۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 617848

از سال ۸۹ که طرح الیت برای ساماندهی پارک خودروها در حاشیه خیابان‌های شهر مشهد به اجرا درآمد، تا به امروز هنوز شهروندان و مسافران این کلانشهر دل خوشی از آن ندارند.

گلایه شهروندان و زائران از الزام شارژ با ضریب ۵۰ هزار ریالی

به گزارش خبرنگار ما در تمام این سال‌ها شهروندان از چگونگی و نحوه محاسبه نرخ پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها که یکی از مهم‌ترین این انتقادها بوده و هست گلایه دارند و تا به امروز نیز هنوز نحوه محاسبات زیر سؤال است.

شهروندان و مسافران این کلانشهر سالهاست از هزینه بالای پارک خودرو در خیابان‌های پرتردد گرفته تا قرار گفتن معابر فرعی شهر زیر پوشش الیت، از اختلاف‌های مأموران الیت و راننده برای کسر شارژ گرفته تا الزام به شارژ بیش از ۵۰ هزار ریال انتقاد دارند، اما آنچه به جایی نرسیده است، فریاد است!

* چرا مضربی از ۵

یکی از شهروندان در تماس با دفتر روزنامه خواستار پیگیری الزام شارژ ۵۰ هزار ریالی و یا مضربی از اعداد ۵ می‌شود و می‌گوید: این چه قانونی است؟

وی با بیان اینکه چرا رانندگان وسایل نقلیه باید نسبت به شارژ ارقام مشخص شده‌ای اقدام کنند، می‌افزاید: این الزام هم تخلف دیگری است که بیسر و صدا اجرا می‌شود.

گزارشگر ما برای تأیید گواه این ادعا به سطح شهر مراجعه می‌کند.

یکی از رانندگانی که در حاشیه خیابان راهنمایی برای همین ارقام شارژ در حال بحث با مأمور الیت است به گزارشگر ما می‌گوید: پارکبان مستقر در این خیابان همه رانندگان را ملزم می‌کند که باید حداقل ۵۰۰۰ هزار تومان شارژ کنید.

اجبار الیت برای شارژ حداقل ۵۰ هزار ریال

وی با انتقاد از اینکه چرا مردم باید بیشتر از نیازشان پلاک خودرو را شارژ کنند، اظهار می‌دارد: وقتی نیاز به ۱۰۰۰ تومان شارژ دارم، دلیلی ندارد ملزم به پرداخت بیشتر از آن شوم.

شهروند دیگری هم که متوجه حضور گزارشگر ما شده به جمع آنان می‌پیوندد و می‌گوید: من برای یک کار اداری مجبور شدم خودرو را در حاشیه بولوار خیام نیم ساعتی پارک کنم.

به گفته وی پارکبان الیت به محض پارک خودرو به من مراجعه کرد و تقاضای پرداخت حداقل ۵۰ هزار ریال برای شارژ کرد، در حالی که کل هزینه پارک من حداکثر ۱۵ هزار ریال می‌شد.

یکی از زائران هم که در حال پارک خودرو بود، می‌گوید: الزام این ارقام شاید برای شهروندان مشهدی تاحدودی قابل قبول باشد، اما برای مسافران اصلاً پذیرفته شده نیست.

وی با بیان اینکه چرا باید مبالغی بیش از هزینه پارک زائران پرداخت کنند، می‌افزاید: این در حالی است که معلوم نیست تکلیف مبالغ باقیمانده از شارژ پلاک خودروی زائران در حساب الیت چه خواهد شد.

*حداقل شارژ ۵۰ هزار ریال

برای پیگیری این گلایه‌ها با مدیر روابط عمومی شرکت ترافیک هوشمند الیت گفتوگو می‌کنیم.

فاطمی نسب در پاسخ به این انتقادها می‌گوید: از ابتدای شهریور ماه شارژ الیت به جهت جلوگیری از بروز یکسری اشتباهات رایج فقط به صورت الکترونیکی است و شارژ به صورت نقدی ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه شهروندان باید فقط با دستگاه پز پارکبانان و درگاه‌های اینترنتی اقدام به شارژ پلاک خود کنند، می‌افزاید: بنابراین چاره‌ای جز تعریف این ارقام در سیستم نبود.

وی با اشاره به ضرورت شارژ ۵۰ هزار ریالی و یا ارقامی از مضرب ۵ می‌گوید: بانک عامل نیز تنها با شرط لحاظ کردن ارقام مذکور، این حجم تبادلات بانکی را قبول کرده است.

مدیر روابط عمومی شرکت ترافیک هوشمند در پاسخ به اینکه چرا این ضرورت در گذشته هم اجرا می‌شد، درحالی که هنوز پرداخت‌های الکترونیکی نبود، می‌گوید: طبق دستورعمل قبلی نیز چون رانندگان پس از شارژ مبالغ کم تمایلی برای دریافت رسید شارژ از پارکبان نداشتند، به همین دلیل حداقل میزان شارژ پلاک خودرو در معابر ۵۰ هزار ریال تعیین شده بود.

وی یکسری اشتباهات گذشته در شارژ پلاک خودروها را به دلیل مبالغ ناچیز عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: با الزام تعیین ارقام بالاتر شهروندان به دلیل ارزش بالای وجه، اقدام به گرفتن رسید می‌کردند و مشکلات کمتری پیش می‌آمد.

این مقام مسئول در عین حال یادآور می‌شود: شارژ پلاک خودروها برای الیت تاریخ انقضا ندارد و در صورتی که افرادی که به مشهد سفر می‌کنند، مبلغی را شارژ کنند و پس از استفاده، بخشی از شارژ پلاک خودروی آن‌ها باقی مانده باشد، می‌توانند در دفعات بعدی که به شهر مشهد مراجعه می‌کنند، استفاده کنند، اما هرگز قابل استرداد نیست.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.