نایب رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی از کمبود حدود 150 قلم دارو در داروخانه‌ها خبر داد.

کمبود 150 قلم دارو/ چک‌های بسیاری از داروخانه‌ها برگشت خورده است
 
به گزارش قدس انلاین ، علی‌رضا شهریاری ، در خصوص آخرین وضعیت داروخانه‌ها و کمبود دارو، اظهار کرد: در حال حاضر داروخانه‌ها به دلیل کمبود مواد اولیه مقداری به مشکل خورده‌اند، گفته می‌شود تحریم‌ها نقشی بر تأمین دارو ندارد، اما هنگامی که آمریکا اعلام می‌کند هر کشوری که با ایران معامله کند نمی‌تواند جنس بفروشد و ما نتوانیم پول جابه‌جا کنیم، مسلماً تحریم‌ها تأثیر دارد.
وی با بیان این‌که «ما گرگ باران دیده‌ایم»، ادامه داد: 40 سال است مبارزه کرده و جنگ و تحریم و مشکلات را دور می‌زنیم و مشکلات حل خواهیم کرد. گرچه برخی اقلام دارویی کم است، اما تلاش‌مان را انجام می‌دهیم.
نایب رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی خطرنشان کرد: منصوب شدن آقای عبده‌زاده به عنوان مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو که مدیر دوران بحران‌ها و کمبودها هستند، در حال برنامه‌ریزی برای جبران کمبودها هستند تا با ارز تخصیص داده دولت بتوانیم نابسامانی‌ها را جبران کنیم.
کمبود 150 قلم دارو
شهریاری با اشاره به آخرین وضعیت دارو در داروخانه‌ها، عنوان کرد: همیشه تعدادی اقلام دارو کم بوده است و در حال حاضر تعداد حدود 150 نوع دارو کم است که در حال جبران است، اما ما نباید برای مردم اضطراب ایجاد کنیم، چراکه می‌توانیم بعضی از داروها را جایگزین کنیم.
وی افزود: از جامعه پزشکی و افرادی که ارتباطاتی با هم‌کاران پزشک و داروخانه‌ها دارند، انتظار دارم با هماهنگی همکاران پزشک بتوانند داروهای جایگزین تجویز کنند که مشکل بیماران حل شود.
مکمل‌های غذایی داخلی فراوان است
نایب رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره نبود بعضی از برندهای مکمل‌های غذایی و قرص آهن نیز، گفت: اگر کسی به دنبال برند خاصی باشد درست است، اما ما قرص آهن ایرانی و مکمل‌ها فراوان در داروخانه ها موجود داریم و این کمبودها باعث مشکل نمی‌شود. از انواع قرص آهن‌ها در داروخانه‌ها موجود است، مگر کسی دنبال برند خاصی از این قرص‌ها باشد.
شهریاری در خصوص حل کمبود دارو، بیان کرد: مقداری کمبود داریم که تمهیداتی اندیشیده شده، اما ما خودمان نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم.
مشکلات برطرف خواهد شد
وی ادامه داد: مسلماً تحریم‌ها تأثیر گذاشته و برای ما و مردم ما مشکل ایجاد کرده است با این وجود ما با برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده این مشکلات را برطرف خواهیم کرد.
نایب رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درخصوص تأمین مواد اولیه دارو و بسته‌بندی دارو در شرایط حاضر، عنوان کرد: ما می‌توانیم با کشورهای واسطه این مشکل را حل کنیم و  تحریم‌ها را دور بزنیم. مشکل را حل خواهیم کرد و این اطمینان را می‌دهیم که نگران دارو و درمان نباشند، ما با هم‌کاران و پزشکان، هم‌کاران داروساز توانمند و محققی داریم که می‌توانند در شرایط اضطرار مشکلات را حل کنند.
مواد اولیه دارو و داروها سریعاً از گمرک ترخیص شوند
وی افزود: کارخانه‌های داروسازی تلاش خود را انجام می‌دهند و اگر دولت نقدینگی کارخانه‌های داروسازی را افزایش دهد و آنچه که مواد اولیه در گمرک است را زودتر ترخیص کنند، هیچ مشکلی نخواهیم داشت. برخی مشکلاتی داریم که باید مواد اولیه داروها و داروها خاص به سرعت از گمرک ترخیص شوند تا کمبودها برطرف شوند.
شهریاری ادامه داد: جامعه پزشکی، چه داروسازها و چه سایر جوامع پزشکی، باید این اطمینان را به مردم دهند که توانمند هستند و مشکل دارو و درمان مردم را حل خواهند کرد.
دارو را مانند آهن نمی‌توان احتکار کرد
وی در خصوص احتکار دارو، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر احتکار دارو نظارت می‌کند، اما زمان نگهداری دارو محدود است. دارو مانند آهن نیست که بشود آن را احتکار کرد. داروها بعد از گذشت تاریخ انقضا آن تمام شود از بین خواهند رفت.
نایب رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با اشاره به کشف انبار دارو احتکار شده که منسوب به وابسته یک وزیر، اضافه کرد: داروهای این انبار تاریخ گذشته و فاسد بوده و غیرقابل استفاده بودند.
احتکار دارو در خراسان رضوی نداریم
شهریاری در خصوص پیدا شدن انبار احتکار شده دارو در خراسان رضوی، عنوان کرد: ما در استان خراسان رضوی انبار احتکار شده دارو نداریم و هیچ گزارشی به ما نرسیده است. ما به همه گفته‌ایم دارویی که به بیمار داده می‌شود به اندازه‌ای باشد که مشکل بیمار حل شود، اما برخی افراد سودجو و مشکل‌ساز داروها را جمع‌آوری می‌کنند و مشکل برای بیماران ایجاد می‌کنند. ما با هم‌کاری پزشکان می‌توانیم اضطراب و دلهره‌ای مردم برای دارو را با تجویز داروهای جایگزین حل کنیم.
وی ادامه داد: برای درمان یک بیماری چند نوع شیوه درمانی و داروها مختلف وجود دارد و با استفاده از روش‌های دیگر درمان می‌توان این مشکل حل خواهد شد.
شهریاری درباره داروهایی که قابل جایگزین با داروهای دیگر نیستند، خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد این مشکل را حل کند. در حال حاضر لیست این داروها توسط وزارت بهداشت و درمان شده تا بتوانند این مشکل حل کنند.
باید مقاومت کنیم
نایب رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی در خصوص شرایط فعلی داروخانه‌های دولتی و خصوصی پس از خروج امریکا از برجام، عنوان کرد: خروج از برجام بر همه چیز تأثیر گذاشته است. آمریکا تمام توان خود را به کار گرفته است که ملت ایران را تسلیم کند، اما ما باید مقاوت کنیم. ما باید بگوییم حاضریم عزت‌مان را از دست ندهیم و مذاکره مساوی داشته باشیم. ما زمانی با کسی آشتی خواهیم کرد که حق و حقوق ما را پرداخت کند. 
وی ادامه داد: کسی که تعهد بین‌المللی را امضا کرده و خودش آن را قبول نمی‌کند چطور به او اعتماد کنیم؟ نمی‌توانیم به کسی که خودش تعهدی داده و آن را قبول نمی‌کند، اعتماد کنیم. قراردادی که تمام کشورها و سازمان ملل آن را تأیید کردند، او به دروغ می گوید «ما ایران را تحریم نکردیم» تحریم کرده‌اند و حتی به شرکت‌های دارویی گفته شده که اگر با ایران معامله کنید دیگر نمی‌توانید با  کشور ما معامله کنید. این چه انسانیت است؟ آمریکا اعلام می‌کند ما با مردم ایران کاری نداریم، اما او مردم ایران را مورد هدف قرار داده است.
دولت ارز به دارو تخصیص دهد
شهریاری افزود: اگر بیمه‌ها به موقع پول‌ها را پرداخت کند و اگر دولت نقدینگی‌ها را تأمین کند با ارتباطی که میان توزیع‌کنندگان دارویی و کارخانه‌ها مشکلات حل خواهد شد. اگر مشکل نقدینگی حل شود و ارزی که دولت قول داده برای مواد اولیه و مواد جانبی حل شود مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد به سرعت برطرف خواهد شد و مشکلاتی نخواهیم داشت.
بسیاری از داروخانه‌ها چک‌هایشان برگشت خورده است
نایب رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره تعطیلی داروخانه‌ها در در زمان‌های اخیر نیز، اظهار کرد: به علت بدهی و کمبود نقدینگی بسیاری از داروخانه‌ها چک‌هایشان برگشت خورده است. اگر نقدینگی باشد مشکلات حل می شود. شرکت‌های دارویی می‌گویند دارو را نقد بخرید، اما داروخانه قدرت خرید دارو نقد را ندارد، برخی سرگردانی بیمارها به این علت است که دارو را داروخانه با 7 تا 5 درصد سود به مردم ارائه می‌کند و هشت ماه دیگر پول را دریافت کند.
شهریاری ادامه داد: هشت ماه آینده داروخانه دیگر قدرت خرید ندارد. فقط به نبود دارو نباید توجه کرد اگر به موقع تأمین ارز و پول داروخانه توسط بیمه‌ها پرداخت شود کمبود دارو به حداقل خواهد رسید.
قیمت دارو اصلاح شود
وی در خصوص حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان دارو، بیان کرد: دولت قول داده است که ارز دارو را تأمین کند، ارز تأمین شود مشکلات مواد اولیه و مواد بسته‌بندی نیز حل خواهد شد. هم‌چنین قیمت دارو نیز اصلاح شود، چرا که وقتی هزینه تولید دارو بالا برود باید برای سازنده هم سودی در نظر گرفته شود، اگر این سه مانع برطرف شود مشکلی برای تولید نخواهیم داشت.
شهریاری گفت: : اگر ارز به موقع تأمین شود و پول داروخانه‌ها توسط بیمه‌ها پرداخت شود، کمبود دارو به حداقل خواهد رسید. بیشتر بیمه‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی بدهی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند.
قابلیت تولید تمام داروهای خاورمیانه راداریم
وی افزود: حدوداً 70 کارخانه تولید دارو در کشور داریم که قابلیت ساخت تمام داروهای خاورمیانه را دارند. ارز و مواد اولیه تامین شود مشکل حل خواهد شد.
نایب رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که تا رسیدن به مرحله خودکفایی چه باید کرد، گفت: مردم مشکلی ندارند. با جایگزینی چند قلم دارو مشکل مردم را می توانیم حل کنیم.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.