محمدعلی قهرمانی مسئول باغ وحش شیراز می‌گوید: باور دارم که سن داریوش، یک رکورد در سطح جهانی است و باغ وحش شیراز، از انجام آزمایش‌های لازم برای اثبات این ادعا استقبال می‌کند.

مرگ پیرترین شیر جهان در شیراز / "داریوش" 26 سال داشت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، داریوش، شیر باغ وحش شیراز، که پیش از ممنوعیت بکارگیری حیوانات در سیرک‌ها، سال‌ها روی صحنه سیرک، نمایش اجرا کرده بود،  پس از آنکه سال‌های بازنشستگی‌اش را در کنار فرزندان و نوه‌هایش در باغ وحش شیراز گذراند، در حالی که 26 سال و 5 ماه از عمرش می‌گذشت جان سپرد.

محمدعلی قهرمانی که سال‌ها داریوش را به همراه 30 شیر دیگر روی صحنه سیرک برده و به عنوان بخشی از نمایش، سرش را در دهان داریوش جای می‌داد، با اعلام خبر مرگ داریوش می‌گوید: داریوش فروردین 1371 در باغ وحش شیراز به دنیا آمد و سال‌ها همراه من روی صحنه سیرک نمایش اجرا کرد. روزانه ساعات زیادی را در کنار داریوش می‌گذراندم. چه زمانی که جوان بود و برای اجرای نمایش تمرین داشتیم و چه در سال‌های پیری که در جایگاهش در باغ وحش استراحت می‌کرد.



وی ادامه می‌دهد: شاید درک عاطفه یک شیر برای انسان دشوار باشد اما خلقیات داریوش به دلیل انس بسیاری که با انسان داشت، با سایر شیرها کاملا متفاوت بود. داریوش، با سایر حیوانات هم بسیار مهربان بود و از حضور سگ‌ها در جایگاهش استقبال می‌کرد. حدود 10 سال پیش، چند ماهی سفر بودم و نتوانستم داریوش را ببینم. وقتی برگشتم گفتند اعتصاب غذا کرده، لاغر شده و واکنشی نسبت به حضور کسی نشان نمی‌دهد. اما من را که دید با هیجان به طرف میله‌های جایگاه آمد و ایستاد تا مثل همیشه از پشت میله‌ها دستم را بگیرد و بعد هم غذایش را خورد.

قهرمانی درباره خاطره‌ای که روی صحنه سیرک برای خودش هم شگفت‌آور بود می‌گوید: موشکا، خرس قهوه‌ای سیرک با داریوش، دوستان خوبی بودند و نمایش‌های اصلی سیرک را اجرا می‌کردند. در یکی از اجراها، که یک کشتی نمایشی با موشکا داشتم، موشکا بیش از حد معمول خشونت به خرج داد و من را روی زمین انداخت. اما داریوش به کمکم آمد و موشکا را دور کرد و ایستاد تا بلند شوم. این صحنه برای مردم و خودم بسیار جالب بود.

وی با بیان اینکه جای خالی داریوش، برایش بسیار آزاردهنده است می‌گوید: ساعات پایانی عمر داریوش را در کنارش گذراندم و شاهد جان سپردنش بودم.  خوشحالم که داریوش سال‌های پایانی عمرش را در حالی گذراند که جایگاه شیرها در باغ وحش، بازسازی شده و از شرایط بهتری نسبت به گذشته برخوردار بود.

قهرمانی در پایان می‌گوید: باور دارم که سن داریوش، یک رکورد در سطح جهانی است و باغ وحش شیراز، از انجام آزمایش‌های لازم برای اثبات این ادعا را استقبال می‌کند.

به گزارش تسنیم، دو سال پیش، «زندا» شیر 25 ساله باغ وحش فیلادلفیا به دلیل رنج ناشی از بیماری و کهولت سن، معدوم شد. زندا، پیرترین شیر آمریکا شناخته شد. منابع علمی، عمرمتوسط شیر را بین 15 تا 20 سال در اسارت و بین 10 تا 14 سال در طبیعت اعلام می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.