خون آشام کوچک و چسبنده ای که قدیمها مردم عوام اعتقاد داشتند فقط خون انسان رامی‌ مکد، آنقدر مزایای زیادی در پشت پرده زندگی تاریک و نمناکش داردکه بتواند طمع خیلی از سوداگران را برانگیزد و دقیقا برخلاف جهت نظام سلامت حرکت کنند.

شیلات : هیچ مرکزی درخراسان رضوی مجوز تولید زالوندارد/ احتمال بیوتروریسم در زالوهای وارداتی/پرورش قانونی زالو دشوار است

به گزارش قدس آنلاین، نظارت برتولید انواع آبزی، رعایت استاندارد های کنترل کیفی درکلیه مراحل اعم از حمل و نقل، عمل آوری و تولید فرآورده های شیلاتی، نگهداری آبزیان و فرآورده ها و نیز ارائه گزارش وضعیت موجود بر عهده شیلات خراسان رضوی است که در این زمینه بایدپاسخگو باشدو مسئولان این سازمان معتقدند؛ هم اکنون در حوزه شیلات مقرراتی وجود دارد که راه پرورش قانونی زالو را سخت کرده   وباعث شده افرادی بدون داشتن مجوز به تولید این آبزی دست بزنند.

 *زالو درمان کننده  ٣٠٠ نوع بیماری

واقعیت این است که اگر استفاده از خواص درمانی و ارزش افزوده ای زالو طبق اصول درمانی نظام سلامت باشد و این موجود چسبنده می تواند در درمان و معالجه ٣٠٠ نوع بیماری به کمک تیم پزشکی بیایداماهنوز در بحث بهره برداری از این  نوع روش درمانی استان خراسان رضوی درآغاز راه است.
گرچه بیش از ٥٠٠ کارگاه پرورش زالو در کشور وجود دارد که به صورت غیرقانونی و خانگی در این حوزه فعالیت می‌کنندو به همین تناسب دهها مرکزپرورش زالونیز در خراسان رضوی فعالیت دارند اما اما بر اساس اظهارات مسئولان استان خراسان رضوی هیچ مرکزی تا کنون مجوز تولید این آبزی مفید را دریافت نکرده است.

* لزوم دریافت مجوزفعالیت از سازمان شیلات

محمد رضا مهدیزاده، مدیرامور شیلات وآبزیان استان خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما می گوید:هر مرکز و واحد تولیدی ای که بخواهد در حوزه آبزیان و شیلات فعالیت کند لزوما بایداز این سازمان تاییدیه و و پروانه بهره برداری باید داشته باشند.

 وی با بیان اینکه دربرخی از مراکز زالو درمانی در مشهد دیده شده از یک زالو چند نوبت و برای چند نفر استفاده می شود، خاطرنشان می کند:طبق استانداردهای پزشکی وتاکید مسئولان وزارت بهداشت این امر تبعات خطرناکی در بحث آلودگی های خونی و انتقال بیماریهای جدیدتر-علاوه بر بیماری خود فرد مرجعه کننده- برای افراد می تواندایجاد کندو باید با این پدیده برخورد شود.

*خطر بیوتروریسم برای بیماران زالویی

این کارشناس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی همچنین می گوید: گفت:طبق بررسی های نهادهای نظارتی  برخی از زالوها در مراکزدرمانی مشهد از مرز ارمنستان وارد کشور می شوند که علاوه بر خطرات خونی خطر بیوتروریسم را نیز دارندکه بازی با جان بیماران توسط زالوهای بی نام و  نشان را در پی دارد.

*خطر از بین رفتن ذخایر زالوی ایرانی

مدیرامور شیلات وآبزیان استان خراسان رضوی درادامه در باره شرایط ایجاد مراکز تولید زالو بیان می کند: افرادمتقاضی باید ضمن ایجاد امکانات زیرساختی گواهی سلامت داشته و حداقل لیسانس مرتبط داشته باشدو  مجوز از سازمان غذا و دارو هم برای سلامت محصول تولیدی بگیرند.

وی می افاید: همچنین این افراد برای پرورش زالو و آبزی هایی از ا این دست حتما باید از سازمان محیط زیست -به دلیل اینکه زالوی ایرانی ذخایرش در حال از بین رفتن است-  ونیز از  سازمان آب منطقه ای برای ورود به این حوزه موافقت وبرای دریافت پروانه کار اقدام کنند.

*قطع دست دلالان غیر مجازتوسط قانون

مهدیزاده به ورود زالو توسط سوداگران به مشهد از سه استان شمالی اشاره کرده و می گوید:و باید از سوی نهادهای نظارتی در استانهای شمالی برای انتقال زالو سختگیری شودزیرا هم اکنون بخشی از نیاز مراکز زالو درمانی استان خراسان رضوی  توسط دلالان غیر مجاز در حال انجام است وحتما صادرکنندگان این آبزی  باید پروانه داشته باشند.

وی تصریح می کند: اینکه  بهتر است مراکز زالو درمانی در شهرهایی ایجاد شوند که مراکز پرورش زالو هم در آن استان  قرار داشته باشندیک امر مهم و اساسی است اما قبل از آن نیزوجود نظارت در مسیر پرورش و حمل این فرآورده ضروری است.

* آماده ایجاد تسهیلات برای کارگاهها هستیم

این کارشناس جهادکشاورزی استان با اذعان به پیچیدگی های اداری در این حوزه بیان می کند:این نوع پرورش آبزی بسیارکار حساسی است چون با سلامت مردم ارتباط دارد اما ما در جهاد کشاورزی استان آماده ایجاد تسهیلات اداری برای کارگاهها هستیم تا مشکل کارگاهها استان حل شود.

به گفته مهدیزاده  هم اکنون  نیز مشکلاتی  در بحث احداث و قوانین وجود دارد که  همه اینها باعث شده پرورش زالو بصورت قانونی دشوار شودکه در این فرآیند در صورت عدم ایجاد تسهیلات برخی سودجویان بدون داشتن مجوز به این امرخطیر  مبادرت می کنند.

* راه اندازی مراکز مجوز دار تا پایان سال

این مقام شیلات استان با بیان اینکه در حال حاضر از ۱۵ مرکز حدود۷ مرکز در حال تجهیز کامل و اخذ مجوزهای قانونی هستند، یادآور می شود:با تلاش شیلات و بخش خصوصی امیدواریم این مراکز مجوز دار تا پایان سال به فاز بهره برداری و راه اندازی برسند.

مدیرامور شیلات وآبزیان استان خراسان رضوی درباره مشکلات ارزی و تلاطم بازار برای این مراکز خاطرنشان می کند:به دلیل بالا رفتن قیمت ارز تجهیزات اساسی مراکز پرورش زالو نیز مانند وان پلاستیکی و پمپهای الکتریکی  و نیز تجهیزات آزمایشگاهی ویژه ای که این مراکزنیاز دارند  قیمتهایشان بالا رفته و باید در این زمینه نیز چاره جویی شود.

به گفته وی مجوزهای تولید زالو در خراسان رضوی که شیلات صادر کرده از ۵۰ هزار تایی تا ۵۰۰ هزاز تایی است  در صورت راه اندازی می تواند بیشتر نیاز زالویی مراکز مجاز را تامین کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.