشست در ادامه جلسات کارشناسی و در سطح وزرای امور خارجه است که پیشتر چندین جلسه از آن برگزار شد و تصور اینکه با یک نشست مساله دیرپایی چون سوریه بخواهد حل شود منطقی نیست ولی همچنان راهکار سیاسی تنها مسیر ممکن است.

وی گفت: قطعا این نشست می تواند به پیشرفت صلح و امنیت و ثبات در سوریه کمک کند و امیدوارم نشست کارآمدی برای مردم منطقه و به‌خصوص سوریه باشد.

قاسمی با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس و پاسخ های ظریف به سوالات نمایندگان تصریح کرد: فکر می کنم جامعه ما، روشن‌بین است و مسائل را به خوبی پیگیری می کنند و شناخت خوبی از روند تحولات و رفتار مسئولین و ارگان ها دارند و خوب و بد را در حوزه های مختلف متوجه هستند.

وی اضافه کرد: اینکه برخی مواردی که روز گذشته مطرح شد، تاثیری بر مردم و نوع نگاهشان به وزارت خارجه دارد یا خیر، فکر می کنم بیشتر این مساله را باید به عنوان مساله ای شخصی دید که نسبت به مسئولان وزارت خارجه صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به نوع ماهیت وزارت خارجه، ممکن است برخی نسبت به رویه وزارت خارجه انتقاداتی داشته باشند و هیچ ایرادی هم ندارد و ما هم در چارچوب منافع و مصالح کشور پاسخ می دهیم و برخی اوقات هم به خاطر حفظ منافع ملی سکوت می کنیم و تاریخ هم قضاوت خود را خواهد داشت.

وی بیان کرد: هر نوع رفتار و گفتاری در داخل تا حدی می تواند آثاری هم در بیرون از مرزها بگذارد چراکه دیگر کشورها هم مسائل ایران را رصد و تحلیل می کنند.

قاسمی درخصوص برخی پیشنهادات اروپا در قالب برجام ادامه داد: در بحث همکاری های آتی میان ایران و اروپا، چند ماهی است که آمد و شدهایی هست و پیشنهاداتی ارائه شده که در حال بررسی است اما هنوز آنگونه که انتظار ما بوده، به مرحله نهایی نرسیده ایم و امیدوارم در زمان باقی مانده بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم و اروپا بتواند از این آزمون سربلند بیرون آید و نظر ایران را جلب و منافع ایران را هم تامین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در خصوص حوزه‌های مختلف مالی، پولی، بانکی و مسائل دیگر اقتصادی با طرف اروپایی گفتگوهای بسیاری داشتیم که فعلا از بیان جزئیات آن و مکانیزم‌هایی که در این گفتگوها داریم، خودداری می‌کنم.

قاسمی در خصوص دو سفر اخیر  وزیر امور خارجه به پاکستان و ترکیه بیان کرد: در ادامه اقدامات وزارت امور خارجه در راستای پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آقای ظریف سفری را به دو کشور همسایه پاکستان و ترکیه انجام دادند و گفتگوهای خوبی را در موضوعات مختلف با طرف های خود صورت دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوعات مورد بحث در سفر آقای ظریف بررسی روند همکاری ها و روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بود و به اعتقاد من سفرهای انجام شده مفید، سازنده و به هنگام بود و امیدواریم این سفرها نتایج خوبی را هم در آینده به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: سفر آقای ظریف به پاکستان اولین سفر یک مقام خارجی به این کشور بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان به حساب می آید که این بیانگر اهمیت پاکستان در دیدگاه سیاست خارجی ایران است. میان ایران و پاکستان زمینه های همکاری مختلفی وجود دارد و امیدوارم این سفر آغاز فرآیندی باشد برای ارتقا و توسعه همکاری های دو کشور همسایه که از ثمره ارتباط این دو کشور تمام منطقه منتفع می شود.

قاسمی در خصوص روابط ایران و اروپا در قالب برجام و ادامه گفتگوها درباره تعیین وضعیت برجام اظهار کرد: ما در خصوص مکانیزم های پولی، مالی، صنعتی، فناوری و دیگر حوزه هایی که می توانیم در آنها همکاری هایی را با اروپا داشته باشیم و با طرف مقابل گفتگوهایی را انجام دادیم اما نمی توان برای این موضوعات ضرب الاجلی تعیین کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طرف ایرانی صرفا یک ارگان و یک وزارتخانه که آن هم وزارت خارجه باشد نیست، بیان کرد: دستگاه های مختلف و وزارتخانه های مرتبطی در کنار وزارت خارجه در این موضوع دخیل هستند. از نظر ما مذاکرات با اروپا کمی طولانی شده که شاید زمان تعطیلات کشورهای اروپایی در روند گفتگوها تاثیر گذاشته باشد ولی آنچه که هست اصرار ما به اروپا برای این است که آنها بتوانند هر چه زودتر چارچوب های مشخصی را که باید در قالب برجام به طرف ایرانی ارائه دهند را  مشخص کنند.

وی ادامه داد: ما زیاد نمی توانیم منتظر آنها باشیم و باید برنامه ریزی های خودمان را در داخل داشته باشیم. اما طرف اروپایی هم باید روند این گفتگوها را تسریع کنند و در نهایت ما امیدواریم با همکاری بهتر طرف اروپایی نتیجه مناسبی را از مذاکرات دریافت کنیم.

قاسمی در خصوص موضوع ادلب سوریه و برخی تحولات مربوط به آن منطقه تصریح کرد: یکی از موضوعات پیچیده مساله سوریه موضوع منطقه ادلب است که این منطقه به عنوان آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت ملی سوریه و محل استقرار عناصر تروریستی به حساب می آید. دولت سوریه مصمم است در ادامه پاکسازی هایی که در مناطق مختلف آن کشور انجام داده به این ماجرا پایان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این موضوع منجر به نگرانی جریانات حامی تروریست ها شده و آنها هیاهو و تبلیغات منفی علیه موضوع ادلب را به راه انداختند. اما باید در نظر گرفت که دولت سوریه به عنوان یک دولت مستقل حق دارد کشور خود را در برابر تروریست ها محافظت کند.

وی با اشاره به اینکه ایران همچنان به عنوان حامی دولت و مردم سوریه باقی خواهد ماند افزود:کمک های مستشاری ایران تا زمانی که طرف سوری به آن نیاز داشته باشد ادامه خواهد داشت و این کمک ها همان گونه که همگان شاهد بودند در مبارزه با تروریسم نقش سازنده و مفیدی را ایفا کرده است.

قاسمی در خصوص مساله ایجاد شده در هورالعظیم میان ایران و عراق و آخرین وضعیت آن بیان کرد: وزارت خارجه از طریق سفارتخانه و کنسولگری خود در ارتباط مستمر با طرف عراقی است و اقدامات لازم را برای حل این فاجعه زیست محیطی  انجام داده و خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی اقدامات را در این خصوص باید طرف عراقی انجام دهد که در این راستا گفتگوهایی نیز انجام شده و همگان در تلاش هستند تا این مشکل برطرف شود. امیدوارم با توجه به تعامل و هم افزایی خوب میان دو کشور حل این موضوع نیاز به مراجعه به محاکم و عناصر ثالث نداشته باشد.

وی پیرامون سفر معاون وزیر خارجه انگیس به تهران بیان کرد: این سفر در قالب سفرهای متعارف انجام شده میان دو کشور ایران و انگلیس بود که مشابه این قبیل گفتگوها را ما با دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی داشته و داریم و امر معمولی است.

قاسمی گفت: دور گذشته این گفتگوها در لندن برگزار شد و نشست دور اخیر هم در تهران و با حضور معاون وزیر خارجه انگلیس انجام شد که در آن نشست موضوعات مختلف کنسولی، برجام، مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تفاهم نامه میان دو وزارتخانه بهداشت و امور خارجه گفت: این تفاهم نامه یک چارچوب همکاری میان دو وزارتخانه خارجه و بهداشت به حساب می آید که تفاهم نامه بسیار جامعی است و صرفا هم مرتبط با بحث های پزشکی و اقلام و تجهیزات آن نیست. این تفاهم نامه از مساعدت ها برای جذب تولید برخی داروها و تجهیزات پزشکی در داخل  و یا واردات آنها به کشور تا کمک ها جهت برگزاری هر چه بهتر همایش ها و سمینارهایی که وزارت بهداشت قصد برگزاری آنها را در داخل و یا شرکت در آن همایش ها را در خارج از کشور دارد، شامل می شود.

وی افزود: وزارت خارجه با توجه به رسالت ذاتی خود هر گونه کمکی را که بتواند به دستگاه ها و نهادهای داخلی داشته باشد، انجام خواهد داد و همانگونه که گفتم این تفاهم نامه هم که بسیار مفصل است در راستای گسترش همکاری این دو وزارتخانه به امضا رسید.

قاسمی درباره برخی فضاسازی های انجام شده پیرامون گردشگران عراقی که وارد ایران می شوند بیان کرد: دشمنان ما تمام عزم خود را جزم کرده اند تا روابط ایران با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه را تخریب کنند و برای همین تلاش بسیار را در راستای جنگ روانی گسترده در این موضوع آغاز کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه که به ذهن من می آید طی یکی، دو هفته گذشته بیش از ۸ مورد فضاسازی ها و بحث هایی را در قالب جنگ روانی میان ایران و عراق به راه انداختند که اینها همه در راستای ایجاد سوءتفاهم، تنش و تخریب روابط دو کشور است.

وی در خصوص برخی اظهارنظرات مقام های اروپایی درباره ضرورت مذاکره موشکی با ایران اظهار کرد: موضوعاتی از این دست پیشتر هم توسط کشورهای اروپایی مطرح شده بود و پاسخ های لازم را از سوی مقامات ایران دریافت کردند.

قاسمی تصریح کرد: مذاکرات ما با طرف های اروپایی در حوزه همکاری های مالی، پولی و بانکی، اقتصادی و مشخصا موضوع برجام بوده و هیچ گاه در مورد موضوع موشکی گفتگو نکرده و نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالیمبنی بر اینکه موضع ایران در قبال تحولات سیاسی عراق و تلاش جناح های مختلف سیاسی آن کشور در تشکیل کابینه جدید چیست، گفت: طرح برخی از موضع گیری ها در قبال این مساله که ایران نسبت به چیدمان سیاسی جدید عراق اعمال نفوذی داشته و یا دارد بی اساس است و پاسخ های لازم هم به هنگام داده شده است و آنچه که برای ما اهمیت دارد استقلال و تمامیت ارضی کشور عراق است که بیشترین مرز را با آن کشور داریم و روابط دیرینه ای میان ما با دولت و مردم عراق وجود دارد.

وی گفت: برای ایران این مساله مهم است که آنچه از سوی مردم عراق به عنوان مسئولان دولت جدید آن کشور انتخاب شوند چه کسانی هستند که قطعا مورد  احترام خواهند بود و از هر جناح و حزبی که دولت آینده این کشور شکل بگیرد همکاری های ما با آنها در آینده ادامه خواهد داشت چرا که ما دو کشور همسایه ای هستیم که باید با رعایت حسن همجواری و حفظ تمامیت ارضی یکدیگر در کنار هم زندگی کنیم.

قاسمی تصریح کرد: ما همواره به رای و نظر مردم عراق و دیگر کشورهای منطقه اهمیت داده و خواهیم داد و سیاست کلی ایران عدم دخالت در امور داخلی این کشورهاست که به جد به این مساله اعتقاد داریم و در مقابل هرگز اجازه نخواهیم داد کسی بخواهد به امور داخلی ما دخالتی  داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به اعتقاد من ریشه های مطرح کردن برخی اتهامات به ایران در قالب دخالت در امور داخلی عراق به همان موضوع جنگ روانی که اشاره کردم بازمی گردد که دشمنان تلاش دارند روابط ما با عراق را به عنوان دو متحد، همسایه و  دوست تخریب کنند که البته سرانجام هم به این هدف نخواهند رسید.

وی در خصوص دستور کارهای نشست سران سه کشور ضامن در گفتگوهای آستانه که قرار است در تهران برگزار شود، اظهار کرد:  قطعا در این نشست یک موضوع مورد بحث قرار نخواهد گرفت بلکه در کنار بحث سوریه آخرین تحولات منطقه ای، دوجانبه و سه جانبه، مسائل بین المللی و موضوعاتی که می تواند مورد علاقه هر یک از طرفین این نشست باشد از جمله دستور کارهای دیدار سران سه کشور خواهد بود.

قاسمی تصریح کرد: ترجیح می دهم در این خصوص پس از برگزاری نشست صحبت های لازم را داشته باشم، باید منتظر آینده ماند و دید نتیجه این نشست چه می شود و امیدوارم همچون گذشته این نشست بتواند تاثیرات خوبی را در تقویت صلح، ثبات و امنیت برای منطقه و به خصوص مردم سوریه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوع آب هیرمند میان ایران و افغانستان گفت: این موضوع همواره میان مقامات دو کشور وجود داشته و امروز پس از گفتگوهای بسیاری که میان دو طرف انجام شده کمیته ای برای حل موضوع آب بین تهران و کابل تشکیل شده و در نهایت اینکه منتظریم نتیجه گفتگوهای صورت گرفته در کمیته های پنجگانه ایران و افغانستان در قالب سند جامع همکاری های دو طرف به زودی مشخص شود.

وی گفت: در این خصوص مساله تازه ای در ارتباط میان ایران و افغانستان صورت نگرفته است، جز برخی شیطنت هایی که از سوی دشمنان ما جهت خدشه وارد کردن ارتباط میان تهران و کابل انجام می شود. روابط این دو کشور در حوزه مساله آب رو به جلو است و باید از برخی فضاسازی ها و تبلیغات منفی دوری کرد، چرا که این موضوع هم همچون بحث عراق که به آن اشاره کردم در قالب جنگ روانی و بزرگ نمایی مسائل موجود میان دو کشور است.

قاسمی اظهار کرد: شاید این نیاز در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد که برای پیشبرد اهداف شان روابط ایران با همسایگان را دچار تنش کنند اما باید بدانند هم ایران و هم کشورهای همسایه به خوبی نسبت به توطئه های آنها اطلاع دارند و هوشیارند و قطعا از این برهه زمانی پرفشار هم به سلامت عبور خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص زمان و مکان گفتگوهای میان ایران ۱+۴ در سطح وزرای خارجه بیان کرد: احساس می کنم در یک مرحله ای نیاز به مذاکره مجدد داریم اما اینکه تحت چه عنوانی و در چه تاریخی و کجا این مذاکرات شکل بگیرد فعلا قطعی نشده است و مطمئنا هر زمان که نتیجه لازم در این خصوص به دست آید از طریق مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت: باید این نکته را لحاظ کنیم که تنظیم اجلاس های چندجانبه که در آن مقامات عالی رتبه چند کشور حضور خواهند داشت بسیار سخت و زمان بر است.

قاسمی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه پیمان مالی امضا خواهد شد یا خیر، خاطرنشان کرد: از وجود چنین پیمانی و امضا شدن یا نشدن آن فعلا اطلاعی ندارم و نمی توانم تا پس از برگزاری نشست سران سه کشور چیزی را تایید کنم اما قطعا همانطور که گفتم در نشست سران سه کشور مسائل مختلفی مطرح خواهد شد چرا که زمینه های بسیاری جهت توسعه همکاری ها میان این سه کشور وجود دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.