معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در امور پیشگیری از وقوع جرم از ورود دادستانی به موضوع آخال (مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولید کاغذ، مقوا و کارتن) خبر داد.

کم فروشی و ضربه به صنعت کاغذ توسط پیمانکاران مدیریت پسماند شهرداری

قاضی محمد بخشی محبی در گفتوگو با خبرنگار ما افزود: آخال همان ضایعات کارتن و کاغذ است که به عنوان مواد اولیه برای تولید کارتن کاغذ و مقوا استفاده می‌شود و اکنون انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان کاغذ، مقوا و کارتن خراسان رضوی مدعی‌اند که تولید کاغذ کاهش یافته است؛ چرا که پیمانکاران تحت مدیریت سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد که در کار جمع آوری ضایعات کارتن، مقوا و کاغذ در سطح مناطق مختلف شهرداری مشهد هستند، این ضایعات را همراه با سنگ و شن و ماسه تحویل کارخانجات می‌دهند که وجود این ضایعات اضافه به دستگاه‌های پر هزینه این کارخانجات آسیب می‌زند.

*کم فروشی

وی اضافه کرد:ضایعات در این کارخانجات توسط دستگاه‌های مخصوص که گفته می‌شود هزینه خرید آن میلیاردی است، باید به خمیر تبدیل شود، در حالی که وجود سنگ و شن به این دستگاه‌ها آسیب می‌زند.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با اشاره به اینکه خرید هر کیلو ضایعات کارتن، کاغذ و مقوا برای کارخانجات ۱۶۵۰ تومان تمام می‌شود، گفت: وجود سنگ و شن در ضایعات مصداق کم فروشی است.

وی با اشاره به اینکه در ماده ۳ قانون تعزیرات حکومتی برای کم فروشی و تقلب جریمه تعریف شده است، تصریح کرد: طبق این قانون عرضه کالا و خدمات کمتر از میزان کمی و کیفیت، مصداق کم فروشی و تقلب است و مجازات سنگینی به تناسب میزان کم فروشی و تقلب به دنبال دارد که از لغو مجوز تا تعطیلی واحد خاطی است.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوعات، بحث کم فروشی در آخال توسط پیمانکاران تحت نظرسازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت ارجاع داده شده است و دستور قاطع دادستانی بر این مبنا است که افرادی که چنین تقلب و کم فروشی را دارند را شناسایی کنند.

*بدترین تقلب

بخشی محبی با تأکید بر اینکه این دستور قضایی در راستای حمایت از تولید است، یادآور شد: در پی ارسال گزارشی به دادستانی مبنی بر وجود مقدار قابل توجهی سنگ، خاک و شن در آخال ارسال شده برای کارخانجات تولید کاغذ، کارتن و مقوا که وجود آن‌ها تخریب ماشینآلات و افزایش استهلاک تأسیسات این کارخانجات را به دنبال دارد؛ بنابراین به دلیل اینکه این اقدام تقلب محسوب می‌شود، دستور لازم برای ورود تعزیرات نسبت به این قضیه و برخورد قضایی با خاطیان صادر شده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در امور پیشگیری از وقوع جرم اضافه کرد:یکی از بدترین تقلب‌ها در حوزه مواد غذایی و کمفروشی است که تاکنون گزارشات متعددی از جمله اضافه کردن آب به شیر به دادستانی ارسال شده است و دادستانی نیز با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع ورود یافته است.

* جمعآوری ضایعات در مقابل تحویل چند بسته نمک یا نایلون زباله

نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان کاغذ، مقوا و کارتن خراسان رضوی نیز در خصوص کمفروشی در بخش آخال به عنوان مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی اظهار داشت:ضایعات کارتن و کاغذ و مقوا که مردم درب منازل خود می‌گذارند توسط وانت‌های جمعآوری بازیافت که در واقع از طرف پیمانکاران سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد هستند به صورت رایگان از مردم و در ازای تحویل چند بسته نمک و نایلون زباله به آنان جمعآوری می‌شود.

مهدی تیموری نیکنام در گفتوگو با خبرنگار ما افزود: کار بدین گونه است که سازمان مدیریت پسماند شهرداری، مشهد را به مناطق مختلف تقسیم سپس کار جمعآوری ضایعات یا همان بازیافت را از طریق مزایده به یک پیمانکار واگذار می‌کند.

وی ادامه داد: جدای از اینکه در خصوص مزایده واگذاری جمعآوری ضایعات قابل بازیافت حرف و حدیث و اما و اگرهایی وجود دارد، اما مشکل آن جاست که نظارتی بر عملکرد این پیمانکاران از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری صورت نمی‌گیرد، به طوری که برخی پیمانکارانی که در مزایده برنده شده‌اند، مجدد کار را در قبال دریافت پول به افراد دیگر واگذار می‌کنند که این دست به دست شدن قیمت تمام شده ضایعات را برای کارخانجات گران کرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون خرید هر کیلو ضایعات کارتن کاغذ و مقوا به قیمت ۱۷۰۰ تومان برای کارخانجات تمام می‌شود که البته این قیمت ثابت نیست، گفت: این در حالی است که برای این پیمانکاران هر کیلو ۷۰۰ تا ۸۰۰ بیشتر تمام نشود.

وی با بیان اینکه ضایعات کاغذ و کارتن جمعآوری شده به عنوان مواداولیه کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این ضایعات پس از چند دست گشتن و افزایش قیمت به دست کارخانجات می‌رسد، در حالی که انتظار است سازمان مدیریت پسماند مستقیم این ضایعات را به کارخانجات بدون واسطه بفروشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر وجود اقلامی مانند سنگ و شن و خاک در ضایعاتی است که خرید آن برای کارخانجات از پیمانکاران تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در هر کیلو ۱۷۰۰ تومان آب خورده است که وجودشان به دستگاه‌های میلیاردی و پر هزینه کارخانجات آسیب می‌رساند.

*تولید و نیاز روزانه ۵۰۰ تنی

وی شمار کارخانجات تولید کارتن، کاغذ و مقوا در خراسان رضوی را چهار واحد با تولید روزانه ۵۰۰ تن کاغذ اعلام کرد و گفت: با توجه به این حجم تولید، نیاز استان به آخال نیز ۵۰۰ تن در روز است که تنها ۲۰۰ تن آن از استان تأمین و مابقی از دیگر مناطق کشور خریداری می‌شود.

*بازار داغ تقلب همزمان با افزایش قیمت

وی با بیان اینکه به موازات گران شدن آخال، تقلب در این بخش نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: قبلاً تقلب انجام شده در این بخش شامل آب زدن به ضایعات کارتن به منزله سنگین‌تر شدن وزن بود، اما اکنون شن و سنگ، خاک، خرده بلوکه سیمانی، دستمال و کفش استفاده می‌شود.

*معامله پرسود برای شهرداری

وی با بیان اینکه دادستانی از باب حفظ حقوق عامه و حمایت از تولید نسبت به کمفروشی و تقلب در آخال به عنوان مواد اولیه مورد نیاز تولید کارخانجات کاغذ، کارتن و مقوا ورود یافته است، اضافه کرد: از دید کارخانجات مقصر اصلی در این بخش سازمان مدیریت پسماند شهرداری است که نظارتی بر عملکرد پیمانکاران ندارد، ضمن اینکه نیازی به واگذاری کار جمعآوری ضایعات منازل مردم به پیمانکار نیست، بلکه باید به طور مستقیم این ضایعات را به کارخانجات تحویل دهند تا ضایعات با قیمت کمتری به دست کارخانجات برسد و خروجی آن تولید ارزان‌تر کارتن و دیگر محصولات باشد.

وی یادآور شد: نکته جالب این است که شهرداری در قبال دریافت پول از مردم در قالب عوارض نسبت به جمعآوری زباله و ضایعات آنان اقدام می‌کند و بعد همان را به شرکت‌های پیمانکار می‌فروشد و در واقع از این محل کسب درآمد قابل توجهی دارند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.