مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع سفرای اروپایی ضمن حمایت از اتحاد در میان کشورهای عضو گفت که اتحادیه اروپا همچنان بر نقش‌آفرینی در سطح جهان ادامه خواهد داد.

موگرینی: اروپا از عرصه جهانی عقب‌نشینی نمی‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در کنفرانس سفرای اروپایی، سیاست‌های اروپا در ارتباط با چالش‌های جهانی را تبیین کرد.

موگرینی گفت: «اولویت کار ما باید تقویت شبکه جهانی و همکاری در راستای ارتباط چند جانبه باشد. برخی چندجانبه‌گرایی را بر مبنای منافع ملی زیرسوال می‌برند اما در اتحادیه اروپا منافع ملی ما از طریق (چندجانبه‌گرایی) پیشرفت کرده است.»

وی افزود: «اروپا از (نقش خود) در عرصه جهانی عقب‌نشینی نمی‌کند. برعکس ما آمادگی داریم که نقش‌آفرینی کنیم.اتحاد در اروپا عامل کلیدی برای پیشرفت منافع ما محسوب می‌شود. تنها راه برای کسب حاکمیت در این دنیا با شرایط سخت این است که به شراکت روی آورید. آنهایی که می‌خواهند اروپا را تضعیف کنند، این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند.»

مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا  در ادامه صحبت‌هایش گفت: « سیاست‌های اروپا در سال 2019 را نادیده نگیرید.من نیز اینکار را نخواهم کرد. ما کارهای زیادی داریم که در این سال باید آنها را انجام دهیم.باید کارها را به پایان برسانیم و آنها را سر و سامان بدهیم. همچنین بحران‌ها و درگیری‌هایی وجود دارند که نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. فرصت‌هایی وجود دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.»

موگرینی افزود: «اتحادیه اروپا نقطه مرجع در بالکان محسوب می‌شود. ما باید با اراده به کار خود ادامه دهیم. موضوع مذاکره از بلگراد - پریستینا تا موضوع آتن - اسکوپیه و توافق درباره اسم (مقدونیه) و حق مالکیت. اینها فرصت‌هایی هستند که باید در نظر گرفته شوند.»

سخنرانی موگرینی در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا در پی خروج از توافق هسته ای با ایران (برجام)، شرکت‌های اروپایی که با ایران کار می‌کنند را تهدید کرده است. از طرفی جنگ تعرفه بر کالاهای اروپایی از جانب دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا عامل دیگری است که واکنش بروکسل را به دنبال داشته است و این عوامل به عنوان تهدیدی برای منافع اروپا محسوب می‌شوند. با این حال اروپا می‌کوشد تا با برخی تدابیر همچنان جایگاه کنونی خود را حفظ کند.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.