استاندار هرات افغانستان گفت: به‌زودی خط راه‌آهن هرات در افغانستان و خواف در خراسان رضوی از طریق شبکه ریلی به‌بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از خط راه‌آهن هرات - خراسان رضوی در آینده‌ای نزدیک
به گزارش قدس انلاین ، محمد آصف رحیمی صبح امروز با تفاق هیاتی سیاسی، تجاری، اقتصادی از مرز دوغارون تایباد وارد خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران شد و مورد استقبال فرماندار، جمعی از مسؤولان ادارات، نهادها و هیاتی از استاندار خراسان رضوی قرار گرفت.

استاندار هرات افغانستان در جمع با خبرنگاران با اشاره به‌وجود دوستی و برادری دیرینه بین مردم استان‌های خراسان و هرات، درخصوص سفر خود به‌ایران اسلامی گفت: امروز توفیقی حاصل شد تا از خراسان رضوی و جمهوری اسلامی ایران بازدید دوباره‌ای داشته باشیم.

محمد آصف رحیمی از قریب‌الوقوع بودن بهره‌برداری از خط راه‌آهن خواف به‌هرات خبر داد و عنوان کرد: طی یکی دو ماه آینده، این خط راه‌آهن به‌بهره‌برداری می‌رسد، با راه‌اندازی این خط راه‌آهن، اموال و امکانات با سرعت و کمیت بیشتری به‌هرات افغانستان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگری که در این سفر پیگیری می‌شود، بحث صاردات برق از ایران اسلامی به‌هرات است، چراکه در سال جاری، ما با مشکلاتی در این بخش مواجه بودیم.

استاندار هرات افغانستان درخصوص دیگر از اهداف سفرش گفت: بحث تجاری و زیست محیطی از مباحث دیگری است که در این سفر پیگیری می‌شود.

رحیمی با توجه به‌اشتراکات دیرینه بین ایران اسلامی و افغانستان به‌ویژه هرات؛ ادامه داد: مرز دوغارون تایباد یکی از مرزهای مهم بین ایران وافغانستان است و ما به‌دنبال افزایش تحویل‌گیری بار به‌صورت روزانه از 400 دستگاه به 700 تا 800 دستگاه هستیم.

موافقت مشاور رئیس‌جمهور افغانستان با ایجاد منطقه ویژه مشابه در خاک این کشور 

همچنین، در جلسه مشترک مرتضی بانک، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و هیات همراه مشاور رئیس‌جمهور و رئیس کمیسیون توسعه اقتصادی فرودگاه‌های افغانستان، پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه مشابه در خاک افغانستان از سوی فرامرز سلطانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون مطرح شد و مورد استقبال طرف افغانستانی قرار گرفت.

سلطانی در این جلسه ضمن دعوت از "داود سلطان زوی" مشاور رئیس‌جمهور و رئیس کمیسیون توسعه اقتصادی فرودگاه‌های  افغانستان و هیات همراه برای سفر به‌منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، در گزارشی موقعیت و اهمیت استراتژیک اقتصادی و جغرافیایی منطقه دوغاورن و ظرفیت‌های موجود به‌ویژه زیرساخت‌های ایجاد شده در فاز اول و کارکرد فعلی و تاثیرات آن در اقتصاد و اشتغال مردم و تعاملات دو کشور را تشریح کرد.

وی خواستار قرینه‌سازی مشابه منطقه ویژه دوغاورن در طرف مقابل (اسلام قلعه) شد و افزود: ارتقای امکانات زیربنایی و پتانسیل‌های موجود در آن سوی مرز و منطقه ویژه با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و هم‌افزایی بیشتر در زمینه‌های اقتصادی و استفاده حداکثری از ظرفیت ارزشمند اسلام قلعه – دوغارون باید بیشتر مورد توجه دو کشور قرار گیرد.

در ادامه، داود سلطان زوی، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس کمیسیون توسعه اقتصادی فرودگاه‌های افغانستان ضمن پذیرش دعوت به‌خراسان رضوی و منطقه ویژه دوغارون از پیشنهاد مطرح شده در خصوص توسعه کار مشترک در دوغاورن استقبال کرد و خواستار همکاری بیشتر در این زمینه شد.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.