رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع افراد برخوردار و پولدارتر است تا اقشار آسیب‌پذیر، به همین منظور پیشنهاد می شود تا تخصیص ارز به این شیوه حذف و به‌جای آن یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود.

رئیس اتاق بازرگانی: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع افراد پولدار است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، غلامحسین شافعی در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از شرایط حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی کشور اظهار داشت: در حال حاضر مسائل داخلی در مقایسه با مشکلات خارجی، بیشتر سد راه فعالان اقتصادی است؛ انتظار می‌رود تا در داخل به گونه‌ای رفتار کنیم که بتوان از اثرات ناملایمت‌های بیرونی کاست و در این شرایط مسائل داخلی با درایت بیشتری حل شود.

وی افزود:همه دستگاه‌ها باید علاوه بر اینکه در چارچوب مشخص مرتبط با وظیفه خود تصمیم‌گیری می‌کنند، در مقابل آن تصمیم‌ها، پاسخگو هم باشند. به عنوان نمونه، در ماجرای برخوردهایی که در راستای مقابله با احتکار صورت گرفته، باید وزارت صنعت درباره کنترل قیمت‌ها یا مسائل تعزیراتی در برنامه‌ریزی، اجرا و عمل حضور داشته باشد و بعد هم پاسخگو باشد. هم‌اکنون در میان فعالان اقتصادی، افراد درستکار بنکدار را می‌شناسیم که با مشکلات عدیده‌ای بر سر همین برخوردها مواجه شده‌اند.

شافعی تأکید کرد: از یک‌ طرف از سوی مسئولان تأکید می‌شود که اعتماد باید بین مردم، بخش خصوصی و دولت بالا رود اما از طرف دیگر شاهد اقداماتی هستیم که این اعتماد را به‌شدت متزلزل می‌کند. شرایط فعلی گواه این است که خشک و تر باهم می‌سوزند.

او در ادامه تصریح کرد: دستورالعمل‌های پی‌درپی فعالان اقتصادی را دچار تردید کرده است و آنان به‌جای اینکه با تکیه‌ بر این بخشنامه‌ها فعالیت اقتصادی خود را توسعه دهند، تا صدور بخشنامه بعدی فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

شافعی گفت: اگر قرار است با هم به جنگ مشکلات برویم هر روز باید شرایط بهتر از دیروز باشد اما فعالان اقتصادی هر شب دعا می کنند که فردا صبح با یک معضل جدید روبرو نشوند. این معضل که فعالان اقتصادی روز بعد با چه دستورالعمل جدید یا مشکل دیگری مواجه می‌شوند، فکر و ذهن افراد را به‌شدت درگیر کرده است. اشکال این است که به جای مسئولان، افراد غیرمسئول تصمیم می گیرند و هر کسی متناسب با وظایف میدان عمل ندارد، بنابراین استدعا داریم که در چارچوب وظایف، هرکسی کار خود را انجام دهد و پاسخگوی اقداماتش باشد.

شافعی بابیان این موضوع که سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی پاسخگوی شرایط فعلی نیست، پیشنهاد داد تا میزان این سرمایه اصلاح شود. بنگاه‌های تولیدی حداقل ۳ برابر گذشته نیازمند سرمایه در گردش هستند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به این موضوع که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع افراد برخوردار و  پولدارتر است تا اقشار آسیب‌پذیر، پیشنهاد داد تا تخصیص ارز به این شیوه حذف و به‌جای آن یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.