۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 617942

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی بازرسی از انبار واحد توزیع کننده عمده فروش، حدود 5000 بسته پوشک بچه را اختفا کرده بود و با استون قیمت‌های قدیم روی این بسته‌ها را پاک می‌کردند.

گران‌فروشی پوشک بچه با استون

 به گزارش قدس آنلاین مهدی مقدسی، در خصوص کمیابی پوشک بچه اظهار کرد: در یک دو ماه گذشته با این مشکل مواجه شدیم. پوشک بزرگسالان و بچه به مواد سلولزی وابسته است که بیشتر این مواد وارد می‌شوند، از طرفی واردات این گونه محصولات موجب می‌شود که به محیط زیست ما به ویژه درختان آسیب کمتری وارد شود. بنابراین با این دیدگاه، واردات در این حوزه نامناسب محسوب نمی‌شود.

 وی ادامه داد: به گفته متولیان امر، در خصوص تولید کاغذ و بازیافت آن چین قوانینی را وضع کرده که کارخانجات کاغذش رو به تعطیلی هستند که در نهایت موجب شده که قیمت جهانی کاغذ و مواد سلولزی افزایش یابد. از طرفی دیگر با افزایش نرخ ارز، باعث شده مواد اولیه با قیمت بالاتری را وارد کشور شود.

 رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص واکنش بازار به مساله کاهش واردات و کم شدن برخی از کالاها در بازار تصریح کرد: بازار شامل تولیدکنندگان، واردکنندگان، بنکداران و خرده‌ فروشان است که هر یک از این افراد واکنشی را از خود نشان می‌دهند؛ عکس‌العمل طبیعی بازار در چنین شرایطی بایستی این باشد که کالایی که از گذشته دارند را با همان قیمت قبلی به فروش برسانند اما واکنش بازار به این صورت است که چون قیمت واردات افزایش یافته است، بنابراین باید کالایی که از قبل خریداری شده است را با یک افزایش قیمتی به فروش برسد.

 مقدسی در خصوص تشکیل پرونده برای سه واحد بزرگ توزیع و عمده فروشی‌ها در خصوص گران فروشی، اختفا و امتناع از عرضه عنوان کرد: روز گذشته، طی بازرسی از انبار واحد توزیع کننده عمده فروش، حدود ۵۰۰۰ بسته پوشک بچه را اختفا کرده بود و با استون قیمت‌های قدیم روی این بسته‌ها را پاک می‌کردند. درنهایت مواد پاک کننده مورد استفاده را کشف و ضبط کردیم. در حقیقت این عمل اشتباه برخی از فروشندگان در بازار است که در برابر اتفاقاتی که در آینده روی خواهد داد، انجام می‌دهند.

 وی اضافه کرد: در واقع طی بازرسی خود، این تخلف را در سه انبار بزرگ را مشاهده کردیم که سه پرونده تخلف برای آنها در عمده فروشی تشکیل شد. این در حالیست که در دو انبار که مالکیت آن مربوط به یک شخص است، تعداد ۴۳۰۰، ۵۰۰۰ و ۷۰۰ یافت شده و در دو انبار دیگر با همین تعداد و حدود ۱۰ هزار کالا پیدا شده که پرونده‌ای تحت عنوان گران‌فروشی، اختفا و امتناع از عرضه برای صاحبان این سه انبار عمده فروشی تشکیل شد.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای توزیع نیز به صورت موردی و کنترل شده کالای موجود در انبارهای خود به فروش رسانده‌اند، این مساله نیز با توجه نوسانات نرخ ارز، موجب شده فروشندگان تمام امتیازات خود را برای فروش کالا حذف کنند و کالای خود را نقد به فروش برسانند. همچنین تعداد خرده فروشانی که توسط بازرسان اصناف ثبت شده، بسیار بیشتر از این تعداد بوده است.

 مقدسی با بیان اینکه هنگامی که عرضه کمتر از تقاضا باشد ممکن است با این چنین اتفاقاتی مواجه شویم، اظهار کرد: بنابراین باید کالا در حد مورد نیاز وارد کشور شود و عرضه و تقاضا به تهاتر برسد تا ما در حوزه نظارتی با افراد متخلف نیز برخورد کنیم. این در حالیست که اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، کار دستگاه‌های نظارتی دشوار خواهد شد.

وی با تاکید براینکه زمانی که واردات متوقف می‌شود، کالاها از گذشته تا چندین ماه می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، تصریح کرد: درست است که واردات و توزیع کاهش یافته است اما با این اخباری که برخی از کالاها کم شده، موجب می‌شود که برخی از واحدها در بخش توزیع دست به چنین اقداماتی بزنند به طوری که توزیع خود را نسبت به تولیدکننده و واردکننده بیشتر کاهش داده‌اند و در واحدهای خود نگهداری می‌کنند.

 رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: درنهایت با این واحدها تحت عنوان اختفا و امتناع با این واحدها برخورد خواهد شد زیرا در حال حاضر از سوی دولت ضرورت پوشک بچه اعلام نشده است. بنابراین احتکار محسوب نمی‌شود.

 مقدسی در خصوص گران فروشی برخی از عمده فروشی‌ها عنوان کرد: از طرفی دیگر نیز برخی از واحدهای توزیع، اقدام به پاک کردن قیمت‌های گذشته روی کالاها کرده و قیمت‌های جدید را روی کالاها درج می‌کنند به طوری که این افزایش قیمت تا دو برابر بوده است؛ اگر در گذشته قیمت پوشک بچه ۳۰ هزار تومان بوده، اکنون به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است.

 وی با بیان اینکه بایستی به مواد بهداشتی ارز دولتی تعلق گیرد، خاطرنشان کرد: برای تهیه مواد اولیه آرایشی و بهداشتی مانند پوشک بچه ارز دولتی به آن تعلق نمی‌گیرد و بایستی ارز مورد نیاز خود را از سامانه ارز نیما که حدود ۸۰۰۰ تومان است، تهیه کنند. این امر موجب می‌شود که قیمت کالاها تا دو برابر افزایش یابد اما این قیمت کالا را تغییر دهند، غیرعادی است.

 رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: همچنین ما احساس می‌کنیم که کالاهای بهداشتی مانند پوشک بچه باید در گروه کالاهای اساسی قرار گیرد زیرا این کالا، کالایی لوکسی نیست که تنها برخی از خانواده‌ها از آن استفاده می‌کنند.

 مقدسی اضافه کرد: در واقع هیچ جایی نیست که در خانواده فرزندی کوچک داشته باشند و بخواهند که غیر از پوشک استفاده کنند. برای برخی از خانواده‌ها حتی خریداری ۳۰ هزار تومان پوشک بچه دشوار بوده و این افزایش قیمت شرایط را برای آنها سخت‌تر کرده است.

 وی در خصوص راهکارهای مقابله با گران‌فروشی خاطرنشان کرد: بنابراین باید برای این مساله راهکارهایی را پیش گرفت، می‌توان با کمک‌های یارانه‌ای برای تولیدکنندگان در نظر گرفت و یا برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز با نرخ ارز پایین‌تری بتوان این مواد را وارد کرد. یکی از راهکارهای موجود برای مقابله با گران فروشی، این است که مردم در هنگام خرید به قیمت کالا توجه کنند زیرا در صورت تغییر در قیمت روی کالا واضح است که چنین اقدامی روی داده است. در صورت مشاهده چنین عملی به ما گزارش دهند تا با آن مقابله کنیم.

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.