طبق سندی از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که به دست روزنامه هاآرتص رسیده، حصول توافق ارتقایافته نسبت به برجام و متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در صدر اهداف این رژیم برای سال 2019 است.

سند سیاست خارجی ۲۰۱۹ تل‌آویو به دنبال «برجام ارتقاء یافته» است

به گزارش گروه بین‌الملل گروه قدس آنلاین، روزنامه «هاآرتص» چاپ فلسطین اشغالی امروز (چهارشنبه) گزارش داد که سندی از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به دست آورده که نشان می‌دهد یکی از اهداف تل‌آویو برای سال ۲۰۱۹، حصول توافقی ارتقا یافته با ایران نسبت به برجام است.

در این سند که اهداف وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای سال کاری آینده میلادی را نشان می‌دهد، عنوان شده که اکنون که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شده، تل‌آویو باید سیستمی برای فشار به ایران ایجاد کند که از «حصول توافق ارتقایافته که معایب برجام را برطرف کند» اطمینان حاصل نماید.

هدف اصلی در این لیست، که سال قبل تدوین شده «مشخص کردن خطوط قرمز» و «متوقف کردن پیشرفت مؤثر برنامه هسته‌ای ایران، با توجه به توافق هسته‌ای» عنوان شده است.

این سند همچنین تاکید می‌کند که باید مذاکراتی با جامعه بین‌المللی برای «حذف کردن کامل ایران و نواب آن در سوریه تحت هر نوع توافق آتی (برای حل بحران این کشور) و هر چیزی مرتبط با بازسازی سوریه» انجام شود.

در سال جاری همچنین هدف جدیدی تحت شاخه اهداف منطقه‌ای به این سند اضافه شد: «متنوع‌سازی کسانی که ما (رژیم صهیونیستی) به آنها وابسته هستیم، از جمله ایجاد و تعمیق روابط با روسیه».

در نسخه سال گذشته این سند، هدف اصلی در موضوع ارتباط با آمریکا «همکاری با دولت (این کشور) برای احیای روند دیپلماتیک» با فلسطینی‌ها عنوان شده بود. این هدف در نسخه امسال به «آماده‌سازی برای تکمیل اقدامات دولت آمریکا جهت احیای روند دیپلماتیک با کشورهای عملگرای خاورمیانه و شرکای بین‌المللی» تغییر یافته است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که همزمان تصدی وزارت خارجه این رژیم را نیز برعهده دارد، بارها گفته بود که برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران، این توافق باید به طور کامل از ابتدا نوشته شود.

در تغییری نسبت به نسخه سال گذشته، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این سند تاکید کرده که باید به دیگر کشورها برای به تن دادن به تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، فشار بیاورند. تاکنون اما فقط گواتمالا و پاراگوئه از این تصمیم واشنگتن دنباله‌روی کرده‌اند.

با توجه به برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه روابط فوق‌العاده خوب دولت فعلی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» با رژیم صهیونیستی، به خاطر حضور جمهوری‌خواهان در رأس قدرت است، این سند نشان می‌دهد که تل‌آویو قصد دارد تا سال 2019 روابط بهتری با حزب دموکرات ایجاد کند.

در مورد بحران غزه، سند وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با کنار گذاشتن ترکیه از لیست کشورهایی که باید روابط با آنها بهبود یابد، بر لزوم تقویت ارتباطات با مصر و اردن برای جلوگیری از وخامت وضعیت نوار غزه تاکید می‌کند.

همچنین افزایش صادرات تجهیزات نظامی و تسلیحاتی، افزایش همکاری‌های امنیتی و مبارزه با «اسلام رادیکال» به عنوان سنگ‌بنای همکاری‌های استراتژیک در منطقه، اروپا و دیگر مناطق دیپلماتیک در این سند ذکر شده است.

ترامپ ۱۸ اردیبهشت امسال طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.