«موقوفه امین التجار»، که بیش از یک قرن قدمت دارد، بزرگ‌ترین موقوفه حضرت زهرا(س) در خراسان رضوی و شهرستان کاشمراست.

دور زدن تحریم قالی ایران توسط آلمان و آمریکا در ۱۰۰ سال پیش

حاج سید مهدی رشتی که به علت امانتداری در میان مردم کاشمر به «امین التجار» معروف شد در زمان حیات خویش از بزرگ‌ترین تجار منطقه بود. اعتبار او آن قدر پرآوازه است که مردم می‌گویند، به دلیل اعتبار بین مردم و کسبه و عدم وجود بانک، مردم پول طلا و امانات خود را نزد وی می‌سپردند او ۱۷ صندوق بزرگ روسی با ۱۳ قفل برای امانت مردم داشت و به همین دلیل به امین التجار معروف شد.

موقوفه‌ای برای حضرت زهرا(س)

این موقوفه در سال ۱۳۴۸ هجری قمری مصادف با ۱۳۰۸ هجری شمسی طبق وصیت حاج سید مهدی حسینی، توسط فرزند ارشد مرحوم و با نیت عزاداری ایام فاطمیه(س) ثبت شد.

وکیل موقوفه امین التجاردر گفتوگو با خبرنگار ما می‌گوید: او ارادت خاصی که به اهل بیت عصمت و طهارت خاصه حضرت زهرا(س) داشت، دو موقوفه بزرگ را با نیت عزاداری ایام فاطمیه(س) از دهه اول شهادت حضرت تا جشن روز ولادت ایشان به مدت ۴۰ شب وقف کرده است.

وقف در آغاز زیارت امام حسین (ع)

سید محمد رحیمی که نوه پسری مرحوم امین التجاراست، توضیح داد: حدود ۱۳۲ سال پیش مرحوم امین التجار ملکی شامل ۲۴ ساعت آب و زمین در روستای جوردوی (یک صحراآب و زمین) را وقف کرد.

وقف ولادت تا شهادت حضرت زهرا (س)

وکیل موقوفه امین التجار خاطرنشان ساخت: ازولادت حضرت زهرا(س) تاکنون مرتب دراین موقوفه مراسم برگزارمی شود واین مراسم هر سال به مدت ۴۰ شب برگزار و هرشب ۵۵۰ نفر اطعام می‌شوند.

وی درباره برگزاری این مراسم نیز اظهار داشت: احداث مجتمع موقوفه انسیه الحوراء از محل درآمد موقوفه امین التجار از سال ۸۰ در ضلع شرقی کاروانسرای امین التجار اقدام به ساخت مجتمع انسیه حوراء انجام شد که از محل درآمد موقوفه ساخت آن صورت گرفت و این مجتمع در سال ۸۳ به بهرهبرداری رسید.

مجلس سه خورشت

وی اظهار می‌دارد: به دلیل نوع پذیرایی در این مجلس که درآن سه نوع خورشت شامل قیمه و قرمه سبزی و فسنجان وجود دارد این مجلس در شهرستان کاشمر به «سه خورشته» معروف است. طعام با سه نوع خورشت با گوشت گوسفندی بدون استخوان که یک خورشت آن حتماً باید شیرین باشد و با بهترین برنج ایرانی که معمولاً برنج آستانه اشرفیه است و با روغن زرد تهیه می‌شود.

وی ادامه داد:هر سال یک منطقه از شهر دعوت می‌شوند و هر چند سال نوبت به یک قسمت از شهر می‌رسد. شبی همه کاسبان یک محل و در شبی دیگر کارمندان و... و همه افراد کنار هم با کارت دعوت در این مجلس حضور پیدا می‌کنند.

رباط و پل

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص سایر کارهای نیکوکارانه این بزرگمرد گفت: از مرحوم امین التجار به جز این موقوفات وقف‌های دیگری نیز به یادگار مانده است که پل علیآباد در محور کاشمر به تربت حیدریه و رباطی در علیآباد در همین محوراست که درزمستان زغال و جو و کاه برای استفاده مسافران و چارپایانشان در نظر رفته است که از جمله کارهای نیک اوست.

رحیمی درباره وصیت دیگر این نیکاندیش گفت: امین التجار وصیت کرد دوقاری صحیح القرائه صبح‌ها بر سر مزارش مادام العمر، قرآن را قرائت کنند و این خواسته از محل وقف او هنوز هم اجرا می‌شود.

به کارگیری پیرمردها در ساخت و ساز

از خاطرات و ویژگی‌های امین التجار که پرسیدم، این دبیر بازنشسته پاسخ داد: به کارگیری کارگران پیر و از کار افتاده در کاروانسرا که امکان کار را نداشتند از کارهای او بود. او ازهمه پیرمردان دعوت کرده بود برای ساخت کاروانسرا بیایند و هر طور و هر تعدادی که می‌توانند آجرها را جابه جا کنند. اگر چه آن‌ها توان کار نداشتند. میگویند معمارها اعتراض می‌کنند که آن‌ها که توان کار ندارند و اگر می‌خواهی به آن‌ها روزی ۲ قران بدهی، همین طوری به آن‌ها بده اما او می‌گوید، شما متوجه این موضوع می‌شوید و من نمی‌دانم!؟ میخواهم به انسان‌ها ارزش دهم و با گدا پروری مخالفم. دلم می‌خواهد شب که به خانه می‌روند به زن و بچههایشان بگویند دستمزد امروزم را به خانه آوردم.

تحریم قالی ایران توسط آلمان و آمریکا

از دیگر خاطرات از این نیکاندیش، روایت شده است کمک به قالیبافان برای اشتغال از دیگر اقدامات نیکوکارانه ایشان در زمان حیات پربرکتش است. در دوره‌ای در کاشمر که قالیبافی از رونق خاصی برخوردار بود و صادرات انجام می‌شد، اما آلمان و آمریکا قالی را تحریم می‌کند و امین التجار که متوجه این موضوع می‌شود به سلطانیه می‌رود و همه قالیبافان کاشمر را به منزل پدرهمسرش برای شام دعوت می‌کند و می‌پرسد چرا قالیبافی را تعطیل کرده‌اید و از همه قالیبافان می‌خواهد که به بافت قالی ادامه دهند و آن‌ها می‌گویند، پول تهیه نخ را ندارند و او می‌گوید: ۸ ماه پول رنگ، نخ، اوستا و کارگر و خرجتان را می‌دهم، اما کارگاه‌ها را تعطیل نکنید و از فردا دوباره کارگاه‌ها رونق می‌گیرند و او هر هفته در روز جمعه دستمزد کارگران را می‌پردازد.

قالی‌های بافته شده در انبار متعلق به امین التجار گذاشته می‌شود و به قالیبافان می‌گوید روی قالی‌ها نامهایتان را بنویسید. ۷ ماه می‌گذرد و هیچ قالی صادر نمی‌شود و از ماه بعد دوباره صادرات انجام می‌شود و امین التجار اعلام می‌کند، هر کسی بیاید و قالی خودش را بردارد و برود و بفروشد و قالی فروش‌ها قالیهایشان را برمیدارند و می‌فروشند و پول را نزد او می‌آورند و او می‌گوید، پولی که خودم داده‌ام را برمیدارم و مابقی سود ر ا به خود قالیبافان برمی گرداند و قالیبافان می‌گویند ۸ ماه پول شما دست ما بوده است امین تجار پاسخ می‌دهد: برای تولید این کار را کردم نه برای ربا تا قالی از حالت تحریم درآید و دوباره رونق بگیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.