عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آب دریای خزر میان کشورها مشترک و قابل تقسیم نیست و تنها بحث کف دریا و زیر بستر هست که هنوز انجام نشده و روی شاخص‌هایی که قرار است مبنای این تقسیم‌بندی باشد هنوز توافقی صورت نگرفته است.

تشریح میزان برداشت ایران از دریای خزر

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به میزان برداشت جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر، گفت: بحث تقسیم و میزان برداشت در مذاکرات کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مطرح نشده است حتی تقسیمات شمال دریای خزر توسط برخی کشورها که پیش از این انجام شده بود هم اکنون روی هواست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اکنون برای همه کشورهای ساحلی یک دریای سرزمینی به میزان ۱۵ مایل تعیین شده، یک منطقه ماهیگیری برای تمام کشورها به یک اندازه مشخص شده است اما تحدید حدود به معنای آنکه کف و زیر بستر دریای خزر تقسیم شده باشد هنوز انجام نشده است.

وی ادامه داد: آب دریای خزر میان کشورها مشترک و قابل تقسیم نیست و تنها بحث کف دریا و زیر بستر هست که هنوز انجام نشده و روی شاخص‌هایی که قرار است مبنای این تقسیم‌بندی باشد هنوز توافقی صورت نگرفته است.

صفاری‌نطنزی اظهار کرد: ایران به همراه دو کشور همسایه خود نتوانسته‌اند به توافقی برسند لذا توافقات دیگر کشورهای ساحلی هم زیر سوال رفت تا در آینده با یک فرمول مشخص تقسیمات دریای خزر انجام شود تا اختلافی دیگر نباشد.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه زمانی قرار است این تقسیمات انجام شود، گفت: موضوع تقسیم دریای خزر به این سادگی‌ها هم نیست زیرا بحث سرزمینی در میان بوده و هیچ کشوری نمی‌خواهد یک متر از سرزمین خود را به دیگری واگذار کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: دستگاه دیپلماسی باید تلاش کند تا با رسیدن به یک فرمول مشخص برای تعیین خط میانی که ۵ کشور آن را بپذیرند و بعد از پذیرش آن زمان قابل تقسیم است، البته هیچ ضرورتی برای تقسیم هم نیست اکنون سه کشور روسیه، قزاقستان و آذربایجان پیش از این براساس توافقاتی با یکدیگر از دریای خزر برداشت می‌کردند و ما و آذربایجان هم به یک توافقاتی برای بهره‌برداری رسیدیم.

وی با بیان اینکه بعد از تقسیمات قانونی دیگر هر کدام از ۵ کشور می‌توانند مستقلا برای برداشت اقدام کنند، بیان کرد: در صورتی که اکنون باید توافقاتی قبل از بهره‌برداری انجام شود، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنان بر روی بحث  تقسیمات دریای خزر با حضور کارشناسان مرتبط کار خواهد تا بداند چه اقداماتی شده و قرار است انجام شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.