رضوانی با اینکه قول مدال نداده بود توانست تیمش را به یک مدال تاریخی برساند و با این کار نشان داد در ایران می‌توان به رشته‌هایی همچون واترپلو بیشتر توجه کرد.

تاریخ‌سازی با فرمانده و دست‌های پشت پرده

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، بازی‌های آسیایی اندونزی به پایان رسید، اما در این بین برخی رشته‌ها به خوبی در خاطره‌ها ماندند؛ برخی بابت گاف و ناکامی و برخی دیگر بابت درخشش و طلسم‌شکنی. تیم ملی واترپلو از رشته‌هایی است که بخاطر کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی آن هم بعد از ۴۴ سال قطعاً بیش از سایر رشته‌ها در چشم مردم و مسئولان خواهد بود.

در سال ۲۰۱۴ رشته واترپلو غایب بزرگ بازی‌های آسیایی بود، اما در سال ۲۰۱۸ واترپلوییست‌ها نیز این فرصت را داشتند که در مسابقات حاضر شوند. فرمانده چیریچ و سربازانش در اندونزی خوش‌درخشیدند و توانستند با کسب مدال برنز پاسخ مثبتی به اعتماد مسئولان بدهند و تاریخ‌ساز شوند.

واترپلوی ایران برای رسیدن به این جایگاه مسیر دشوار، سخت و در عین حال متفاوتی نسبت به سایر رشته‌ها داشت. فدراسیون برای رسیدن ملی‌پوشان به اوج آمادگی ۵ مرحله اردوی برون مرزی برای آنها تدارک دید که شامل حدود ۱۰۰ بازی تدارکاتی می‌شد. ضمن اینکه ورزشکاران برای حضور در اردوها و بازی‌های دغدغه‌ای نداشتند، چون فدراسیون به آنها حقوق هم می‌داد. 

از برخی نکات کوچک و در عین حال تاثیرگذار هم نباید به راحتی گذشت؛ در جایی که تیم‌های حاضر توجهی به بحث روانی ملی‌پوشان خود نداشتند فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو تصمیم گرفت یک روانشناس را با هزینه خود در کنار تیم واترپلو اعزام کند. تاثیر این تصمیم را هم می‌توان در بازی رده‌بندی و در ضربات پنالتی به خوبی حس کرد که حتی برخی از بازیکنان هم به این موضوع اعتراف کردند. 

با توجه به اینکه رشته‌های ورزشی در حال پیشرفت و به روز شدن هستند فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با صرف هزینه‌ای نسبتاً بالا برنامه آنالیز بازی‌های واترپلو را تهیه کرده و در اختیار کادر فنی تیم ملی قرار داد. تمام این اتفاقات حاصل ارتباط‌های خوب و قدرتمند فدراسیون ایران در میادین بین‌المللی بود. همین ارتباط خوب هم موجب شد تا هزینه برخی از سفرهای تیم ملی برای برگزاری بازی‌های دوستانه به صفر برسد.

در این بین نباید زحمات کادر فنی و بازیکنان را نادیده گرفت؛ آنها شب و روز خود را صرف واترپلو کردند و حالا مزد زحمات خود را هم گرفتند. الکساندر چیریچ که حالا در واترپلوی ایران لقب فرمانده را به خود داده است یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ واترپلوی جهان است، اما باید بپذیریم که او پیش از حضور در ایران تجربه مربیگری نداشت، اما با عملکرد خوب خود و استفاده به موقع از تجربیاتش نشان داد که می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن در عرصه مربیگری داشته باشد.

واترپلوئیست‌های ایران دو دوره به بازی‌های آسیایی اعزام نشدند و در این بین یک نسل از ملی‌پوشان که سرشار از استعداد بودند سوختند؛ حتی برای بازی‌های اندونزی هم پیش از اعزام در بین مسئولان گفته می‌شد که ایران با اختلاف بیش از ۱۰ گل به چین و قزاقستان و ... می‌بازد و با فضاحت از مسابقات حذف می‌شود. محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا در جلساتی که حضور پیدا می‌کرد هیچگاه قول مدال به مسئولان و خبرنگاران نداد، اما قطعاً او در دلش می‌دانست که ملی‌پوشان واترپلوی ایران چه پتانسیل بالایی دارند و به همین دلیل اصرار به حضور آنها در اندونزی داشت.

رضوانی با اینکه قول مدال نداده بود توانست تیمش را به یک مدال تاریخی برساند و با این کار نشان داد در ایران می‌توان به رشته‌هایی همچون واترپلو بیشتر توجه کرد.بعد از کسب یک مدال تاریخی در بازی‌های آسیایی در رشته واترپلو خیلی‌ها همه چیز را به چیریچ ربط دادند، اما واقعیت این است که دست‌های زیادی در پشت پرده شبانه روز تلاش کردند تا ایران به این جایگاه برسد. تلاش‌های محسن رضوانی به عنوان رئیس فدراسیون را کمتر کسی دید و درمورد آن صحبت کرد. فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو که حالا اکثر اعضای آن ورزشی هستند به خوبی شرایط ورزشکاران را درک می‌کنند و توانستند حاصل زحمات خود را هم ببینند.

به هر حال بازی‌های آسیایی اندونزی هم تمام شد و تقریباً یک سال دیگر مسابقات انتخابی المپیک در راه است. این پیکارها به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد با این شرایط رقابت بین تیم‌های ایران، چین و قزاقستان است تا سهمیه دوم را از آسیا بگیرند  با نگاهی ساده و با توجه به اینکه ایران در بازی‌های آسیایی تنها با اختلاف ۴ گل به قزاقستان باخت، می‌توان امیدوار بود که شاگردان چیریچ در راه المپیک هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. البته قطعاً این موضوع مستلزم حمایت همه‌جانبه از فدراسیون و ملی‌پوشان است. هرچند انتقادهایی برای تقویت تیم و کادر فنی هم مطرح می‌شود، اما این تصمیمی است که در نهایت چیریچ باید بگیرد تا تیمش برای صعود به المپیک کار راحت‌تری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی و در مرحله مقدماتی مقابل تیم‌های کره‌جنوبی و سنگاپور به برتری رسید و مقابل قزاقستان شکست خورد و به عنوان تیم دوم راهی مسابقه یک‌چهارم شد. پس از آن واترپلوئیست‌های ایران با شکست عربستان به نیمه‌نهایی رسیدند و با شکست برابر ژاپن و باز ماندن از راهیابی به فینال، برای کسب مدال برنز این رقابت‌ها مقابل تیم چین به آب زدند که در ۳۰ ثانیه پایانی بازی یک گل از مهاجم چینی‌ها کار را به تساوی در پایان وقت قانونی بازی کشاند.

پنالتی مقام سوم این بازی‌ها را تعیین می‌کرد و ایران در نهایت در ضربات پنالتی ۸ بر ۷ پیروز شد. مسابقات واترپلو بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸، از روز شنبه سوم شهریور ۱۳۹۷ ( ۲۵ آگوست ۲۰۱۸) آغاز و تا امرروز (شنبه دهم شهریور ۱۳۹۷) پیگیری و به پایان رسید.

اسامی ۱۳ بازیکن تیم ملی واترپلو ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا:

امید لطف پور
شایان قاسمی
علی پیروزخواه
امیرحسین کیهانی
مهدی یزدان‌خواه
محمدجواد عباسی
ارشیا الماسی
پیمان اسدی
سهیل رستمیان
امیر دهداری
امیرحسین رهبر
حامد ملک خانبانان
حسین خالدی

کادر فنی:

نادر غفوری (سرپرست)
الکساندر چیریچ (سرمربی)
وحید رضایی (مربی)
امیر عباس اکبرنژاد (مربی آنالیز)
خسرو حمزه (مربی روانشناس)

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.