رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت، این کشور برنامه هایی برای توقف تجارت دلاری با ایران و چین و انجام تجارت با این کشورها به ارزهای ملی دارد.

اردوغان: ترکیه به دنبال توقف تجارت دلاری با ایران و چین است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، اردوغان گفت، دولت وی همچنین در حال مذاکره در همین خصوص با مسکو است. وی بر ضرورت پایان دادن تدریجی به سلطه دلار در مبادلات تجاری از طریق فعالیت با ارزهای ملی تاکید کرد.

وی افزود: «پیوند زدن تجارت جهانی به ویژه با دلار آمریکا روز به روز دارد به یک مشکل بزرگ تبدیل می شود... کشورها، شرکت ها و تجار باید با مشکلات مربوط به دلار آمریکا، فشارهای ارزی و مشکلات ناشی از ماهیت خود تجارت کنار بیایند.»

رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد که «سیستم تسهیل تجارت» به یک مانع عمده رای تجارت آزاد تجاری تبدیل شده است. وی هشدار داد که اقتصادهای نوظهور از این مشکل رنج می برند و بزرگترین نمونه حملات اقتصادی، ترکیه است که در طی هفته های اخیر از این حملات آسیب دیده است.

اردوغان گفت: «هدف دستکاری نرخ ارزهای خارجی افزایش تردیدها در مورد قوت و قدرت اقتصاد ترکیه است.»

«همه گام های برداشته شده توسط موسسات اعتبارسنجی دارای انگیزه های سیاسی است. این موسسات روراست نیستند. آنها متقلبند و ما به آنها اعتقاد نداریم.»

وی همچنین در سخنان دیگری تاکید کرد که کشورش مصمم به دستیابی به استقلال اقتصادی به ویژه در زمینه صنایع دفاعی است و اقتصا ترکیه از مرحله فعلی عبور خواهد کرد و قدرتمند تر از گذشته خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.