همدان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان حجم سدهای استان همدان را ۵۹ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: برداشت آب از سد اکباتان برای تامین آب شرب افزایش یافت.

ذخایر سدهای همدان به ۵۹ میلیون مترمکعب کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین ،منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: در سال آبی ۹۷-۹۶، ۳۹۰ میلیمتر بارش برف و باران در سطح استان رخ داده که خوشبختانه وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود یافته است.

وی افزود: سال آبی ۹۶-۹۵ به میزان ۴۰۶ میلی‌متر بارندگی در سطح استان همدان رخ داد که این رقم در سال ۹۳، ۳۰۲ میلیمتر و در متوسط بلندمدت ۳۳۰ میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان با اعلام اینکه در حال حاضر ذخیره سدهای استان به ۵۹ میلیون و ۵۸۰ هزار مترمکعب کاهش یافته است، عنوان کرد: سد سرابی تویسرکان ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار مترمکعب، سد کلان ملایر ۳۱ میلیون مترمکعب و سد اکباتان همدان ۲۲ میلیون و ۹۰ هزار مترمکعب ذخیره آبی دارند.

وی با بیان اینکه سد اکباتان وضعیت مناسبی را در مقایسه با ماه‌های قبل دارد، تصریح کرد: حجم سد اکباتان در حال حاضر به ۲۲ میلیون و ۹۰ هزار مترمکعب رسیده و ۶۵ درصد از ذخیره سد پر بوده که این رقم سال گذشته ۶۶ درصد بوده است.

ستوده با اشاره به اینکه سد اکباتان سال آبی گذشته سرریز کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان ورودی سد اکباتان صفر بوده و میزان خروجی هزار و ۱۱۵ لیتر در ثانیه بوده که در مقایسه با مدت مشابه قبل افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۳ میلیون و ۷۷۰ هزار مترمکعب آب وارد سد اکباتان همدان شده است، بیان کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۵۷ میلیون و ۲۷۰ هزار متر مکعب آب وارد شده بود که ۴۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال آبی امسال ۲۵ میلیون و ۸۸۰ هزار مترمکعب آب از سد اکباتان خارج شده که این رقم سال گذشته ۲۷ میلیون و ۳۸۰ هزار مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان عنوان کرد: وضعیت منابع آبی استان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه بوده که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مردم انجام شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ورودی سد سرابی تویسرکان صفر است گفت: سد سرابی تویسرکان ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار مترمکعب ذخیره داشته و میزان خروجی از آن ۸۰ لیتر در ثانیه برای شرب و ۲۷۳ لیتر  برای کشاورزی است.

وی حجم سد کلان ملایر را ۳۱ میلیون و ۳۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و اظهار کرد: میزان ورود آب به سد کلان ملایر نیز صفر شده و ۹۰ لیتر در ثانیه آب برای بخش کشاورزی خارج می‌شود.

ستوده با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی‌نظیر بوده و در ۲۰ سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است گفت: به طور متوسط سالانه ۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است ولی از سویی با ۶۷ درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.

وی حجم آب در دسترس استان پس از تبخیر را ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر ۱.۹۴۸ میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی ۷۴۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است ولی باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم برای پاییز امسال ذخیره مناسبی را در سدهای استان نگه‌ داریم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.