روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی در گزارشی اذعان کرد یهودیان ایران به عنوان بزرگترین جامعه یهودی خاورمیانه، در این کشور احساس امنیت می‌کنند.

برخلاف باور غرب، جامعه یهودیان ایران از امنیت و احترام برخوردار است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی امروز (دوشنبه) با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود، اذعان کرد یهودیان ایران که بزرگترین جامعه یهودی را در میان کشورهای خاورمیانه تشکیل می‌دهند، در این کشور از امنیت و احترام برخوردار هستند.

در این گزارش آمده است: در یک اتاق بسیار بزرگ واقع در گوشه حیاطی که در برخی جاها با خطاطی‌هایی تزئین شده و دارای کاشی‌های نقش‌داری است که اشکال و طرح‌های هندسی بسیار پیچیده‌ای دارند، چند مرد در حال نیایش صبحگاهی هستند. در انتهای اتاق نیز سه زن که موهای خود را پوشانده‌اند، بر روی یک نیمکت نشسته‌اند و در حال قرائت متون مذهبی باستانی هستند. همزمان با اوج گرفتن صدای نیایش افراد حاضر در اتاق صدای پرندگان نیز در این محوطه طنین انداز می‌شود. محلی که شرح داده شد، یک کنیسه (محل عبادت یهودیان) در ایران است.

در ادامه گزارش آمده است: در کشوری که خواهان محو شدن اسرائیل از روی کره زمین است، حکومت ایران به هزاران یهودی اجازه می‌دهد در صلح و آرامش به عبادت بپردازند و پیوند خود را با کشوری که بیش از 2500 سال پیش تأسیس شد، ادامه دهند.

در ادامه این گزارش به نقل از یک خاخام 60 ساله ساکن ایران به نام نجات گل شیرازی آمده است: ما همه امکاناتی را که برای انجام شعائر مذهبی‌مان لازم است در اختیار داریم و می‌توانم بگویم که آزادانه به راز و نیاز خود می‌پردازیم. ما هرگز مشکلی در این باره نداریم. حتی می‌توانم به شما بگویم که در بسیاری موارد، ما نسبت به مسلمانان از احترام بیشتری برخوردار هستیم. او در ادامه خطاب به خبرنگار یو.اس.اس تودی که ماه گذشته میلادی از این کنیسه دیدن کرده بود، می‌گوید: خودتان شاهد بودید که در این مکان حتی مأموران امنیتی نیز حضور ندارند.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از کمیته یهودیان تهران آمده است: در حال حاضر بین 12 هزار تا 15 هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند که اگرچه در مقایسه با جمعیت 80 میلیونی این کشور، تعداد قابل توجهی نیست، اما باید توجه داشت که ایران در میان کشورهای خاورمیانه (و بدون در نظر گرفتن سرزمین‌های اشغالی)، بزرگترین جامعه یهودیان را در خود جای داده است.

این گزارش به نقل از گل شیرازی و برخی دیگر از اعضای ارشد کمیته یهودیان ایران، می‌افزاید علی‌رغم اینکه در خارج از ایران این‌طور تلقی می‌شود که قوانین جمهوری اسلامی ایران ممکن است شرایط سختی را برای یهودیان به وجود آورده باشد، جامعه یهودیان ایران با دولت و مقامات مذهبی این کشور روابط بسیار خوبی دارند.

رئیس سابق کمیته یهودیان تهران نیز در این باره می‌گوید: جامعه‌ی با اکثریتِ مسلمان ایران ما را پذیرفته است. ما به دلیل تجربه و کسب و کار تجاری خودمان در این کشور از اعتماد و احترام برخوردار هستیم. سال‌ها پیش، در زمان حکومت پهلوی، یهودی‌ها هنگام بارش باران اجازه خروج از منازل خود را نداشتند، زیرا، اعتقاد بر این بود که اگر یک غیرمسلمان که خیس شده است به یک مسلمان دست بزند او را نجس کرده است. وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد برای یهودی‌هایی که خارج از ایران هستند، باور اینکه یهودیان این کشور از آزادی و امنیت برخوردار هستند، سخت است ... اما بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط میان یهودیان و مسلمانان این کشور به منظور حفظ ثبات چندین و چند ساله ایران تأکید داشتند.

رئیس سابق کمیته یهودیان تهران همچنین افزود در گذشته یهودیان در مناطق مختلف ایران پراکنده بودند، اما اکنون بیشتر آنها در تهران و شهرهای بزرگ مانند اصفهان و شیراز ساکن هستند. او همچنین گفت در حال حاضر 35 کنیسه در ایران وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.