تظاهرات‌ اهالی استان بصره عراق در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی از دیروز، تشدید شد و معترضان در واکنش به کشته و زخمی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان، ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.

تشدید ناآرامی‌ در بصره؛ آتش زدن ساختمان استانداری و اعلام حکومت‌نظامی +عکس

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین،  معترضان به شیوه بد خدمات‌رسانی در استان بصره و آلودگی آب در این استان، برای چندمین روز متوالی به تظاهرات و اعتراضهای خود ادامه دادند.

ساکنان استان بصره که شمار آنها به بیش از دو میلیون نفر می‌رسد، دچار چند مشکل و بحران‌ هستند که آلودگی آب و کمبود آب شرب آخرین مورد آن است. تا حدی که کمیساریای حقوق بشر با استناد به آمار موجود در بیمارستانها اعلام کرده است که به دلیل این مسئله، 20 هزار شهروند بصره، مسموم شده‌اند.

تشدید اعتراض‌های در بصره و آتش زدن ساختمان استانداری آن، موجب شده که اکنون در سراسر این شهر، حکومت نظامی اعلام شود. 

اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی در بخش آب و برق، بیکاری و فساد، چند ماهی است که در استان بصره آغاز شده و ادامه دارد اما اخیرا، کمبود آب شرب و بیمار شدن ساکنان این استان، موجب شده تا بر شدت و خشونت اعتراض‌ها افزوده شود.

آتش زدن دفتر جریان حکمت ملی

یک منبع آگاه امنیتی، امروز (چهارشنبه 9 سپتامبر) اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان در بصره، دفتر جریان حکمت را به آتش کشیدند.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، معترضان با پرتاب نارنجک دست‌ساز به سوی دفتر این جریان در ناحیه «الهویر» در شمال بصره، موجب آتش گرفتن آن شدند.

تظاهرات‌های مردمی در استان بصره که چندین روز متوالی ادامه دارد و دولت عراق نتوانسته آن را مهار کند، تاکنون 5 کشته و بیش از 30 زخمی به همراه داشته است که در میان زخمی‌ها شماری نیروی امنیتی نیز وجود دارد.

محاصره ساختمان استانداری و فرماندهی عملیات بصره

سه شنبه (دیروز) نیز، ده‌ها معترض عراقی سرتیپ ستاد «جمیل الشمری» فرمانده عملیات بصره را در داخل ساختمان استانداری محاصره کردند و به وی اتهام زدند که وی دستور تیراندازی به سوی تظاهرات‌کنندگان را صادر کرده است.

دیروز، معترضان عراقی، خیابانهای اطراف استانداری و ورودی آن را در کنترل گرفته بودند و یک خودروی نظامی را نیز به غنیمت گرفتند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، معترضان، دیروز همچنین طبقه فوقانی ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.

تداوم وضعیت موجود موجب شد تا مقامات سیاسی از ائتلاف‌های مختلف به ناآرامی‌های بصره واکنش نشان دهند.

واکنش مقامات و ائتلاف‌های عراقی

نخست‌وزیر

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق دیروز در پی تشدید تظاهرات‌های بصره به ساکنان این استان پس از نشست اضطراری با نمایندگان بصره وعده داد که ماه آینده، ایستگاه تامین آب شرب «الهارثه» در این استان به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

اما این وعده، موج خشم معترضان را آرام نکرد و تداوم خشونت‌ها در بصره موجب شد تا در سراسراین شهر، حکومت نظامی اعلام شود و کنترل ساختمان استانداری نیز به دست نیروهای امنیتی عراق افتاد.

فواد معصوم

«فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق نیز امروز (چهارشنبه)، تظاهرات‌کنندگان در بصره را به خویشتن‌داری دعوت کرد و از نیروهای امنیتی عراق خواست تا هرچه سریعتر درباره مسئله تیراندازی به سوی قربانیان تظاهرات‌های اخیر در این استان ، تحقیق کنند.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، اعلام کرد که با توجه تمام، اخبار و تحولات جاری در بصره را که نتیجه تداوم بحران آب و برق، بیکاری و فقر است، دنبال می‌کند.

معصوم به تظاهرات‌کنندگان وعده داد که تمام تلاش خود را وقف تحقق اقدام فوری و واقعی برای حل این بحران و پاسخگویی به مطالبات مردمی در بصره نماید.

وزارت کشور عراق

سرتیپ «سعد معن» سخنگوی وزارت کشور عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دستور  فرماندهی کل نیروهای مسلح، مستقیما حوادث بصره را بررسی و درباره  آن تحقیق خواهد کرد.

وی به شدت هرگونه تیراندازی به سوی معترضان را رد و محکوم کرد و از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به اموال عمومی و خصوصی آسیبی وارد نسازند.

سخنگوی وزارت کشور عراق، خبر محاصره استانداری بصره و آتش گرفتن طبقه فوقانی آن را تایید کرد.

مقتدی صدر

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در پستی در توئیتر، با حمایت از تظاهرات‌کنندگان که به دنبال یک لقمه نان هستند، اظهار داشت که برخی دسیسه‌چین در نیروهای امنیتی عراق بدون داشتن هیچ حقی، به سوی تظاهرات‌کنندگان تیراندازی کرده‌اند و این امر موجب کشته و زخمی شدن شماری از آنها شده است.

وی در ادامه خواستار تلاش همه‌جانبه برای رها ساختن بصره از فساد، طائفه‌گری و شبه‌نظامیان شد.

ائتلاف «البناء»

این ائتلاف که معتقد است فراکسیون اکثریت پارلمان را تشکیل داده، دیروز از دولت عراق خواست تا وزرای مسئول را به بصره اعزام کند تا از نزدیک  در جریان امور قرار گیرند.

این ائتلاف طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریة» منتشر شد، همچنین از نیروهای امنیتی در استان بصره خواست تا خویشتن‌داری و از درگیری با معترضان پرهیز کنند.

در این بیانیه آمده است: استان بصره شاهد تنش و تظاهرات‌های شدیدی است و اهالی این استان خواستار بهبود وضعیت خدمات‌رسانی هستند. بصره عزیز شاهد کمبودهای شدید و طاقت‌فرسایی درباره آب و برق است و همین امر، ساکنان آن را به استفاده از حق قانونیشان در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز واداشته است.

این ائتلاف همچنین خواستار تخصیص بودجه ویژه برای رفع بحران ایجاد شده در بصره شد و از علمای دینی و روسای عشائر و قبایل و ریش‌سفیدان این استان نیز خواست تا هرچه سریعتر شکاف ایجاد شده در بصره را ترمیم کنند و فضا را آرام سازند.

در ادامه این بیانیه به مسئله روزهای حساس برای عراق در تشکیل دولت و پارلمان اشاره شده و به مردم بصره وعده داده شده که این ائتلاف همراه با آنها است و پارلمان و دولت جدید، اولویت خود را بصره قرار می‌دهند که طی مدت اخیر از نعمت خدمات ضروری نیز محروم بوده است.

در پایان بیانیه خطاب به مردم بصره آمده است: ما با شماییم تا زمانی که شما خواستار حقوق قانونی خود هستید.

ائتلاف «الاصلاح و الاعمار»

ائتلاف الاصلاح و الاعمار دیگر ائتلاف مدعی تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان جدید عراق نیز طی بیانیه‌ای که در «السومریه» منتشر شد، اعمال هرگونه خشونت علیه معترضان بصره را رد و اعلام کرد که باید یک تیم بحران برای ایجاد راهکارهای واقعی برای مشکلات این استان، تشکیل شود.

در این بیانیه از همه طرف‌ها خواسته شده تا همان‌گونه که مرجعیت عالی می‌خواهد، از جان و مال مردم و بیت‌المال حفاظت شود و همه آرامش و حکمت را سرلوحه خود قرار دهند و حقوق قانونی شهروندان در این استان به آنها اعطاء شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.