مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: طی ۶ ماه آینده، تمام آثار موزه هنرهای معاصر تهران معاینه شده و پس از بررسی اسناد، در سامانه بارگذاری می‌شوند. وی همچنین ایجاد سازمان نظام صنفی هنرمندان را پیشنهاد کرد.

معاینه و ثبت آثار موزه هنرهای معاصر تهران طی ۶ ماه/ دورخیز برای احداث «نگارخانه ملی»‌

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۳ شهریور) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: من سیزدهم تیرماه به دفتر هنرهای تجسمی آمدم و امروز پس از ۲ ماه فکر می‌کنم می‌توانم تا اندازه‌ای پاسخگوی فرصت‌ها و چالش‌های حوزه هنرهای تجسمی باشم.

مظفری ادامه داد: از ابتدای حضورم سراغ انجمن‌های تجسمی رفتم، تفاوت عمده ما با دیگر دفاتر معاونت هنری این است که آنها با یک موضوع ارتباط دارند اما ما با ۷ انجمن به اضافه دو گروه نگارگران و کاریکاتوریست‌ها در ارتباط هستیم. می‌توانم امروز ادعا کنم با مسائل جدی انجمن‌ها آشنا هستم.

* ثبت آثار موزه هنرهای معاصر تهران در سامانه

این مقام مسئول درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ۳۲۵۹ اثر ثبت شده در گنجینه وجود دارد و ۵۱۲ اثر هم موجود است اما شرایط ثبتش با آثار ثبتی متفاوت اما در حال بررسی است. مدیران قبلی تلاش کردند ۳۲۵۹ اثر را در سامانه دولتی «جام» ثبت کنند؛ این کار مقدماتش رقم خورده اما چون جام بیشتر مربوط به آثار میراثی است، هنوز آثار موزه هنرهای معاصر ثبت نشده‌اند.

وی به راه‌اندازی یک سامانه جدید اشاره کرد و افزود: این سامانه قرار است ۳ کار انجام دهد؛ ۱ـ تمامی آثار با همه اطلاعات مربوط به اثر بارگذاری خواهند شد، ۲ـ آثار با اسناد خریداری‌اش مطابقت داده خواهد شد. ۳ـ معاینه حضوری اثر توسط تیمی از هنرمندان و کارشناسان پژوهش هنر اتفاق می‌افتد. فاز نخست طی دو ماه آتی انجام می‌شود اما برای معاینه آثار و مطابقت با اسناد نیاز به ۴ ماه زمان داریم. یعنی پس از ۶ ماه گزارش کامل این فرآیند در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

* پیشرفت ۲۱ درصدی مرمت موزه 

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی درباره روند بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: طبق برنامه اعلام شده مرمت حوزه باید تا ۴ ماه دیگر به پایان برسد. در موزه ۱۶۰ جبهه‌کاری داریم که در بام موزه ۳۴ درصد، در نما ۲۶ درصد، در محوطه ۱۶ درصد، در گالری‌ها ۱۸ درصد و در گنجینه یک درصد پیشرفت داشتیم اما هنوز وارد بخش تأسیسات نشده‌ایم. 

وی افزود: مجموعاً ۲۱ درصد پیشرفت داشتیم اما طبق برنامه باید تا این زمان ۳۳ درصد پیشرفت کرده باشیم. البته پیمانکار به ما قول داده تا پایان شهریور به عدد واقعی خواهیم رسید. همچنین تا امروز ۱.۵ میلیارد تومان در بازسازی موزه هزینه شده است و از نظر تأمین اعتبار تا امروز مشکلی نداشته‌ایم. 

مظفری یادآور شد: کیوریتور هلندی در حال تدارک نمایشگاهی از آثار موزه هنرهای معاصر هست و پس از تعمیرات که ۴ ماه دیگر به پایان می‌رسد، موزه با افتتاح این نمایشگاه بازگشایی خواهد شد.

وی درباره بیمه آثار حاضر در موزه اظهار داشت: تا زمانی که ارزش‌گذاری آثار انجام نشود، امکان بیمه آثار فراهم نیست.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر به میراث فرهنگی بسته شده است و جای نگرانی نیست. 

* فعالیت ۱۰ درصدی گالری‌های کشور

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در بخش دیگری از این نشست با ارائه آماری از تعداد گالری‌های مجاز کشورمان گفت: در تهران ۲۶۱ گالری مجوز دارند و سایر شهرها ۲۷۳ گالری مجوز ارشاد دارند که شامل گالری‌های خصوصی، دولتی و نهادهای عمومی است. 

وی ادامه داد: اگر ۱۹ هزار گالری در کل دنیا وجود دارد، ما روی کاغذ حدود ۱.۵ درصد گالری‌های دنیا را در اختیار داریم اما این واقعی نیست، چون باید راجع به گالری‌هایی صحبت کنیم که در معرفی هنرمند و گردش آزاد اقتصاد هنر فعال هستند. به بیان دیگر، از مجموع ۵۳۴ گالری مجوزدار کشور حدود نیمی از آنها فعال هستند اما اگر بخواهیم وظیفه اصلی گالری را که گردش اقتصاد هنری است‌، حدود ۶۰ گالری فقط چنین شرایطی را دارند.

مظفری درباره نظارت بر گالری‌ها گفت: در حوزه فرهنگ و هنر دو شیوه نظارت داریم،‌ یک نظارت قبل از اکران و انتشار اثر است، یک نظارت پس از اجراست و بر عهده مدیر است؛ گالری‌ها از این حیث نظارت برخوردارند.

* آفت جشنواره‌زدگی در هنرهای تجسمی

مظفری درباره «بازار هنر» که در طول زمان از مسیر اصلی خود منحرف شده است،‌گفت: پیگیری‌هایی در وزارت کار و قوه قضائیه انجام شده است و وقتی به نتیجه برسد، خدمت شما اعلام می‌کنیم. ما در کشور دچار بحران جدی جشنواره‌ها هستیم و در حوزه تجسمی این بحران پررنگ‌تر است و هر کسی که خواسته یک اقدام هنری انجام دهد یا حضور خود را اعلام کند، یک جشنواره راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تقریباً هر ۵ روز یک جشنواره در حوزه تجسمی داریم که در حد یک شمع، روشن و سپس خاموش می‌شوند. اگر اعتقاد به اثرگذاری جشنواره‌ها داریم، حتماً باید مدیریت شوند و جشنواره‌های غیرکاربردی یا در همدیگر ادغام یا حتی منحل شوند. متأسفانه کوچک‌ترین خلاقیتی در جشنواره‌ها نمی‌بینیم و همه جشنواره‌ها در یک قالب برگزار می‌شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: درباره جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، ظرف ۴۵ روز گزارش مالی آن را اعلام و شفاف‌سازی می‌کنیم.

* حراج داریم اما آرت‌فر نداریم

مظفری در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا به وجود مافیای هنر قائل هستید یا خیر، بدون ارائه پاسخی شفاف گفت: وقتی در حوزه اقتصاد هنر اتفاقی می‌افتد بسیاری آن را رشد می‌بینند اما یک عده هم نگران آن می‌شوند. زمانی می‌توانیم مشخص‌تر درباره فساد در هنر صحبت کنیم که خود هنرمندان وارد این حوزه شوند، همچنین رسانه‌ها ایجاد سازمان صنفی را مطالبه کنند.

وی اظهار داشت: نفس حراج لازم است و طی سال‌های اخیر حراج‌هایی که برگزار شده، به اقتصاد هنر کمک کرده است اما این نقصان که حراج داریم اما آرت‌فر نداریم، باید رفع شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: دوسالانه‌ها (بینال) موضوع مهمی است و انجمن‌ها توافق می‌کنند یک سال ۴ دوسالانه و سال دیگر ۵ دوسالانه داشته باشیم. در کنار این‌ها جشنواره تجسمی جوانان و جشنواره فجر را اضافه کنید. بنابراین در ۱۰ ماه (غیر از اسفند و فروردین) باید ۷ ـ ۶ بینال برگزار شود چه در سطح ملی، چه در سطح بین‌المللی؛ آیا این زمان کافی است؟!

وی افزود: هر چند که رخدادهایی مانند سرو نقره‌ای انجمن طراحان گرافیک یا « ۱۰ روز با عکاسان» انجمن عکاسان ایران چیزی کمتر از بینال ندارد و به امضای این انجمن‌ها تبدیل شده است، شاید حتی نیاز باشد بینال‌ها را حذف کنیم و به برنامه هر انجمن بهای بیشتری بدهیم.

* دورخیز برای احداث «گالری ملی»‌

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: این مرکز طی سال‌های گذشته نتوانسته در ساختار به میزان دیگر مراکز موسیقی و نمایشی، اثرگذار باشد. عدم وجود ساختار در مرکز هنرهای نمایشی جدی‌ترین چالش ماست.

وی افزود: در مرکز هنرهای تجسمی ساختار نداشتیم و نداریم و کار جدی را شروع کردیم که نه تنها ساختارسازی کنیم بلکه ارتباط مناسب‌ بین مرکز با موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برقرار کنیم.

مظفری در پاسخ به پرسش فارس درباره احداث گالری یا «نگارخانه ملی» گفت: گالری ملی جزء برنامه‌های سال ۹۷ حوزه تجسمی، پروژه‌های عمرانی هم هست و امیدواریم بتوانیم اعتبارات کافی را جذب کنیم و بتوانیم به ایجاد یک مکان ملی برای رویدادهای هنری برسیم.

* نیاز جدی به ساختارسازی در حوزه تجسمی

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: فاصله جشنواره تجسمی فجر با جشنواره‌های فیلم و تئاتر و موسیقی زیاد است، همین دیرتر رفتن سراغ جشنواره تجسمی باعث شده که نهال آن به درخت تنومندی تبدیل نشود. 

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم طی سال‌های زیاد، حوزه هنرهای تجسمی به حق خودش نرسیده است و باید طی سال‌های آتی جبران شود، همچنین لطف وزیر محترم ارشاد شامل ما شد و ۳۰ درصد افزایش اعتبار داشتیم.

این مقام مسئول در حوزه هنر گفت: زمانی که سازمان نظام صنفی هنرمندان را داشته باشیم، می‌توانیم از هنرمندان حمایت بهتری داشته باشیم، همانطور که سازمان نظام پزشکی یا کانون وکلا داریم در هنر هم نیاز داریم. خانه هنرمندان به صورت جدی به این حوزه ورود کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان چند کار باید انجام دهد، از جمله تشخیص درجه هنری هنرمند یا رسیدگی به تخلفات او به هر حال هر جا مباحث مالی به میان بیاید، امکان تخلف هم وجود دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.