طبق آخرین نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، مجموعه‌های «پدر» «دلدادگان» و «آرماندو» به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در جذب بیننده و رضایت مخاطب داشته‌اند.

 «پدر» تلخ، «دلدادگان» کلیشه‌ای و «آرماندو» متفاوت 

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، طبق آخرین نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، مجموعه‌های «پدر» «دلدادگان» و «آرماندو» به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در جذب بیننده و رضایت مخاطب داشته‌اند. نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما از نمونه آماری ۴۸۲۹ نفر از افراد بالای ۱۲ سال در سراسر کشور نشان داد سریال‌های «پدر»، «دلدادگان» و «آرماندو» به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در جذب بیننده و رضایت مخاطب داشته‌اند.

این نظرسنجی که در سراسر کشور و بیشتر در شهرهایی که مراکز استانی صدا و سیما در آن‌ها قرار دارد انجام شده نشان داد ۷۸.۶ درصد شرکت‌کنندگان حداقل، بیننده یکی از سریال‌های تلویزیون در روزهای گذشته بوده‌اند.

■ سریال‌های ایرانی پربیننده ترند
این پژوهش میدانی همچنین حاکی از آن است که سریال‌های ایرانی بیش از سریال‌های خارجی در سیمای جمهوری اسلامی طرفدار دارند و موضوعات خانوادگی و پس از آن طنز و کمدی بیشترین علاقه را درمیان موضوعات دیگر برای مخاطب برمی‌انگیزند.همچنین پاسخ دهندگان به پرسش‌های کارشناسان مرکز پژوهش و سنجش افکار ساعت‌های ۲۱ تا ۲۳ را مناسب‌ترین زمان برای پخش سریال‌های تلویزیونی عنوان کرده‌اند و مایلند این سریال‌ها به صورت شبانه «هر شب» پخش شود.
از سویی سریال‌های تکراری شبکه‌های دیگر مانند آی‌فیلم، تماشا و نسیم هم به نوعی، موفق به جلب توجه مخاطب در ساعات مختلف شبانه‌روز شده‌اند، به گونه‌ای که بازپخش سریال کیمیا در شبکه تماشا، با رقم ۳۳.۸ درصد مخاطب و رضایتمندی بیش از ۸۰ درصدی را به همراه داشته است و نقطه چین و مرد هزارچهره که از شبکه‌های آی فیلم و نسیم پخش می‌شوند نیز با رقم‌های نزدیکی به همین سریال، مخاطبان را پای تلویزیون نشانده‌اند.
در میان این مجموعه‌های تلویزیونی، «پدر» که از شبکه دو پخش شد بیش از ۵۵ درصد مخاطبان را به خود اختصاص داده و پربیننده‌ترین سریال تابستان است. این مجموعه با کسب ۷۴ درصد، بیشترین درصد رضایت (در حد زیاد) را در بین مخاطبان داشته است، ۸۳.۸ درصد از این مخاطبان از بازی هنرپیشگان این مجموعه راضی بودند و نزدیک به ۷۵ درصد، از موضوع و جذابیت داستان و آموزنده بودن آن ابراز رضایت کرده‌اند.

■ «پدر» پرحاشیه، «دلدادگان »کلیشه‌ای
احتمالاً سریال «پدر» پرحاشه‌ترین سریال تابستانی تلویزیون بود. حاشیه‌هایی که با پخش قسمت اول این سریال شروع شد و حتی پس از پایانش همچنان ادامه دارد. عده‌ای از منتقدان این سریال سوژه کار را که بر محور عشق بین یک دختر غیرمذهبی و یک پسر مذهبی می‌گذشت، تکراری می‌دانستند و شماری هم داستان را غیر واقعی ‌خواندند. سازندگان این مجموعه در دفاع از این انتقادها بیان کرده بودند که مضمون اصلی سریال همانطور که از نامش پیداست، بیشتر در مورد عشق پدر و فرزندی است و از مخاطبان خواسته بودند، صبر پیشه کنند.

سریال «پدر» با فیلمنامه‌ای ضعیف و داستانی پر از اشکال شروع شد، اما به اعتقاد کارشناسان توانست به کمک کارگردانی قوی نجات پیدا کند و با توجه به هیاهوی رسانه‌ای درصدر سریال‌های تابستان از نظر میزان مخاطب قرار بگیرد. سازندگان این مجموعه پس از استقبال مخاطبان، با وجود نقدهایی که از سوی کارشناسان مطرح بود، تصمیم به ساخت ادامه این سریال گرفته‌اند. 
مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» که این روزها از شبکه سه پخش می‌شود ۳۴.۲ درصد از مخاطبان سریال‌های تلویزیونی را به خود اختصاص داده است. دلدادگان با کسب رضایت ۶۶.۷ درصدی در رتبه دوم این رضایتمندی است. نزدیک به ۷۰ درصد از سؤال شوندگان در این نظرسنجی از بازی هنرپیشه‌ها و حدود ۶۳ درصد آنان نیز از موضوع و کشش داستان ابراز رضایت کرده‌اند. با این همه کارشناسان معتقدند در این اثر با داستانی سراسر کلیشه روبه‌رو هستیم و بعید است منوچهر هادی موفقیت  سریال نمایش خانگی‌اش «عاشقانه» را در تلویزیون تکرار کند. 

■ درج نکردن موفقیت آرماندو اشتباه است
مجموعه «آرماندو» نیز که از شبکه یک سیما پخش شد، رقم ۱۷.۶ درصد بیننده را به خود اختصاص داده است. طبق این نظرسنجی، نزدیک به ۵۰ درصد از این میزان بیننده، به سؤال پرسش کنندگان درباره رضایت از آن پاسخ مثبت داده‌اند. ریتم مناسب داستان و بازی موفق بازیگران این مجموعه هم موضوعاتی بود که سؤال شوندگان درباره آن‌ها ابراز رضایت کرده‌اند.
به گفته کارشناسان سریال «آرماندو» اثر موفقی بود که تلخی سریال پدر و کلیشه‌گرایی سریال دلدادگان را در خود ذوب می‌کرد. هر کسی غیر از احسان عبدی‌پور این سریال را می‌ساخت کلیت سریال صد درصد تبدیل به تراژدی محض و نمایشی توأم با ابتذال همراه می‌شد. اما عبدی‌پور غیر از تسلط بر کارگردانی، راهبری محض خالصانه‌ای که ربطی به اثر انگشت در کارگردانی و وجه مؤلف بودن را ندارد با همه وجود نوشیده و در تمام تار و پودش تنیده شده است. 
قبل از پخش سریال «آرماندو»، به نظر می‌رسید یکی از سریال‌های معمولی و روتینی است که قرار است باکس شبانه شبکه نخست سیما را پرکند، چون در رقابت نوروزی به دلیل یک بد سلیقگی به عنوان سریال نوروزی پخش نشد و هجویه تکراری دیوار به دیوار ۲ به پخش رسید. با در نظر گرفتن چارچوب‌ها، آرماندو اثری موفق، دلچسب و حسابی سرگرم کننده است هر چند کارگردان زیرلفظی اعتراف کرده، از حاصل کار به دلیل برخی مسائل راضی نیست. اگر دست کارگردان باز بود و سریال خودش را می‌ساخت شاید توفیق آرماندو چندین برابر می‌شد.  
فاصله «آرماندو» با سایر ملودرام‌های رقیبش بسیار زیاد است منتها احسان عبدی‌پور اهل هیاهو مثل سایر همکارانش نیست و به همین دلیل در فضای رسانه‌ای کمتر مصاحبه و نقل قولی منتشر شده است. باید این فضا را با سریال «پدر» مقایسه کنیم که چه حجم عظیمی از نقدهای منفی را پس از پخش چهار قسمت دریافت کرد، به گفته کارشناسان اینکه «آرماندو» مورد هجوم قرار نگرفته، یعنی سریال موفقی است و درج نکردن این موفقیت، اشتباه بزرگی است.

■ آرماندو کار متفاوتی بود
علی مسعودی یکی از بازیگران این مجموعه درباره «آرماندو» و همکاری با این گروه هم گفته است: من که خودم را هیچ وقت بازیگر نمی‌دانم، اما دوستان و حتی همکاران رسانه‌ای شما هم لطف داشتند و گفتند که خیلی خوب بازی کردم و خوشحالم که توانستم از پس این کار بخوبی بربیایم. البته من همه جا گفتم که شغل اول و اصلی من نویسندگی است و هیچ گاه خودم را بازیگر نمی‌دانم، اما گاهی هم پیش می‌آید و بازی می‌کنم. به هر حال تجربه خوبی بود. هم نقش مشتری در این سریال و هم همکاری با این گروه و بخصوص کارگردان سریال. ضمن اینکه به عنوان بازیگر خودم را در اختیار کارگردان گذاشتم و سعی نکردم پیشنهادی در این زمینه بدهم و یا دخالتی کنم. البته اغلب بازیگران این سریال دوستان چندین ساله من بودند و از این نظر فضای خوب و صمیمانه‌ای در کار حاکم بود.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم شبیه کاراکتر پسرخاله این نقش را بازی کردم. البته خیلی از دوستان لطف داشتند و به خاطر اینکه شبیه نقش‌های دیگری نبود که تا به حال بازی کردم، استقبال کردند. خوشحالم که کار دیده شده و مردم دنبال کردند. چون این را از برخوردهایی که با مردم داشتم، متوجه شدم.
وی در ادامه با اشاره به متفاوت بودن طنز این مجموعه و اینکه چقدر چنین سریال هایی باید در تلویزیون ساخته شوند هم اظهار داشت: به هر حال کار متفاوتی بود و من هم دوست داشتم. من فکر می‌کنم که خنداندن مردم خیلی کار سختی است. بخصوص در شرایطی که این روزها وجود دارد. بنابراین به نظر من تلویزیون نیاز دارد به قصه‌های روان تری مثل کارهای رضا عطاران. بنابراین جای چنین کارهایی در تلویزیون خالی است. اگر دقت کنید حتی بازپخش سریال‌های عطاران هم مورد توجه قرار می‌گیرد و مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین اگر قرار باشد کارهای طنز بسازیم، به دلیل شرایط جامعه باید به این سمت و سو بیشتر برویم.
مسعودی افزود: بیننده امروز حوصله ندارد پای تلویزیون بنشیند و طنزهایی را ببیند که او را به تفکر وا می‌دارد. کارهایی را دوست دارد ببیند که مثل سریال‌های عطاران ما به ازای آن را در اطرافش دیده باشد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند. از این رو نظر شخصی من این است که الان جامعه ما با چنین کارهایی بیشتر ارتباط برقرار می‌کند.
این نویسنده در تکمیل گفته هایش بیان کرد: کارهایی که در گذشته سعید آقاخانی می‌ساخت هم خیلی خوب می‌توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. البته تأکید می‌کنم سریال هایی که در گذشته می‌ساخت. چون من که از سریال «بیمار استاندارد» چیزی نفهمیدم.
البته چیزی مد شده که هر کاری که کسی از آن سر در نمی‌آورد عنوان فاخر را روی آن می‌گذارند. به هر حال مخاطب دوست دارد که باز هم کارهایی را ببیند که در سال‌های قبل می‌دید و از دیدنش لذت می‌برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.